Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavitelé vozidel budoucnosti, pozor: génius elektromotorů chystá auto

aktualizováno 
Postavit elektromobil je v mnoha směrech jiná práce než postavit klasické auto. Proto se do takových dobrodružství pouštějí i firmy, které o autoprůmysl dosud nezavadily. K „exotům“, kteří se o něco takového pokoušejí, se po Applu a Googlu přidává výrobce domácích spotřebičů Dyson.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Elektromobil může vypadat jako mixér nebo třeba splašená pračka, tak proč by nemohl vozit značku vysavačů.

Autodesignéři jsou podle vlastních slov z rozmachu elektromobilů nadšeni. Úplně jiná architektura auta, jiné rozměry agregátů a nové možnosti jejich rozmístění ve vozidle jim rozvazují ruce. Prý se máme na co těšit, slibují. Zatím jejich kreace v zápalu šlechtění aerodynamiky (prospívá dobrému dojezdu) vypadají spíš nehezky.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Autonomní elektromobil od Googlu tak vypadá jako panda oblečená do prezervativu. S čím se vytasí Dyson, výrobce futuristicky tvarovaných a v mnoha ohledech revolučních vysavačů, se lze jen domýšlet.

Britský Guardian vyštrachal, že po podzimním nákupu start-upu Sakti3, který s pomocí michiganské univerzity vyvíjel akumulátory, se Dyson pouští do vývoje elektromobilu. Do startu mu přidá peníze britská vláda, která přispěje 218 miliony eur, což je bezmála šest miliard korun.

Hitachi Ropits

Elektromobily přebírají velmi bizarní tvary. Výtvor japonského Hitachi připomíná spíš mixér než auto.

Auto se má vyvíjet přímo v Malmesbury, kde Dyson sídlí. Právě vytvoření pěti set nových pracovních míst, hlavně pro vývojáře, bylo argumentem, proč britská vláda Dysonu dotaci přiklepla.

Sir James Dyson je v oboru elektrotechniky celosvětově respektovaná osobnost. K jeho nejdůležitějším vynálezům vůbec patří takzvaný digitální elektromotor. Ten se obejde bez měděného vinutí, je řízený mikroprocesorem a točí se třikrát rychleji než konvenční elektromotory, umí až 110 000 ot./min.

Dyson se proslavil jako vynálezce (sám prý přihlásil na 1600 patentů) a úspěšný podnikatel. Srdcem jeho výrobků jsou malé výkonné elektromotory, které pohánějí jeho slavné bezsáčkové vysavače, fény nebo vysoušeče rukou. Z jeho dílny je také speciální vysavač pro pejskaře, se kterým vyluxujete z línajícího psa chlupy, ještě než z něj opadají.

Společnost Sakti3, založenou před osmi lety, koupil Dyson za 90 milionů dolarů (2,2 miliardy korun). Původně vyvíjela lithiové baterie pro přenosné přístroje a také pro vysavače Dysonu, ovšem britská firma plánuje v příštích pěti letech do jejího rozvoje zainvestovat 1,4 miliardy dolarů (34 mld korun). Stejně jako americká Tesla chce i Dyson postavit obří fabriku, kde mají kromě baterií pro luxy, fény a smartphony vznikat také akumulátory pro elektromobily.

James Dyson prohlásil, že baterie od Sakti3 s tuhým elektrolytem by už dnes mohly zdvojnásobit dojezd elektromobilů.

Společnosti, které se do automobilového byznysu vrhají, mají často blízko k moderním technologiím, a tak si k úkolu postavit elektromobil, což neobnáší výraznější úskalí (kromě mizerného dojezdu), přibírají ještě učení aut jezdit bez řidiče. Právě Dyson má ke stavbě autonomních vozidel slušnou startovní pozici. Jeho vývoj aut bez řidiče by totiž mohl čerpat ze zkušeností se stavbou robotických vysavačů, které bez dozoru vyluxují byt.

Dysonova otevřená mysl může automobilismu dát možná i něco více, než jen další elektromobil. Jeden z jeho nejslavnějších vynálezů, který představil už v roce 1974, se totiž obejde bez elektromotoru. Je to stavební kolečko, u kterého Dyson nahradil kolo gumovým míčem.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů





Nejčtenější

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Další z rubriky

Prodejní automat na luxusní vozy v Singapuru
VIDEO: V Singapuru prodávají supersporty jako colu, mají na to automat

Automat v Singapuru nabízí místo chipsů, nápojů nebo žvýkaček luxusní auta. Zákazník si v patnáctipodlažní budově vybere v přízemí na dotykové obrazovce typ...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

BMW Řada 5 52d 2013 ·...
BMW Řada 5 52d 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 78 656 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.