Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektrická kroska příjíždí, pošlou vám ji poštou

Jmenuje se Zero a není to japonská stíhačka. Umí stejné věci jako klasická krosová motorka se spalovacím motorem, ale pěkně potichu a bez čoudu.

Elektrická motorka Zero | foto: Zero

Před několika měsíci jsme zde psali o ambiciózním projektu superbiku Vectrix na elektrický pohon. Tato firma již téměř dva roky prodává skútr Maxi. Jeho prodejní výsledky za rok 2007 však zdaleka nedosáhly očekávání a vyrábí se na sklad.

To však neznamená, že by o elektrické motorky nebyl zájem. S opačným problémem, převisem poptávky, se potýká další nová americká "elektrická" značka Zero, sídlící ve slunné a ekologicky zaměřené Kalifornii nedaleko Santa Cruz.

Zatím jediným vyráběným modelem je Zero X. Off-road motocykly nebývají nikdy ověšeny zbytečnými serepetičkami, ale X je ještě jednodušší. Marně budete hledat výfuk, pedály, nádrž, oleje, filtry nebo převodovku.

Eelktrická motorka Zero

Základem je originální hliníkový rám, vážící 8 kg – u něj se objevila zajímavá zákulisní informace, že je vyroben z hliníku vyrobeného ve Spojených státech, který je údajně pevnější než hliníky z jiných (nejmenovaných) zemí. Ať tak či onak, zákazníka vždy potěší, když jde výrobci o kvalitu.

Na obvyklém místě spalovacího motoru se nachází elektromotor s maximálním výkonem 17 400 wattů neboli 23 koní. Ten je napájen sadou lithium-iontových článků s kapacitou 2 kWh. Při jejich úplném vybití je nutno nabíjet přibližně 2 hodiny, nabitá baterie stačí zhruba na hodinu řádění (výrobce udává také dojezd 40 mil – 64 km).

Podvozkové komponenty jako kotoučové brzdy nebo speciálně vyvinuté odpružení pocházejí ideově z horských kol, stejně jako řídítka.

Ze světa horských kol ostatně pochází i tvůrce Neal Saiki, který se několik let živil jako designér mountainbikových rámů (u značek Haro, Neal atd.) a za tuto činnost také obdržel také několik ocenění. Ještě předtím pracoval pro NASA.

Jízda na Zeru X má pro neznalého jedno zásadní překvapení. Zátah elektromotoru je okamžitý a masivní – i jezdci znalí ostrých dvoutaktů jsou překvapeni, jak snadno a rychle to jde "na záda".

Spojka zde není, jen brzdy. Zrychlení z 0 na 50 km/h trvá zhruba 2 sekundy. Svými výkonovými parametry je Zero X přirovnáváno k dvěstěpadesátce. Při rozjezdu je zkrátka třeba dávat si pozor. Není to však nic zase tak drastického, aby to nezvládla třeba blondýnka, jak je vidět na videu:

Další nárůst výkonu až do výkonové špičky je konstantní a hladký. Není zde žádný omezovač otáček, po dosažení vrcholu prostě stroj již dále nezrychluje.

Výrobce však Zero X vybavil krabičkou (Speed Controller), pomocí které lze omezit maximální rychlost na 48 km/h, což je tamější povolená rychlost pro motorizovaná kola na silnici. Jiným vypínačem lze trochu omezit počáteční ostrou akceleraci.

Další zajímavostí je nízká hmotnost, naložené bateriemi váží Zero X cca 63 kg. Z dalších podstatných technických údajů zmiňme rozměr obou ráfků 20 palců a rozvor 1 370 mm.

Dráhy odpružení jsou vpředu 178−203 mm, vzadu 229 mm. Tyto údaje zde uvádíme proto, že se velice rychle našli kalifornští testmeni, kteří jich neváhali využít na maximum při skocích dlouhých 20 metrů.

Slabinou některých pompězních ekologických projektů bývá fakt, že jejich výroba je energeticky a surovinově nákladnější než u zavedených technologií, což celé snažení trochu degraduje.

Zero X se v tomto ohledu může chlubit tím, že na výrobu jeho elektromotoru se spotřebuje desetina oceli a polovina mědi ve srovnání s běžným spalovacím motorem.

Kolik tedy tento zázrak stojí? Základní verze vyjde na 7 450 USD (necelých 120 tisíc korun), pokud byste mlsně zatoužili po ještě výkonnějším elektromotru německé provenience (o 10 procent vyšší výkon), připravte si 8 350 USD. Nejdražší součástkou je v případě Zero X baterie – za náhradní počítejte s 2 950 USD.

Protože prodej probíhá převážně zásilkovou metodou, je k tomu ještě nutno přičíst 300 USD za doručení v rámci USA nebo 1 000 USD za přepravu do Evropy. Záruka je jeden rok.

Podle posledních zpráv výrobce chystá na léto uvedení silničního modelu Zero S, který by měl být vybaven povinnými náležitostmi (světla, blinkry atd.).

Eelktrická motorka Zero

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...