Dva ze tří ojetých sportovních vozů v autobazarech jsou po havárii

- Výkonný sportovní vůz zůstává zatím pro převážnou většinu motoristů pouhým snem. Jednou z možností, jak si jej alespoň částečně splnit, je koupě ojetiny. Ty nejméně majetní se zastaví u stařičkého Opelu Manta za zhruba padesát tisíc korun, ale podle pracovníků autobazarů je největší poptávka po vozech v cenové hladině čtyř set tisíc korun. V té není problém koupit například Hondu Prelude, Dodge Stealth, Toyotu Celicu, Mazdu MX 6, Mitsubishi Eclipce a mnoho dalších sporťáků. Ale každá mince má dvě strany, oproti skvělým zážitkům ze sportovní jízdy stojí značné riziko, že vytoužený automobil nebude v řádném technickém stavu.
"Riziko koupě ojetého auta je pokaždé relativně vysoké, speciálně u sporťáků je však několikanásobně vyšší a takřka jisté," tvrdí Tomáš Prámek z pražského autobazaru, kde sportovní auta mění majitele poměrně často. "Myslím si, že tak dvě ze tří ojetých sportovních aut jsou po havárii. Někdy musela podstoupit třeba jen obyčejnou plechařinu, ale viděl jsem i auta se špatně narovnaným rámem, svařovanými sloupky, svar byl dokonce i na bloku převodovky. Tyto automobily jsou většinou poskládány jako nějaká stavebnice a postrádají své dřívější kvality." Jak ukázal menší telefonický průzkum, podobné zkušenosti mají i ostatní pracovníci autobazarů. Ti slušnější podobné vozy odmítají prodávat, ti druzí tvrdí, že kšeft je kšeft. Přesto by případného zájemce měli o rozsahu a kvalitě opravy pravdivě informovat.
Pokud někdo kdysi havarovaný automobil koupí, může se mu stát, že se v zatáčce nebo ve vyšších rychlostech na rovné silnici bude auto chovat úplně jinak než identický, ale nehavarovaný vůz. "Měl jsem Hondu Prelude z dvaadevadesátého roku, ale ve finanční tísni jsem ji musel prodat," vzpomíná Petr Žák z Berouna. "Pak jsem koupil ten samý model i rok výroby znovu a byl doslova zaskočen tím, jak nevyzpytatelně se choval. Po podrobné prohlídce v servisu jsem se dozvěděl, že automobil prodělal těžkou havárii a byl nekvalitně opraven." Petr Žák dodnes vzpomíná, jak v levotočivých zatáčkách vůz bezpečně seděl, kdežto v pravotočivých se jeho záď rozkmitávala v divokém smyku. Nezbylo mu než vůz prodat na náhradní díly, jeho důkladná oprava by totiž stála víc než zhruba dvě třetiny pořizovací ceny.
Je pochopitelné, že ani životnost sportovních vozů není nijak závratná. Pokud s nimi majitel jezdí na samém limitu, dostává automobil pěkně zabrat. Odchází motor, převodovka a zavěšení kol, u aut se starším rokem výroby se musí počítat s různými pazvuky v interiéru. "Třeba u Lancie Delty, která má v té nejlepší verzi dvoulitrový motor přeplňovaný turbodmychadlem a pohon všech čtyř kol, není závada na motoru nebo na některé jeho součásti jen tak," říká opravář Pavel Rajtman z Tábora. Jako příklad uvádí prasklou hadici turbodmychadla - poměrně častou závadu. Při její opravě se musí vyndat celý motor a vzhledem k náročnosti a době, jakou to zabere, není podobná oprava zrovna nejlevnější. U silných sportovních vozů se mezi klasické neduhy počítají zejména špatná těsnění motorů, problémy s brzdami, opotřebovaná zavěšení kol, vadná synchronizace převodovky, nehynoucí problémy s elektroinstalací. U přeplňovaných motorů by si měl případný zájemce dát pozor i na turbodmychadlo.
Právě ojeté sportovní vozy zasluhují před samotnou koupí tu nejpodrobnější kontrolu, nejlépe v autoservisu. Odborníci doporučují kompletní prohlídku pohonného ústrojí a podvozku. Klasická rada, že když majitel nebo autobazar nechce prohlídku umožnit, je lepší jít o dům dál, má právě u sportovních vozů tu největší váhu.
Nákup v bazaru má pro potenciální majitele i svou světlou stránku - relativně nízkou cenu. Právě u sporťáků klesne hodnota vozů během prvních dvou let víc než o čtvrtinu, podobné je tomu už jen u kabrioletů a těžkých terénních vozidel.

Nablýskaný sporťák nevyniká jen na silnici, ale i v autobazaru. Něco ze svého lesku však může ztratit, když zákazník nechá u vozu pečlivě prověřit technický stav

V bazarech lze narazit na ryze sportovní automobily v cenách kolem tři čtvrtě milionu

V bazarech lze narazit i na kupé třeba za sto tisíc korun

Nissan 200 není zrovna atraktivní koupí, ale jeho ceny jsou pro mnohé velmi lákavé

Klasickým zástupcem amerických sportovních vozů je Chevrolet Corvette, který se nejčastěji objevuje se silnými motory, automatickou převodovkou a bohatou výbavou v cenách od dvou set tisíc korun

Repliky nebývají v autobazarech příliš častou záležitostí, hodně se hovoří o jejich výrobních i jízdních kvalitách. Napodobenina Ferrari F 40 má podvozek a motor z amerického sportovního vozu Pontiac Fiero