Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dva ze tří ojetých sportovních vozů v autobazarech jsou po havárii

  1:07aktualizováno  1:07
- Výkonný sportovní vůz zůstává zatím pro převážnou většinu motoristů pouhým snem. Jednou z možností, jak si jej alespoň částečně splnit, je koupě ojetiny. Ty nejméně majetní se zastaví u stařičkého Opelu Manta za zhruba padesát tisíc korun, ale podle pracovníků autobazarů je největší poptávka po vozech v cenové hladině čtyř set tisíc korun. V té není problém koupit například Hondu Prelude, Dodge Stealth, Toyotu Celicu, Mazdu MX 6, Mitsubishi Eclipce a mnoho dalších sporťáků. Ale každá mince má dvě strany, oproti skvělým zážitkům ze sportovní jízdy stojí značné riziko, že vytoužený automobil nebude v řádném technickém stavu.
"Riziko koupě ojetého auta je pokaždé relativně vysoké, speciálně u sporťáků je však několikanásobně vyšší a takřka jisté," tvrdí Tomáš Prámek z pražského autobazaru, kde sportovní auta mění majitele poměrně často. "Myslím si, že tak dvě ze tří ojetých sportovních aut jsou po havárii. Někdy musela podstoupit třeba jen obyčejnou plechařinu, ale viděl jsem i auta se špatně narovnaným rámem, svařovanými sloupky, svar byl dokonce i na bloku převodovky. Tyto automobily jsou většinou poskládány jako nějaká stavebnice a postrádají své dřívější kvality." Jak ukázal menší telefonický průzkum, podobné zkušenosti mají i ostatní pracovníci autobazarů. Ti slušnější podobné vozy odmítají prodávat, ti druzí tvrdí, že kšeft je kšeft. Přesto by případného zájemce měli o rozsahu a kvalitě opravy pravdivě informovat.
Pokud někdo kdysi havarovaný automobil koupí, může se mu stát, že se v zatáčce nebo ve vyšších rychlostech na rovné silnici bude auto chovat úplně jinak než identický, ale nehavarovaný vůz. "Měl jsem Hondu Prelude z dvaadevadesátého roku, ale ve finanční tísni jsem ji musel prodat," vzpomíná Petr Žák z Berouna. "Pak jsem koupil ten samý model i rok výroby znovu a byl doslova zaskočen tím, jak nevyzpytatelně se choval. Po podrobné prohlídce v servisu jsem se dozvěděl, že automobil prodělal těžkou havárii a byl nekvalitně opraven." Petr Žák dodnes vzpomíná, jak v levotočivých zatáčkách vůz bezpečně seděl, kdežto v pravotočivých se jeho záď rozkmitávala v divokém smyku. Nezbylo mu než vůz prodat na náhradní díly, jeho důkladná oprava by totiž stála víc než zhruba dvě třetiny pořizovací ceny.
Je pochopitelné, že ani životnost sportovních vozů není nijak závratná. Pokud s nimi majitel jezdí na samém limitu, dostává automobil pěkně zabrat. Odchází motor, převodovka a zavěšení kol, u aut se starším rokem výroby se musí počítat s různými pazvuky v interiéru. "Třeba u Lancie Delty, která má v té nejlepší verzi dvoulitrový motor přeplňovaný turbodmychadlem a pohon všech čtyř kol, není závada na motoru nebo na některé jeho součásti jen tak," říká opravář Pavel Rajtman z Tábora. Jako příklad uvádí prasklou hadici turbodmychadla - poměrně častou závadu. Při její opravě se musí vyndat celý motor a vzhledem k náročnosti a době, jakou to zabere, není podobná oprava zrovna nejlevnější. U silných sportovních vozů se mezi klasické neduhy počítají zejména špatná těsnění motorů, problémy s brzdami, opotřebovaná zavěšení kol, vadná synchronizace převodovky, nehynoucí problémy s elektroinstalací. U přeplňovaných motorů by si měl případný zájemce dát pozor i na turbodmychadlo.
Právě ojeté sportovní vozy zasluhují před samotnou koupí tu nejpodrobnější kontrolu, nejlépe v autoservisu. Odborníci doporučují kompletní prohlídku pohonného ústrojí a podvozku. Klasická rada, že když majitel nebo autobazar nechce prohlídku umožnit, je lepší jít o dům dál, má právě u sportovních vozů tu největší váhu.
Nákup v bazaru má pro potenciální majitele i svou světlou stránku - relativně nízkou cenu. Právě u sporťáků klesne hodnota vozů během prvních dvou let víc než o čtvrtinu, podobné je tomu už jen u kabrioletů a těžkých terénních vozidel.

Nablýskaný sporťák nevyniká jen na silnici, ale i v autobazaru. Něco ze svého lesku však může ztratit, když zákazník nechá u vozu pečlivě prověřit technický stav

V bazarech lze narazit na ryze sportovní automobily v cenách kolem tři čtvrtě milionu

V bazarech lze narazit i na kupé třeba za sto tisíc korun

Nissan 200 není zrovna atraktivní koupí, ale jeho ceny jsou pro mnohé velmi lákavé

Klasickým zástupcem amerických sportovních vozů je Chevrolet Corvette, který se nejčastěji objevuje se silnými motory, automatickou převodovkou a bohatou výbavou v cenách od dvou set tisíc korun

Repliky nebývají v autobazarech příliš častou záležitostí, hodně se hovoří o jejich výrobních i jízdních kvalitách. Napodobenina Ferrari F 40 má podvozek a motor z amerického sportovního vozu Pontiac Fiero

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.