Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Economy Run 98 - kdo šetří, jezdí za tři

  15:53aktualizováno  15:53
-
Sedmnáctý ročník soutěže pro "mistry s lehkou nohou na plynu" začínal jako obvykle uprostřed září v Mladé Boleslavi. Tři sta soutěžních kilometrů rozdělili pořadatelé do tří etap, to však ještě netušili, že soutěžní trať zavalí nekonečné přívaly deště. "Chtěl jsem se letos dostat pod tři litry na sto kilometrů, ale déšť spotřebu zvýšil o dvě až tři desetiny litru," odhaduje letošní vítěz a zároveň obhájce titulu z minulého ročníku Jan Horníček. Hlavní pořadatel soutěže Jan Pálka vidí v dešti ještě většího nepřítele. "Kdyby nepršelo, byla by spotřeba ještě o půllitr nižší." Hlavně ve vyjetých kolejích, které k tuzemským silnicím neodmyslitelně patří, se pneumatiky doslova utápěly a auta brzdily.
Při soutěžní jízdě, kde o umístění rozhodují byť setiny litru, škodí i v dešti zapnuté stěrače, běžící větrák a vyhřívání zadního skla. "Na zamlžená okna jsme s manželkou raději dýchali," prozrazuje Jan Horníček. Přesto se mu nepodařilo pokořit rekordy posádky Benda-Jírovec z roku 1994 a 1995. S Favoritem 136 L tehdy zvítězila se spotřebou mezi 2,6 a 2,7 litru benzinu na sto kilometrů. "Ti měli vždy vše do puntíku připravené," vzpomíná pořadatel Jan Pálka. "Na každý úsek je stanoven maximální časový limit a oni si vždy s kalkulačkou v ruce těsně před závodem propočetli, kolik mají času na jednotlivé úseky. Do cíle přijížděli na minutu přesně podle limitu."
Různé spory a podezření o regulérnosti takovýchto soutěží jsou časté. Někteří skeptici rozptylují napjatou atmosféru s humorem, jiní berou prohru smrtelně vážně. "To je jasné, vítěz má červenou Felicii a ty vždycky berou méně benzinu," komentoval žertovně úspěch Jana Horníčka druhý v pořadí Miloslav Worsch. O přelakování své zelené Felicie však prý neuvažuje. To šestý v pořadí Zdeněk Klepáč svou prohru tak klidně nepřijal. "Kdyby se za protest neplatilo tisícovku, tak ho určitě podám. Stačilo vítězné auto obejít a už jsem na koncovce výfuku viděl, že spalování neprobíhá jako u běžného vozu." Po výčtu dalších možných "podfuků" ze strany vítěze dodává: "Příště své auto lépe připravím a přijedu vyhrát!"

Ani kapku na zmar, po projetí cílem se auta k cisterně tlačila, aby se mohla doplnit nádrž a podle toho spočítat spotřebu paliva

Nádrže vozů pořadatelé tankovali dvakrát až po hrdlo: před startem a po projetí cílem

Autor:


Témata: Humor


Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.