Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologické šílenství v armádě. Už i vojenský pancéřák musí šetřit palivo

aktualizováno 
Americká armáda hodlá šetřit palivo. Prvním úsporným pancéřovým autem je Fed Alpha od britské značky Ricardo. Podle průběhu testů se armáda rozhodne o jeho zařazení do služby.

Fed Alpha | foto: Ricardo

Že jsou vojenská auta "užraná", americká armáda dobře ví. Vozidla jsou kvůli pancéřování těžká a také odolná konstrukce pro průjezd náročným terénem nějaké kilo navíc přidá. Proto v roce 2008 vyhlásila armáda projekt FED (Fuel Efficient Ground Vehicle Demonstrator), který má za úkol najít řešení problému vojenských aut s vysokou spotřebou.

První výsledek projektu, stroj s příznačným označením Alpha, splňuje požadavky upřesněné tankovou divizí armády. Auto bylo poprvé vystaveno už v polovině loňského roku a nyní podstupuje testy v terénu.

Fed Aplha

Na první pohled mohutné vozidlo je určené pro čtyřčlennou posádku. Každý má k dispozici samostatné sedadlo, které se vzhledově nikterak výrazně neodlišuje od sedadel v osobních autech, a to včetně bezpečnostních pásů. Interiér je samozřejmě čistě účelový. Prostředkem kabiny vede mohutný tunel pohonného ústrojí, takže každý člen posádky má jakoby svůj vlastní kokpit.

Dveře se otvírají netradičně od sebe jako u skříně, což má ale svou logiku, při vystupování je jimi posádka chráněná z obou stran. Dveře a další části karoserie jsou samozřejmě pancéřované, stejně jako podvozek. Základem konstrukce Fedu Alpha je hliníkový rám a panely speciálních vlastností pro použití v armádě.

Fed Aplha

Z logických důvodů jsou všechna okna malá a jejich skla neprůstřelná. Interiér ani dveře nemají výplně, na všech dveřích je pak připevněn samopal. Čtyřkolku s motorem vpředu pohání blíže nespecifikovaný čtyřválec Cummins, výkon předává na kola šestistupňová převodovka Aisin. Ve výbavě je i silný generátor, který dodává energii palubním systémům a další výbavě.

A kde je tedy ta úspora paliva? Základem je lehká, ale pevná a odolná konstrukce karoserie z hliníkových slitin. Bez podrobnější specifikace je pancéřování, ale i na něm se mělo něco z hmotnosti ušetřit. Pancéřování nechrání celé auto, ale především jeho posádku.

Fotogalerie

Úsporný má být i motor, přece jen, čtyřválec není obvyklou pohonnou jednotkou těžkých vojenských aut. Další úsporu zajistí speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem Goodyear Fuel Max, které výrobce dodal speciálně pro tento projekt. Otázkou je, jak spolu bude souznít nízký valivý odpor a dostatečný záběr v terénu.

I další šetřicí zařízení známe z osobních aut. Je to informační panel na palubní desce, který informuje řidiče o ekonomice provozu, a plynový pedál se zpětnou vazbou, který při ustálené jízdě "tlačí" proti noze řidiče, aby na něj tolik nešlapal. 

Fed Alphu čekají další náročné zkoušky v terénu i při simulaci provozních činností. Hlavní náplní podobného vozidla bude zajištění patrol ve městech i v terénu, podpora bojových jednotek a jiné činnosti. Není to ale vyloženě auto pro boj v první linii, tam se totiž na spotřebu nehledí a nelze očekávat, že řidič pod silnou palbou bude sledovat ekonoměr.

Britský konglomerát Ricardo konstruuje a vyrábí kde co. Od automobilových součástek přes kolejová vozidla až po speciální a vojenské stroje. Působí po celém světě a jednu z konstrukčních kanceláří má i v Praze.

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Ford Transit 2.2 TDCi 2008 ·
Ford Transit 2.2 TDCi 2008 ·

r.v. 2008, naj. 125 705 km, diesel
128 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.