Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologický prius žere víc než velké BMW

aktualizováno 
Hybridní prius od japonské automobilky Toyota, který se v posledních letech stal symbolem ekologických trendů v automobilismu, možná není tak úsporný, jak jej jeho výrobce prezentuje. Jeho spotřeba byla na členité trase dlouhé asi 900 km vyšší než spotřeba vozu BMW vyšší střední třídy, zjistil test listu The Sunday Times.

Toyota Prius | foto: Toyota

Prius je nejúspěšnější hybridní model na světě a je oblíben zejména mezi ekologicky smýšlejícími motoristy. Hybridní automobily kombinují benzinový a elektrický pohon, což by mělo šetřit pohonné hmoty; společnost Toyota je na trhu hybridních automobilů díky priusu jasnou jedničkou.

V USA má například prius oficiální hodnocení "nejúspornější automobil na trhu", a díky tomu jeho majitelé užívají řady výhod - mohou například jezdit v pruzích vyhrazených pro hromadnou dopravu. V Londýně může prius vjet do centrální zóny bez placení obvyklého mýta osmi liber denně a vlastník za něj platí nižší silniční daň, uvádí list.

Někteří komentátoři již vyjádřili podezření, zda úspěch priusu není dán hlavně tím, že je na rozdíl od jiných hybridů snadno rozpoznatelný, a splňuje tak podmínku "okázalé spotřeby", byť ekologického ražení - podobně jako se jiní muži chlubí například ferrari, vystavují ekologicky "uvědomělí" na odiv vlastnictví priusu a dalších symbolů "ekologicky odpovědného konzumu".

Toyota oficiálně uvádí, že prius ujede ve smíšeném režimu, tedy při jízdě ve městě i po dálnici, 65,7 míle na galon, což je v přepočtu spotřeba zhruba 3,6 litru na 100 km. The Sunday Times ale mají od čtenářů poznatky, že reálně se tento parametr blíží spíše 50 mílím na galon (4,7 l/100 km), a proto se list rozhodl uspořádat test.

Cílem testu bylo zjistit, zda Toyota Prius na trase Londýn − Ženeva po dálnicích, horských silničkách i ve městech bude mít nižší spotřebu než dieselové BMW 520d. Tento model se sice neholedbá ekologickou image, je však vybaven řadou méně nápadných, zato účinných technologií, které spotřebu výrazně snižují.

Řidič BMW uvedl, že se na úsporu při jízdě příliš neohlížel, takže měl zapnutou mimo jiné i klimatizaci. BMW za celou cestu spotřebovalo 49 litrů nafty, tedy dvě třetiny 70litrové nádrže, a průměrná spotřeba byla nakonec pod 4,7 l/100km.

Řidič priusu se snažil šetřit palivem co nejvíce, jel bez klimatizace a měl vypnuté rádio, nedostal se však pod 4,25 l/100 km. Ve Francii na dálnici se mu přitom spotřeba kvůli protivětru výrazně zvýšila a nakonec mu bylo jasné, že auto na jednu nádrž nedojede. Prius nakonec vykázal průměrnou spotřebu 4,9 l/100km, o více než 0,2 l vyšší než BMW. "Nikdy v životě jsem nejel takhle dlouho tak pomalu a starostlivě," konstatoval po cestě řidič priusu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.