Ekologický poplatek se platí při převodu vozu podle emisní třídy, do které vůz spadá. Ekopoplatek se vybírá u každého vozu pouze jednou, při následném prodeji už se neplatí.

Ekologický poplatek se platí při převodu vozu podle emisní třídy, do které vůz spadá. Ekopoplatek se vybírá u každého vozu pouze jednou, při následném prodeji už se neplatí. | foto: Reuters

Ekopoplatek za převod bude už za desetiletá auta, navrhuje ministerstvo

  • 268
Zavést ekologickou daň už i pro deset let stará auta, zpřísnit podmínky pro likvidaci autovraků a také elektrošrotu navrhuje zcela nový zákon o výrobcích s ukončenou životností. Zatím ho však neviděla ani vláda.

Součástí nového zákona je také návrh na rozšíření ekologické daně. Takzvaný ekologický poplatek placený při přeregistraci registraci (při převodu na nového majitele) by měla platit už i auta, která spadají pod normu EURO 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005.

„Zavedením poplatku chce úřad přispět ke zlepšení kvality ovzduší,“ řekla mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. Zvýšení poplatků se týká normy EURO 1 (a to z pěti na deset tisíc Kč), normy EURO 2 (ze tří tisíc na pět tisíc Kč) a normy EURO 3 (ta dosud byla bez poplatku, nově jsou navrhovány tři tisíce Kč).

Ekologický poplatek za převod starého auta se v Česku platí od roku 2009 - více zde

Zpřísnění pravidel pro vrakoviště

Úřad si chce „posvítit“ také na autovrakoviště, jejichž počet je ve srovnání s okolními státy vysoký. Provozovatelé nynějších by museli do jednoho roku od nabytí účinnosti zákona požádat o vydání nového povolení, avšak už za přísnějších podmínek. „V novém zákoně MŽP plánuje novou certifikaci všech autovrakovišť, dále zavedení povinnosti pro krajské úřady fyzicky kontrolovat vrakoviště a uvažujeme také o zavedení značení jednotlivých dílů z autovraků s cílem větší kontroly nad prodejem náhradních dílů,“ uvedla Roubíčková.

Součástí navrhované zákona jsou i nová pravidla pro likvidaci vysloužilých svítidel, baterií, solárních panelů nebo pneumatik. Norma sleduje celý „životní cyklus“ výrobku až do chvíle, kdy skončí jako odpad. Ve středu ji ministerstvo životního prostředí s resortem průmyslu předloží vládě.

Stávající odpadový zákon by měly nahradit dva nové právní předpisy - zákon o odpadech a zákon o výrobcích s ukončenou životností. Zatím jsou v podobě věcných záměrů, Ministerstvo životního prostředí (MŽP) chystá paragrafové znění.

,