Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karbonové jednostopé stíhačky: stojí miliony a umí vymáčknout i 220 koní

  14:53aktualizováno  14:53
Teprve před pár lety se objevily první motorky s vyšším počtem koní, než byla jejich suchá hmotnost v kilech. A od té doby přijíždějí stále lehčí a výkonnější stroje. V Itálii se představila motorka Superleggera, které díky karbonové konstrukci dokáže vymáčknout neuvěřitelných 220 koní z pouhých 156 kg suché váhy.

Ducati Superleggera | foto: Ducati

Jen pro srovnání, aby takový poměr výkonu a hmotnosti dosáhlo třeba takové Bugatti Veyron o váze 1888 kg, muselo by místo stávajících 1001 koní pořádně posílit na více než 2500 koní. A podobným směrem se vydávají i další značky, koncept předvedlo například BMW.

Ducati 1299 Superleggera komplet v karbonu

V sériovém provedení má motocykl superleggera 215 koní, s racing kitem dokonce 220 koní. A přitom splňuje normu Euro 4. Karbonová Superlegerra posouvá laťku nejen na v oblasti poměru výkonu a hmotnosti, ale i nových možností elektroniky a techniky. Všechny nosné komponenty jsou z karbonových kompozitů. Rám o hmotnosti 2,6 kg opravdu zní jako zázrak, kola váží 4 kg, zadní kyvka 4 kg, to už jsou naprosto šílená čísla. Snížení hmotnosti umožnila i malá Li-Ion baterie, výsledná hodnota na váze je pak 167 kg provozní hmotnosti, ale s prázdnou nádrží.

Karbonová    Ducati Superlegerra posouvá laťku nejen v oblasti poměru výkonu a hmotnosti, ale i nových možností elekroniky a techniky.

Karbonová Ducati Superlegerra posouvá laťku nejen v oblasti poměru výkonu a hmotnosti, ale i nových možností elekroniky a techniky.

Maximální výkon dosahuje véčkový dvouválec při 11 tisících otáčkách za minutu, taková hodnota přitom dřív byla doménou výhradně čtyřválců. Nová elektronika umožní třeba nastavení požadované úrovně prokluzu zadního kola v zatáčce stejně jako v MotoGP, navolit si ale můžete i míru zvedání předního kola při prudké akceleraci po výjezdu ze zatáček. Superleggera bude v nabídce v počtu pouhých 500 kusů za cenu blížící se k hranici dvou milionů korun.

Fotogalerie

BMW HP4 RACE

Stejným směrem jako Superleggera se vydala i německá značka BMW a na italské půdě představila HP4 Race. Tento prototyp karbonového speciálu, který se ve finální verzi ukáže už na jaře, také využívá karbonový hlavní rám a karbonové ráfky. Finální výkon litrového čtyřválce výrobce zatím neupřesnil, ze závodů je ale známé, že není problém ho vyladit hodně přes dvě stě koní. I zde se bude jednat o limitovanou sérii 500 kusů, které HP4 umožní startovat v řadě kategorií vyhrazených pro sériové mašiny jen s omezenými úpravami.

Německá značka BMW na italské půdě představila HP4 Race. Tento prototyp karbonového speciálu využívá karbonový hlavní rám a karbonové ráfky

Německá značka BMW na italské půdě představila HP4 Race. Tento prototyp karbonového speciálu využívá karbonový hlavní rám a karbonové ráfky

Yamaha XSR900 ABARTH

Abarth je uznávaným pojmem ve světě úpravců aut, nyní ve spolupráci s Yamahou přispěl ke vzniku nové limitované edice modelu XSR900. Tahle mašina převezme štafetu café racerů od polokapotované verze XJR, která se s námi kvůli emisním limitům letos bohužel rozloučila. Hlavními lákadly kromě prestižního označení Abarth jsou snížená řídítka typu, karbonová polokapotáž a výfuky Akrapovič. Srdcem tohoto motocyklu je vodou chlazený řadový tříválec 850 ccm, který už ve standardu nabídne ABS nebo systém kontroly trakce.

Abarth je uznávaným pojmem ve světě úpravců aut, nyní ve spolupráci s Yamahou přispěl ke vzniku nové limitované edice modelu XSR900.

Abarth je uznávaným pojmem ve světě úpravců aut, nyní ve spolupráci s Yamahou přispěl ke vzniku nové limitované edice modelu XSR900.

Autoři:




Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Další z rubriky

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Skútr Čezeta
Skútr Čezeta jezdil i v USA. A doktor Potužník ho přirovnal k tanku

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.