Ducati Diavel

Ducati Diavel | foto: Ducati

Dvoukolové novinky: dakarský speciál a závodní skútr

  • 16
Druhá letošní světová motocyklová výstava připadla už tradičně na italské Miláno. Výstava EICMA je vždy především v režii italských výrobců, ale ani japonské, britské či německé značky se nenechaly zahanbit a předvedly řadu nových modelů.

Ducati Diavel

Ve světě motocyklů je nová kategorie strojů, kterým se říká muscle-biky, v překladu tedy "svalovci". Jsou to velké masivní stroje s velkoobjemovými motory a širokou zadní pneumatikou. Italové se této třídě zatím vyhýbali, ale na začátku roku se na internetu začaly objevovat tajné fotky nového "maxi" modelu, které podle některých zdrojů pouštěla do oběhu sama Ducati. Těsně před výstavou byly odhaleny oficiální fotografie a dojmy z motorky byly rozporuplné.

Naživo ovšem Diavel vypadá mnohem lépe než na fotografiích. Motorku pohání (jak jinak) dvouválcová dvanáctistovka. Maximální výkon je 162 koní, ale mnohem zajímavější je točivý moment 127,5 Nm, překvapivě slušná je také hmotnost 210 kg. Pohonná jednotka je zabudována v příhradovém rámu z ocelových trubek. Na něm je opticky velká palivová nádrž o objemu 17 litrů. Mohutný je i celý předek, kde jsou chladiče a boční plasty.

Ducati Diavel

Úplně revoluční je zadek motorky. Diodová světla jsou na podsedlovém plastu a poznávací značka na malém držáku za zadním kolem. Široká pneumatika je tradičně na jednostranně zavěšeném kole. Stroj je vybavený i nejmodernější technologií, jako je kontrola trakce, možnost přepínání jízdních režimů nebo ABS. To by mělo z jízdy na tomto stroji dělat relativně bezpečnou záležitost. U exkluzivního stroje samozřejmě očekáváme i exkluzivní cenu, která se bude pohybovat v přepočtu pravděpodobně kolem půl milionu korun.

Triumph Tiger 800

Model Tiger od britského Triumphu byl vždy ikonou ve světě cestovních endur. Podíval se dokonce i do startovního pole Rally Dakar a tento závod několikrát dokončil. Před dvěma lety ale Triumph přišel s inovací, která zklamala hodně příznivců značky a udělala z cestovního endura ryze silniční záležitost. Možná pod tlakem veřejnosti, možná podle pečlivě připraveného plánu přišel Triumph letos s osmistovkou, která už si přízvisko enduro zaslouží. Tiger je v nabídce ve dvou verzích. První má klasická litá kola a je určena především na silnice. Druhá verze XC je postavena na drátěných kolech a je celkově vyšší.

Triumph Tiger 800

Triumph Tiger je tradičně vybaven řadovým tříválcem o výkonu 95 koní, který by si měl s 210 kg těžkou motorkou celkem bez problémů poradit při svižném cestování a jízdě v terénu. Stroj je možné vybavit řadou doplňků, jako jsou ochranné padací rámy, vyšší plexisklo, kufry, přídavná světla... Hlavním konkurentem bude každopádně BMW se svým GS 800, kterému je Triumphu až překvapivě podobný.

KTM Rally Replica 450

Dakarská pravidla se loni radikálně změnila a nejúspěšnější značka v dálkových soutěžích byla nucena postavit nový stroj pro svůj tovární tým i soukromé jezdce. Na výstavě jsme tak mohli vidět připravené speciály pro Cyrila Desprese a Marca Comu na nadcházející Rally Dakar. Motorku si samozřejmě může od továrny objednat i běžný smrtelník.

KTM Rally Replica 450

Je kompletně připravena podle pravidel světových soutěží. Má kokpit s navigací, zvětšené palivové nádrže, velkou kapotáž a výkonná světla. Ani motor nezůstává pozadu a pro pouštní závody je upravený k vyšší spolehlivosti a dlouhodobé zátěži. Motorku dostanete za 30 000 eur, pokud budete chtít stroj objednat rovnou v barvách svého týmu, bude vás to stát 1000 eur navíc. Samotný náhradní motor, bez kterého na tuto rally nemůžete, stojí 5 000 eur.

BMW Concept C

Skútry byly dlouhou dobu pro BMW tabu. Když pomineme nepříliš úspěšný stroj C1 vybavený střechou a slabým motorem, žádného skútru jsme se od továrny z Mnichova nedočkali. O to větším překvapením bylo, když se pod plachtou na milánském pódiu objevil právě koncept skútru. Jsme ale u BMW a tam je vše jinak. Na první pohled je to hodně sportovní stroj. Je vybaven radiálními brzdami na předním kole, upside down vidlicemi s velkým průměrem a dvouválcovou osmistovkou s výkonem okolo osmdesáti koní. Tyto parametry by BMW okamžitě katapultovaly do pozice nejvýkonnějšího skútru na trhu.

BMW Concept C

Zajímavým doplňkem jsou dvoubarevné gumy, za kterými ale u prototypu pravděpodobně stojí několik hodin práce se štětečkem a modrou barvou. Velice zajímavě řešené je pracoviště řidiče. Nehledejte klasickou palubní desku, ale velký barevný LCD displej, který dokáže zobrazit snad všechny informace, na které si vzpomenete. Ovladače jsou přebrané z cestovních korábů od BMW. U skútru bývají nepraktická velká zrcátka, která rozšiřují stroj, což je ve městě problém. Na druhou stranu potřebujete dobře vidět. BMW to vyřešilo po svém pomocí displejů vedle palubní desky a zpětných kamer, které promítají obraz do falešných zrcátek. Nezbývá, než si počkat na sériovou produkci této novinky.

Honda Crossrunner

Honda svým novým strojem založila zvláštní kategorii motorek. Jedná se univerzální stroj pro každodenní ježdění po městě, okreskách i pro cestování po dálnicích. Je postavený kolem osvědčeného vidlicového čtyřválce z modelu VFR, ze kterého přebírá i další díly, například kyvnou vidlici s letmo zavěšeným zadním kolem. Přední kolo drží klasická trubková vidlice, na které je dvojice šestipístkových brzdičů s klasickým uložením. Jsou vybaveny duálním systémem, kdy páčka přední brzdy i pedál zadní zároveň přibrzďují obě kola. Samozřejmostí je i systém ABS.

Honda Crossrunner

Motorku lze jen těžko zařadit, ale jejím konkurentem budou univerzální šestistovky, které se nebojí ničeho, mají ekonomický provoz a jsou snadno ovladatelné. Oproti nim ale honda nabízí mnohem víc výkonu a dravosti prostřednictvím vidlicového čtyřválce. Designově zapadá crossrunner do posledních trendů Hondy, výfuk je dole a umožňuje snadnou montáž kufrů. Přední světlo je zase podobné nové řadě CBR tohoto výrobce.