Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi | foto: Peugeot

Dvousetkoňová 308: nové GTI od Peugeotu přijíždí

  • 90
Sportovní varianty rodinných hatchbacků jsou velmi populární. Své "gétéíčko" tak má ve své nabídce většina výrobců. Nejnovějším přírůstkem je Peugeot 308 GTi, který se chce prosadit především proti německé konkurenci. Novinka také vrací do ceníku Peugeotu slavné označení GTi.

Astra OPC, Golf GTI, Civic Type-R, Focus RS nebo Megane RS, to jsou všechno sportovní modely oblíbených rodinných hatchbacků. Někteří z nich hrají na sportovnější notu, další jsou kompromisem mezi výkonem a pohodlím a právě do druhé skupiny má zamířeno i nový Peugeot 308 GTi.

Peugeot 308 GTi

Peugeot není mezi sportovními hatchbacky žádným nováčkem. Už v osmdesátých letech si zákazníci mohli protáhnout tlumiče úzkými silničkami v oblíbených modelech 205 GTi a 309 GTi. I v dalších letech Peugeot nabízel sportovní verze svých modelů, ale obliby letité dvěstěpětky už nedosáhly.

A právě nová 308 GTi by mohla být tím správným návratem ke kořenům. Pomoct jí k tomu má především přeplňovaný motor 1,6 THP s přímým vstřikováním, variabilním časováním sacích ventilů a především vysokotlakým přeplňováním. Z poměrně skromného objemu (i když při dnešním downsizingu spíš průměrným) se technikům podařilo vydolovat 147 kW, tedy rovných 200 koní. A to je už slušná porce výkonu.

Peugeot 308 GTi

Ve své podstatě se výkonovými parametry Peugeot těsně blíží populárnímu Golfu GTI, který má ale dvoulitrový přeplňovaný motor. Golf je o fous výkonnější, rozdíl je jen osm kilowattů, točivý moment včetně průběhu je pak u obou vozů téměř srovnatelný. V praxi se golf na stovku dostane o osm desetin sekundy rychleji (6,9 sekundy proti 7,7 sekundám). Mégane s Focusem a se starší Astrou mají výkon vyšší. Běžnému použití auta pro rodinné účely v jejich případě ale překáží třídveřová karoserie.

Výrobce se chlubí, že s nízkoobjemovým motorem lze jezdit i velmi úsporně. Papírová hodnota průměrné spotřeby je opravdu krásná, podle výrobce stačí novému sporťáku jen 6,9 litru paliva na sto kilometrů. Jenže takové spotřeby půjde dosáhnout jen při velmi klidné jízdě. Při využití dynamického potenciálu motoru odhadujeme reálnou průměrnou spotřebu okolo 10 litrů na sto kilometrů.

Peugeot 308 GTi

Verze GTi se samozřejmě odlišují od běžného provedení jednotlivých automobilů a u Peugeotu tomu není jinak. Podvozek je upraveny a zesílený. Je i snížený o deset milimetrů, což srazilo celkovou výšku auta a i jeho těžiště. Standardní kola mají rozměr 225 x 40 R18 a o zpomalení se starají velké brzdové kotouče 340 x 30 mm vpředu a 290 x 12 mm vzadu. Navíc lze vypnout stabilizaci podvozku i další podpůrné elektronické systémy.

Správný sporťák musí i sportovně vypadat. 308 GTi proto má zadní křídlo, přední nárazník z modelu 308 CC, zadní nárazník s difuzorem, nezbytnou chromovanou koncovku výfuku a také samozřejmě označení GTi na zadních dveřích a bocích auta. Změn doznal i interiér. Řidiče potěší kožený volant, hliníková hlava řadicí páky a také sportovní pedály.

Peugeot 308 GTi se ve Francii začne prodávat už tento měsíc, u nás do prodeje přijede pravděpodobně až po prázdninách. Ve Francii byla základní cena GTi stanovena v přepočtu na přibližně 680 000 korun. Za obdobnou sumu by se pak mělo gétéíčko prodávat i u nás. Kdo by však nechtěl čekat, může si dopřát nový motor 1,6 THP již nyní a to v kupé-kabrioletu modelu 308 CC.