Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

  17:21aktualizováno  17:21
Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

V Libni v ulici Františka Kadlece krátce po pondělní půl druhé odpoledne zavolal na operační středisko systém e-call a přivolal si pomoc záchranářů po dopravní nehodě. Na místo dorazili hasiči z nejbližší stanice Holešovice s technickým automobilem s vyprošťovacím zařízením, záchrannou službou i policií.

„Jednalo se o dopravní nehodu dvou osobních automobilů, z nichž jeden, Ford Focus, si pomocí systému e-call zavolal pomoc, když se střetl se Škodou Fabia. Boční náraz do motorové části aktivoval airbagy obou vozů i systém e-call,“ popisuje Pavlína Adamcová, tisková mluvčí pražského Hasičského záchranného sboru.

Systém eCall funguje na bázi jednotného evropského tísňového volání 112 a skládá se ze tří základních komponent: z palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, umožňuje ale i manuální aktivaci posádkou (jak systém funguje čtěte zde).

Hasiči jsou připraveni

„Všechna operační střediska v celé České republice mají stejnou technologii a nouzové volání e-call umí přijímat,“ uvádí pro iDNES.cz Nicole Zaoralová, tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR, který má linku 112 a na ní napojený systém e-call na starosti.

Pro zapojení vozidla do systému nouzového volání je ovšem třeba, aby bylo vozidlo vybaveno speciální palubní jednotkou. Povinně má být instalováno ve všech nových osobních automobilech a dodávkách od 1. dubna 2018.

Nyní ho někteří výrobci nabízejí v předstihu v rámci komerčních řešení. Peugeot, Mercedes, BMW a další automobilky si vybudovaly vlastní platformy v rámci nabídky telematických služeb. Speciálně zřízená střediska přijímají nouzová volání a ty přesměrovávají na linky nouzového volání. Nezávislé komerční řešení komunikující s e-callem má podle informací iDNES.cz také třeba dodavatel pro autoprůmysl, firma Bosch.





Nejčtenější

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.