Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dva vážné důvody, proč vyrazit do Frankfurtu: supermercedes a McLaren

aktualizováno 
Krize nekrize, letošní autosalon ve Frankfurtu bude plný superaut. Nové ferrari, porsche a limuzíny pro nejbohatší z bohatých doplní supersporty od Mercedesu a McLarenu. Setkání to bude o to pikantnější, že obě firmy donedávna úzce spolupracovaly. Bude lepších 600 koní atmosférického šestilitru, nebo přeplňovaného 3,8litru?

Mercedes SLS AMG Gullwing | foto: Mercedes

Mercedes SLS AMG Gullwing vs. McLaren MP4-12C

McLaren známe hlavně jako stavitele formulí, v britském Wokingu ale umí stavět také "klasičtější" (ale stále velmi neobyčejná) auta... třeba pro Mercedes. Spolupráce obou firem ale před nedávnem skončila. A obě se rozhodly postavit superauto po svém. Tak vznikl novodobý mercedes Gullwing a nový McLaren. Který je lepší, můžete porovnat už příští týden na autosalonu ve Frankfurtu.

Donedávna stavěl McLaren pro Mercedes uhrančivou střelu jménem SLR. Na autosalonu, který otevírá příští týden, dostane nástupce. Novinka postavená z lehkého hliníku ponese jméno Mercedes SLS AMG a připomene jedno z nejslavnějších aut všech dob: Mercedes 300SL s racčími vzhůru otevíranými dveřmi (odtud gullwing). Na výstavišti se ale bude přetahovat o pozornost s konkurentem z britských ostrovů jménem McLaren MP4-12C.

McLaren MP4-12C

Hrubá síla

Německý supersport má pod předlouhou kapotou schovaný atmosférický osmiválec 6,2 l (značený ale klasicky 6,3 l) s výkonem 571 koní. Zadní pneumatiky bude trhat 650 krouticích newtonmetrů. Dvouspojková sedmistupňová převodovka je v zájmu lepšího rozložení hmotnosti umístěna vzadu. V architektuře transaxle tak zadní náprava nese 52 % váhy.

Nechybí brzdy s karbokeramickými kotouči, které ani při extrémní zátěži neztrácejí účinnost. Celé auto váží necelých 1 600 kilogramů.

Mercedes SLS AMG se rozjede z nuly na stovku za 3,8 sekundy a maximálka má být 317 km/h. Zanedlouho se ještě představí verze novodobého "gullwingu" jezdící na elektřinu.

Lehká síla

Mercedes vyznává hrubou sílu, to Britové postupovali při stavbě svého superauta sofistikovaněji. Osmiválec 3,8 litru dostal přeplňování dvěma turbodmychadly, které z něho dolují 600 koní. MP4-12C je festivalem zajímavých technických řešení. Například prostorový rám postavený z uhlíkových vláken váží méně než 80 kilogramů; to "C" v názvu znamená právě lehký a pevný "carbon" (uhlík). Hlavním zaklínadlem při stavbě celého auta byla úspora hmotnosti. Konstruktéři se prý dostali na hodnotu kolem 1 200 kilogramů.

Uprostřed umístěný motor označený kódem M838T má suchou skříň mazání a je schopný točit až 8 500 otáček. Maximální krouticí moment je 600 newtonmetrů, z nichž je 80 % dostupných už od 2 tisíc otáček. Stejně jako mercedes, i McLaren dostal sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Podvozek má stavitelné tlumiče a aktivní stabilizátory, nechybí systém Launch Control pro co nejrychlejší starty. Reakce motoru, řízení a odpružení lze přenastavovat zvlášť. Kotouče brzd nejsou na rozdíl od stávajícího trendu z keramiky vyztužené uhlíkovými vlákny, ale z kované oceli a hliníku. Prý se tak oproti keramice ušetří 8 kilogramů. Auto také dostane systém potlačující v zatáčkách nedotáčivost tím, že přibrzďuje zadní vnitřní kolo. Tuhle specialitu měl "eFjedničkový" monopost McLarenu už v roce 1997.

Další čísla prozatím McLaren neprozradil, ale čeká se, že budou podobná jako u mercedesu. Zrychlení na stovku by měl MP4-12C zvládnout za čas kolem tří a půl sekundy a maximálka překročí 320 km/h.

McLaren plánuje v roce 2011 postavit 1 000 kusů MP4-12C. Čtvrtina produkce zůstane v Británii. Cena se má pohybovat mezi 160 a 220 tisíci eury, což je přibližně 4,5 milionu korun, na stejné peníze by měl vyjít i nový mercedes.



Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.