Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Ekologický poplatek postihne více než polovinu aut v Česku

  • 197
Ekologický poplatek, který od příštího roku začnou vybírat dopravní úřady při registraci starších vozidel, se dotkne více než poloviny všech osobních aut jezdících v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina, tedy 1,45 milionu aut starších 15 let, a neplní tak žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10 000 korun. Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem 10 až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996. Majitelé za tyto vozy při prvním převodu zaplatí 5000 respektive 3000 korun.

Poplatek zaplatí i dovozci při první registraci ojetiny, která neplní alespoň normu Euro 3. Ta platí zhruba od roku 2000. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka kvůli opatření klesne dovoz nejstarších ojetin a lidé vyřadí více starých aut z provozu. "Stará auta se stanou prakticky neprodejná," uvedl.

Před koncem roku zažívají nápor dopravní úřady, kde lidé chtějí auta přeregistrovat ještě bez poplatku. Zvýšený zájem v řádu desítek procent zaznamenaly i autobazary. Například síť AAA Auto počítá s tím, že ke konci roku starší vozy téměř vyprodá a zároveň omezila jejich výkup.

Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR by měl poplatek vždy platit nabyvatel vozidla. "Jestliže jde o změnu pouze v osobě provozovatele vozidla, kdy se současně nemění vlastník, poplatek by být placen neměl, neboť nejde o přeregistraci, nýbrž pouze o změnu některého ze zapisovaných údajů v registru a dokladech," dodal.

Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu. "K tomu ještě nutno uvést, že v řadě případů bude záležet i na posouzení dopravního úřadu. Například vozidlo roku výroby 1994 či 1995 může mít v technickém průkazu uvedeno, že je homologováno podle normy Euro 1 a plní Euro 2," vysvětlil Šípek.

Sdružení poplatek vítá, protože je prý prvním reálným opatřením vlády napomáhajícím alespoň částečně k obnově vozového parku a omezení dovozů přestárlých ojetin. Zároveň ale po vládě požaduje i vytvoření pobídek, které by lidi motivovaly ke koupi nového vozu. Pobídky v posledních letech uplatnilo 13 zemí EU.

Podle Šípka není zaváděný poplatek novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý vůz 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Poplatek ale nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nevydalo prováděcí vyhlášku. Důvodem byla údajná diskriminace dovozců. Tu odstranilo nynější zavedení poplatku i pro první přeregistraci starších aut jezdících v tuzemsku.

Zahájení platnosti emisních norem
Euro 1 v roce 1993
Euro 2 v roce1996
Euro 3 v roce 2000
Euro 4 v roce 2005/6
Euro 5 v roce 2009
Zdroj: SAP

,