Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvoumístný hybrid od VW má spotřebu 1,36 l/100 km

aktualizováno 
Volkswagen L1 možná vypadá trochu jako rakev, je to ale výkladní skříň moderní techniky snižující spotřebu. Nejúspornější auto frankfurtského autosalonu využívá hybridní techniku a rozjede se až na stošedesátku.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Volkswagen stejně jako ostatní řeší snižování flotilových limitů CO2 chystané EU. K dosažení tvrdého cíle je zjevně každý prostředek dobrý. Co se zdálo před sedmi lety jako pouhý výstřelek všemocného Ferdinanda Piëcha, se dnes hodí k zabití dvou ekologických much jednou ranou. A tak se zrodil Volkswagen L1.

Když se v roce 2002 vydal tehdy už bývalý šéf koncernu VW Ferdinand Piëch na propagační jízdu z Wolsfburgu do Hamburgu, nechal si k tomu za značných nákladů vyrobit ultralehký karbonový speciál s minimálními jízdními odpory a dosáhl průměrné spotřeby blížící se jedinému litru na 100 kilometrů.

Zatímco se ale tehdy zdálo vydávání peněz na podobné projekty jako zbytečné plýtvání, nyní se ukazuje, že to byl vizionářský krok. Volkswagen se totiž po několika letech k druhdy odloženému projektu vrátil, podstatně jej přepracoval a především řádově snížil výrobní náklady na úroveň blízkou reálné sériové výrobě. Výsledkem je nejúspornější vůz z celého frankfurtského autosalonu schválený pro silniční provoz; udávaná průměrná spotřeba dosahuje 1,36 l/100 km.

A jak toho bylo dosaženo? Aplikací nejmodernějších technologií, přirozeně. Dvoumístné vozidlo, svou filozofií i designem trochu připomínající někdejší dálníky, se přiblížilo ideálnímu aerodynamickému tvaru, kterému podřídilo doslova vše, i vnější zpětná zrcátka.

Řidič s jediným spolujezdcem tak sedí za sebou a nastupují do nízkého vozu shora, jako do větroně. Bezmotorové letadlo nakonec připomíná i skořepina odklápějící se s pomocí elektromotorů na stranu i s okny a střechou. Elektricky je ovládáno i víko vpředu umístěného kufru, za zbytné bylo prohlášeno i zadní okno. Dopracování designu do značkových forem dostal na starost samotný šéfdesignér koncernu VW Walter de Silva, pro něhož to prý byla velká výzva. Zvolil tedy řešení nízké přídě, zakrytí zadních kol a dopracování detailů do výsledného Cx 0,195.

Dalším stupněm bylo snižování hmotnosti. Zde se konstruktéři museli poprat s nejprotichůdnějšími požadavky – na rozdíl od Piëchova speciálu, který byl v podstatě jen pojízdnou karbonovou skořápkou, musí vůz s ambicemi na sériovou výrobu samozřejmě plnit i aktuální požadavky na bezpečí a komfort.

Proto přišly ke slovu hliníkové deformační prvky, tvořící spolu s karbonem extrémně pevnou a lehkou skořepinu. Výsledkem je váha celé karoserie pouhých 124 kg, z čehož připadá 28 kg na vnější panely, 19 kg váží odklopná střecha, 9 kg řidičova sedačka z karbonových profilů a pouhé 4 kilogramy váží kompletní vnější osvětlení z úsporných LED diod. K tomu 79kilový podvozek, 122 kilogramů vážící hnací agregát, 35 kg izolace a čalounění a 20 kg elektroinstalace. Podtrženo a sečteno do pohotovostní hmotnosti 380 kg, o celých 433 kg překonávající dosud rekordní Lupo 3L a srovnatelné s těžkým cestovním motocyklem.

O bezpečnost se, kromě extrémně tuhé skořepiny, stará i čtveřice airbagů, zpětná zrcátka pak nahrazují miniaturní kamerky s OLED-displeji. Palubní funkce se kontrolují prostřednictvím dotykového displeje a ovladačů na volantu. Nechybí hi-fi systém, parkovací asistent (nutný kvůli zmíněné absenci zadního okna). Hybridní agregát se aktivuje tlačítkem, jehož součástí je i otočný volič převodovky, kromě obvyklých tří poloh ještě aktivující elektronickou parkovací brzdu.

Volkswagen L1

Zajímavosti pokračují i v hnacím agregátu – 16" kola, obutá do pneumatik Michelin Energy Saver rozměru 95/80 a 115/70, roztáčí inovativní hybridní soustrojí, které má šanci stát se prvním sériovým malým vznětovým hybridem. Zdrojem síly je totiž dvouválcový diesel 0,8 l, vzniklý s využitím komponentů nového 1,6 TDI CR.

Ten pracuje ve dvou režimech – "ECO" vyvíjí 20 kW, "Sport" pak 29 kW, obojí při 4 000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment činí 100 Nm a charakteristiky jsou samozřejmě přizpůsobeny maximální efektivitě. Zásadní změnou je použití hliníkového bloku a výrobce se chlubí, že přenesl protihluková opatření a výsledkem je "mimořádně klidný a tichý běh". Samozřejmě nechybí systém Start – Stop, částicový filtr DPF a aktivní vodní pumpa, spínaná podle potřeby.

Na místě setrvačníku je hybridní modul sestávající ze startér-generátoru o výkonu 10 kW a spojky, kontrolující mechanickou vazbu k motoru. Jedná se totiž o full hybrid, schopný v případě potřeby jet pouze na elektřinu. Ta se skladuje v Li-Ion akumulátorech o celkovém napětí 130 V a pro potřeby 12V palubní sítě je konvertována v DC-DC měniči. Další součástí je sedmistupňová převodovka DSG, integrující hybridní modul a přizpůsobená maximálnímu využití energie. Ta je při brzdění samočinně rekuperována a při nízké zátěži dobíjena z generátoru. Vůz dosahuje 160kilometrové rychlosti, stovku dosahuje za 14,3 s (rychleji než VW Polo 1,6 TDI CR 55 kW) a desetilitrová nádrž stačí na teoretický dojezd 670 km.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.