Dušek: Zvítězí jednoválce

  • 2
Jindřich Dušek, designér, šéfredaktor vznikajícího časopisu Autodesign

Co vám nejvíce chybí na automobilu současnosti a co se na něm zásadněji podle vás změní do roku 2010?

Myslím, že mu nic nechybí, je takový, jaký jej společnost potřebuje. Existuje celá škála druhů automobilů, které vyhovují společenské a ekonomické objednávce. Můžeme si stěžovat na nedostatek originality - když budeme mluvit o designu, ale je zřejmé, že se auta navrhují tak, aby vyhovovala vkusu průměrného středoproudaře. A co se změní do roku 2010? Myslím si, že v Evropě ani v Americe (teď myslím hlavně USA a Kanadu) se mnoho nezmění. Představuji si, že se automobil stane dostupný pro obyvatele dosud méně rozvinutých oblastí Asie - trhy v Indii a Číně nebo v Rusku musí pro dnešní automobilky představovat obrovskou výzvu. Mohly by tu vznikat projekty určené pro jiné než "euroamerické" zhýčkané a tradicí svázané zákazníky.

Kdy se začnou po silnicích běžně prohánět vozy s vodíkovým pohonem a která z technologií zpracování vodíku nakonec zvítězí? Nebo se dočkáme ještě úplně jiného pohonu?

Představuji si, že to bude okolo roku 2020. Která technologie zvítězí? Systém palivových článků vyrábějících elektrickou energii pro elektromotory nebo zážehová pohonná jednotka schopná zpracovat kromě vodíku i benzín? Těžko říct. Asi až praxe a masovější nasazení vodíkového pohonu ukáže, který směr zvítězí. Ve hře jsou hlediska bezpečnosti, výkonu, hmotnosti a velikosti jednotek, a také vyjádření celkového ekologického zatížení jednotlivých variant.

V Česku pochází každé druhé prodané auto z továren Škody. Změní se toto silné postavení domácí automobilky v nejbližších letech?

Podle mého názoru si škodovky v příštích 5 až 10 letech udrží významnou pozici u českých zákazníků.

Nepřivedou stále ucpanější silnice a dálnice více lidí na vlaková a autobusová nádraží?

Asi ano, pro některé cesty a pro některé pasažéry se vlak, ale i autobus, tramvaj, metro nebo rychlodráha v Praze může stát lepším (rychlejším, bezpečnějším, ekologičtějším, pohodlnějším) dopravním prostředkem. Zatím však tyto atributy v Česku těmto dopravním prostředkům nezřídka chybí.

Co by mohlo zlepšit současnou situaci na českých silnicích, kde se stává ve srovnání s Evropou nadprůměrné množství nehod a kde často kralují bezohlední piráti, jímž jsou příkladem i řidiči vládních limuzín?

Aut je čím dál více a silnice jakoby nestačily - ani kvalitou, ani průchodností. Rychlé a jednoduché řešení asi není nasnadě. Jednak jde o "vyřešení" technických podmínek, (což je záležitost peněz), jednak o odklon od hulvátství, buranství a agresivity (což je stav ducha celé společnosti). Jízda po českých silnicích ve městě i na dálnici je čím dál více nervydrásajícím zážitkem.

Jaký trend ve světě automobilů převáží? Auta pro radost, sporťáky, malá městská vozidla, velká auta pro rodinu? Nebo zvítězí "chytrá auta", která spojují všechno dohromady?

Myslím, že převáží středoproudařská auta pro rodinu (snad čtyřmístná), ve kterých z 90 % jezdí  obvykle 1 až 2 osoby. Jsou to tzv. jednoválce nebo dvouválce (podle počtu osob, které se v nich "válí"). Automobil bude spolu se "vzrůstající" (měnící se) životní úrovní a celém světě patřit do rodiny stejně jako pračka, myčka nebo plazmová televize. Nejvíce se toho bude z hlediska designu i techniky odehrávat u městských a sportovních automobilů. A městská vozidla se budou prosazovat i z hlediska objemu výroby. Chytrá auta s vodíkovým pohonem, která nebudou potřebovat silnice, ale budou se za pomoci autopilota pohybovat po svých trajektoriích jak ve městech, tak i v meziměstských aglomeracích, pochopitelně zvítězí. Ale to už se budeme nacházet v tak trochu jiném kyberprostoru.

Jakým autem jezdíte vy?

Jezdím Škodou Octavií 4x4 a také klasickým Roverem 820.

***

Giugiaro : V autech už chybí jen sekretářka

Opravdovou budoucností je ekologie. Osobně příliš nevěřím využití vodíku jako alternativního zdroje energie v blízké době, protože by to vyžadovalo také změny na politicko-ekonomické úrovni. Předpokládám jeho větší využití až v delším časovém horizontu ...VÍCE

Rinderknecht: Auta se vzdají kudrlinek

Všichni výrobci se budou snažit vytvořit jedinečný, snadno rozpoznatelný design a charakter vozu. Auta se vzdají zbytečných kudrlinek ...VÍCE

 

Bambas: Nechme monarchistických manýrů

O vládních řidičích si nemyslím, že by to byli příklady bezohlednosti, jenom se jejich případnému a celkem výjimečnému selhání věnuje mimořádná publicita. Vztahům mezi lidmi by pomohlo opustit monarchistické manýry ...VÍCE

Blata: Za vzor vezměte motocykl

Situace na českých silnicích vyžaduje velmi schopného ekonomického poradce nebo kouzelníka ...VÍCE