Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvoutaktním motorem za čistší ovzduší

aktualizováno 
Dvoutaktní motor řve pod duroplastovou kapotou nesmrtelného trabantu. Že by v namodralém dýmu, který voní po spáleném oleji, bylo něco ekologického, nikdo nepředpokládá. Dvoutaktní motor ale zapomenutý není, alespoň pro vývojáře firmy Ricardo a brightonské univerzity.

Motor Ricardo 2/4SIGHT | foto: Ricardo

Někdy je opravdu velmi zábavné a příjemné sledovat, co všechno je schopen člověk vymyslet. Do kategorie těchto nápadů patří i motor, který kombinuje dvoutaktní a čtyřtaktní cyklus. Tento nápad si jistě vysnilo mnoho technicky nadaných, realizaci jako první provedla firma Ricardo.

Představila testovací verzi revolučního motoru, který lze za chodu bez přerušení toku výkonu přepínat mezi čtyřtaktním a dvoutaktním režimem chodu. Prototyp, na jehož vývoji se podílela i společnost Denso a University of Brighton, má šest válců a objem 2,1 litru.

Výkonově je však srovnatelný s 3,5 litrovým šestiválcem. Oproti němu uspoří podle testů Ricarda motor 27 % paliva. V automobilu s hmotností 1 800 kilogramů a pětistupňovou automatickou převodovkou to znamená, že emise CO2 klesnou z 260 g/km na 190 g/km.

Motor s názvem 2/4SIGHT používá propracované časování a variabilní zdvih ventilů a přímé vstřikování paliva. Díky tomu nejsou pro dvoutaktní režim zapotřebí žádné přepouštěcí kanály, a motor se tak prakticky na první pohled neliší od běžného čtyřtaktu. Teprve pokročilé řízení časování, zdvihu a zapalování dělá ty pravé divy.

Motor Ricardo 2/4SIGHT

Schéma fungování motoru 2/4SIGHT ve dvou a čtyřtaktním režimu

Motor může prakticky kdykoli přepnout ze čtyřtaktního chodu na dvoutaktní, aniž by se to jakkoli projevilo na plynulosti toku výkonu. A to jak v režimech konstantního zatížení, tak v přechodových režimech. Čtyřtaktní režim se kvůli větší plynulosti chodu využívá při ustálených jízdních režimech a nízkých zatíženích.

V současné době připravují autoři projektu zástavbu motoru do reálného automobilu, tak aby se mohla novinka podrobit skutečným jízdním testům. V případě, že budou úspěšné, prakticky nic nebrání rozšíření konceptu 2/4SIGHT do sériové výroby. Podle Ricarda by neměla být použitá technologie nikterak výrazně drahá, a s podobným motorem bychom se tak mohli setkat v běžných automobilech.



Témata: Trabant


Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.