Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

  • 32
Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

V Libni v ulici Františka Kadlece krátce po pondělní půl druhé odpoledne zavolal na operační středisko systém e-call a přivolal si pomoc záchranářů po dopravní nehodě. Na místo dorazili hasiči z nejbližší stanice Holešovice s technickým automobilem s vyprošťovacím zařízením, záchrannou službou i policií.

„Jednalo se o dopravní nehodu dvou osobních automobilů, z nichž jeden, Ford Focus, si pomocí systému e-call zavolal pomoc, když se střetl se Škodou Fabia. Boční náraz do motorové části aktivoval airbagy obou vozů i systém e-call,“ popisuje Pavlína Adamcová, tisková mluvčí pražského Hasičského záchranného sboru.

Systém eCall funguje na bázi jednotného evropského tísňového volání 112 a skládá se ze tří základních komponent: z palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, umožňuje ale i manuální aktivaci posádkou (jak systém funguje čtěte zde).

Hasiči jsou připraveni

„Všechna operační střediska v celé České republice mají stejnou technologii a nouzové volání e-call umí přijímat,“ uvádí pro iDNES.cz Nicole Zaoralová, tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR, který má linku 112 a na ní napojený systém e-call na starosti.

Pro zapojení vozidla do systému nouzového volání je ovšem třeba, aby bylo vozidlo vybaveno speciální palubní jednotkou. Povinně má být instalováno ve všech nových osobních automobilech a dodávkách od 1. dubna 2018.

Nyní ho někteří výrobci nabízejí v předstihu v rámci komerčních řešení. Peugeot, Mercedes, BMW a další automobilky si vybudovaly vlastní platformy v rámci nabídky telematických služeb. Speciálně zřízená střediska přijímají nouzová volání a ty přesměrovávají na linky nouzového volání. Nezávislé komerční řešení komunikující s e-callem má podle informací iDNES.cz také třeba dodavatel pro autoprůmysl, firma Bosch.