Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karbonové jednostopé stíhačky: stojí miliony a umí vymáčknout i 220 koní

  14:53aktualizováno  14:53
Teprve před pár lety se objevily první motorky s vyšším počtem koní, než byla jejich suchá hmotnost v kilech. A od té doby přijíždějí stále lehčí a výkonnější stroje. V Itálii se představila motorka Superleggera, které díky karbonové konstrukci dokáže vymáčknout neuvěřitelných 220 koní z pouhých 156 kg suché váhy.

Ducati Superleggera | foto: Ducati

Jen pro srovnání, aby takový poměr výkonu a hmotnosti dosáhlo třeba takové Bugatti Veyron o váze 1888 kg, muselo by místo stávajících 1001 koní pořádně posílit na více než 2500 koní. A podobným směrem se vydávají i další značky, koncept předvedlo například BMW.

Ducati 1299 Superleggera komplet v karbonu

V sériovém provedení má motocykl superleggera 215 koní, s racing kitem dokonce 220 koní. A přitom splňuje normu Euro 4. Karbonová Superlegerra posouvá laťku nejen na v oblasti poměru výkonu a hmotnosti, ale i nových možností elektroniky a techniky. Všechny nosné komponenty jsou z karbonových kompozitů. Rám o hmotnosti 2,6 kg opravdu zní jako zázrak, kola váží 4 kg, zadní kyvka 4 kg, to už jsou naprosto šílená čísla. Snížení hmotnosti umožnila i malá Li-Ion baterie, výsledná hodnota na váze je pak 167 kg provozní hmotnosti, ale s prázdnou nádrží.

Karbonová Ducati Superlegerra posouvá laťku nejen v oblasti poměru výkonu a...

Karbonová Ducati Superlegerra posouvá laťku nejen v oblasti poměru výkonu a hmotnosti, ale i nových možností elekroniky a techniky.

Maximální výkon dosahuje véčkový dvouválec při 11 tisících otáčkách za minutu, taková hodnota přitom dřív byla doménou výhradně čtyřválců. Nová elektronika umožní třeba nastavení požadované úrovně prokluzu zadního kola v zatáčce stejně jako v MotoGP, navolit si ale můžete i míru zvedání předního kola při prudké akceleraci po výjezdu ze zatáček. Superleggera bude v nabídce v počtu pouhých 500 kusů za cenu blížící se k hranici dvou milionů korun.

Fotogalerie

BMW HP4 RACE

Stejným směrem jako Superleggera se vydala i německá značka BMW a na italské půdě představila HP4 Race. Tento prototyp karbonového speciálu, který se ve finální verzi ukáže už na jaře, také využívá karbonový hlavní rám a karbonové ráfky. Finální výkon litrového čtyřválce výrobce zatím neupřesnil, ze závodů je ale známé, že není problém ho vyladit hodně přes dvě stě koní. I zde se bude jednat o limitovanou sérii 500 kusů, které HP4 umožní startovat v řadě kategorií vyhrazených pro sériové mašiny jen s omezenými úpravami.

Německá značka BMW na italské půdě představila HP4 Race. Tento prototyp...

Německá značka BMW na italské půdě představila HP4 Race. Tento prototyp karbonového speciálu využívá karbonový hlavní rám a karbonové ráfky

Yamaha XSR900 ABARTH

Abarth je uznávaným pojmem ve světě úpravců aut, nyní ve spolupráci s Yamahou přispěl ke vzniku nové limitované edice modelu XSR900. Tahle mašina převezme štafetu café racerů od polokapotované verze XJR, která se s námi kvůli emisním limitům letos bohužel rozloučila. Hlavními lákadly kromě prestižního označení Abarth jsou snížená řídítka typu, karbonová polokapotáž a výfuky Akrapovič. Srdcem tohoto motocyklu je vodou chlazený řadový tříválec 850 ccm, který už ve standardu nabídne ABS nebo systém kontroly trakce.

Abarth je uznávaným pojmem ve světě úpravců aut, nyní ve spolupráci s Yamahou...

Abarth je uznávaným pojmem ve světě úpravců aut, nyní ve spolupráci s Yamahou přispěl ke vzniku nové limitované edice modelu XSR900.

Autoři:




Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

Moto Morini Corsaro Veloce 1200
Nic pro slečinky: italský korzár je posel pekla

Na konci 50. let minulého věku opustil dílny italského konstruktéra Alfonsa Moriniho první stroj nesoucí drsné označení Corsaro. Tehdy to byl scrambler s...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Kulatý světlomet s klasickými proporcemi je nabitý moderními technologiemi.
Parádní výlet do 70. let. Honda CB1100RS je retro se vším všudy

Před několika lety jsem protáhl po jižních Čechách neoretro CB100EX. Byla to velká paráda a kdekoli jsem zastavil, sklízel jsem komplimenty za pěknou motorku....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.