Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dvoutaktním nafťáku pro Renault pracovalo české ČVUT

  9:11aktualizováno  9:11
České vysoké učení technické v Praze má výrazný podíl na vzniku dvoutaktního naftového motoru, jehož prototyp v prosinci představila automobilka Renault. Tato univerzita byla jedním z partnerů evropského projektu Powerful, který probíhal od ledna 2010 do června 2014.

Renault chystá auto za sto tisíc a do něj naftový dvoutakt, motor je určený především pro indický trh, který má podle automobilek velký potenciál. Koncept Eolab (na obrázu) naznačuje podobu příští generace Renaultu Clio. | foto: Renault

Na vývoji motoru se na Českém vysokém učení technickém v Praze dále pracuje a s francouzskou automobilkou je tým vývojářů podle Pavla Brynycha z Fakulty strojní ČVUT stále v kontaktu.

Tým z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT pod vedením Jana Macka pracoval na návrhu plnění motoru. Vedle dalších součástí vyvíjel také turbodmychadlo a mechanicky hnané dmychadlo (kompresor). Brynych považuje vývoj plnicí skupiny za zásadní pro úspěch motoru. 

Dvoutaktní turbodiesel s objemem 730 centimetrů krychlových má být pohonnou jednotkou malých osobních případně užitkových vozidel. Jeho hlavní výhodou má být nízká spotřeba paliva a nízké emise škodlivin ve výfukových plynech. Na rozdíl od dřívějších dvoutaktních motorů, které se používaly například ve východoněmeckých trabantech, má díky použité technologii stálou olejovou náplň v klikové skříni. Do paliva se tak už nemusí přimíchávat mazací olej. „Nepoučený uživatel vozidla tak ani nepozná rozdíl od čtyřdobého motoru,“ poznamenal Brynych.

V dvoutaktním rytmu

Motoráři rozpůlili veleúspěšný turbodiesel 1,5 dCi, který se objevuje v renaultech, nissanech i daciích, a díky partnerství francouzské značky s Daimlerem jezdí i v mercedesech.

Vzniklý lehký přeplňovaný dvouválec objemu 730 ccm navíc učí pracovat ve dvoutaktním rytmu. Motorářům se z něj podařilo dostat výkon 47 až 67 koní a 115 až 145 newtonmetrů. Výsledek je efektivnější (až o 15 procent oproti srovnatelně výkonnému čtyřválci), úspornější, jednodušší a výrobně levnější, než kdyby zvolili čtyřtaktní konstrukci s více válci. Oproti původnímu 1,5 dCi je prý až o 40 kg lehčí.

Dvoutaktní nafťáky dnes pracují třeba v lokomotivách - čtěte více

Renault předložil expertům z ČVUT jasnou představu ohledně parametrů a konstrukce motoru. „Z té jsme tedy vycházeli a v průběhu projektu ji upravovali a ladili tak, abychom byli schopni plnit požadavky na výkon a moment motoru,“ přiblížil průběh spolupráce Brynych.

Projekt Powerful spadal pod vědecké pracoviště ČVUT v Roztokách u Prahy. Začal v rámci Výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka a po dvou letech pokračoval v Centru vozidel udržitelné mobility (CVUM), což je projekt, který na první jmenované centrum navázal.

Čtyřčlenné mezinárodní konsorcium včetně ČVUT a Renaultu chce ve spolupráci pokračovat, proto podalo návrh dalšího projektu v rámci evropského dotačního programu Horizont 2020. „Tento návrh nyní čeká u Evropské komise na schválení,“ uvedl Brynych.

Centrum vozidel udržitelné mobility má celou řadu společných projektů s domácími i zahraničními automobilkami. Některé jsou spolufinancované z fondů Evropské unie, jiné jsou čistě komerční. „Nejedná se vždy pouze o aplikace pro osobní automobily, ale spolupracujeme i na vývoji motorů a celých pohonných řetězců pro užitková vozidla popřípadě autobusy,“ uvedl Brynych.

Vedle vývoje motorů probíhá v nových laboratořích tohoto centra i testování motorů, převodovek a celých vozidel. „Naše softwarové vybavení a simulační nástroje jsou srovnatelné s vývojovými odděleními automobilek,“ řekl Brynych, podle nějž nejmodernějším dostupným vybavením disponují také brzdová stanoviště.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Besip 4
Zpomal, budeš rychlejší. Nová kampaň učí řidiče jezdit v uzavírkách

Odjezdy na dovolenou a prázdninový provoz budou komplikovat uzavírky, hlavně projet dálnici D1 je utrpení. BESIP připravil speciální kampaň zaměřenou na jízdu...  celý článek

Další z rubriky

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.