Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda schválila ekologickou daň i pro desetiletá auta

  14:02aktualizováno  14:02
Ekologická daň se bude zřejmě platit i u deset let starých aut. Vláda schválila věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností, který předložila ministerstva životního prostředí a průmyslu. Podle loňských statistik Sdružení automobilového průmyslu je vozidel starších deseti let v Česku více než tři miliony.
Emisní norma Euro III vstoupila v platnost v roce 2000

Emisní norma Euro III vstoupila v platnost v roce 2000 | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Norma sleduje celý „životní cyklus“ výrobku až do chvíle, kdy skončí jako odpad.

Stávající odpadový zákon by měly nahradit dva nové právní předpisy - zákon o výrobcích s ukončenou životností a zákon o odpadech, jehož projednávání vláda ve středu přerušila.

Za registraci by měla platit i auta, která spadají pod normu EURO 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005. Ministerstvo životního prostředí chce novým opatřením přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Jedním z důvodů je ale také tlak na obměnu starého vozového parku v Česku.

Zvýšení poplatků se týká normy EURO 1 (a to z pěti na deset tisíc Kč), normy EURO 2 (ze tří tisíc na pět tisíc Kč) a normy EURO 3 (ta dosud byla bez poplatku, nově jsou navrhovány tři tisíce Kč).

„Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k tomu, aby ministr (životního prostředí) Brabec vybral od lidí další peníze,“ uvedl poslanec TOP 09 Michal Kučera. Doporučí poslaneckému klubu, aby návrh, který putuje do parlamentu, nepodpořil. Věcný záměr považuje „za úspěšný lobbing automobilek, který nemá s ekologií nic společného“. 

Ministerstvo životního prostředí se chce zaměřit také na autovrakoviště, jejichž počet je ve srovnání s okolními státy vysoký. Plánuje jejich novou certifikaci a větší kontrolu. Naopak ojeté pneumatiky by mohli řidiči odkládat zdarma v servisech. 

Vozový park v Česku stárne. Průměrný věk téměř pěti milionů aut registrovaných v Česku se loni zvýšil na 14,5 roku. Aut starších deseti let je podle Sdružení automobilového průmyslu více než 63 procent.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.