Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda schválila ekologickou daň i pro desetiletá auta

  14:02aktualizováno  14:02
Ekologická daň se bude zřejmě platit i u deset let starých aut. Vláda schválila věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností, který předložila ministerstva životního prostředí a průmyslu. Podle loňských statistik Sdružení automobilového průmyslu je vozidel starších deseti let v Česku více než tři miliony.
Emisní norma Euro III vstoupila v platnost v roce 2000

Emisní norma Euro III vstoupila v platnost v roce 2000 | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Norma sleduje celý „životní cyklus“ výrobku až do chvíle, kdy skončí jako odpad.

Stávající odpadový zákon by měly nahradit dva nové právní předpisy - zákon o výrobcích s ukončenou životností a zákon o odpadech, jehož projednávání vláda ve středu přerušila.

Za registraci by měla platit i auta, která spadají pod normu EURO 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005. Ministerstvo životního prostředí chce novým opatřením přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Jedním z důvodů je ale také tlak na obměnu starého vozového parku v Česku.

Zvýšení poplatků se týká normy EURO 1 (a to z pěti na deset tisíc Kč), normy EURO 2 (ze tří tisíc na pět tisíc Kč) a normy EURO 3 (ta dosud byla bez poplatku, nově jsou navrhovány tři tisíce Kč).

„Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k tomu, aby ministr (životního prostředí) Brabec vybral od lidí další peníze,“ uvedl poslanec TOP 09 Michal Kučera. Doporučí poslaneckému klubu, aby návrh, který putuje do parlamentu, nepodpořil. Věcný záměr považuje „za úspěšný lobbing automobilek, který nemá s ekologií nic společného“. 

Ministerstvo životního prostředí se chce zaměřit také na autovrakoviště, jejichž počet je ve srovnání s okolními státy vysoký. Plánuje jejich novou certifikaci a větší kontrolu. Naopak ojeté pneumatiky by mohli řidiči odkládat zdarma v servisech. 

Vozový park v Česku stárne. Průměrný věk téměř pěti milionů aut registrovaných v Česku se loni zvýšil na 14,5 roku. Aut starších deseti let je podle Sdružení automobilového průmyslu více než 63 procent.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.