Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrická kroska příjíždí, pošlou vám ji poštou

aktualizováno 
Jmenuje se Zero a není to japonská stíhačka. Umí stejné věci jako klasická krosová motorka se spalovacím motorem, ale pěkně potichu a bez čoudu.

Elektrická motorka Zero | foto: Zero

Před několika měsíci jsme zde psali o ambiciózním projektu superbiku Vectrix na elektrický pohon. Tato firma již téměř dva roky prodává skútr Maxi. Jeho prodejní výsledky za rok 2007 však zdaleka nedosáhly očekávání a vyrábí se na sklad.

To však neznamená, že by o elektrické motorky nebyl zájem. S opačným problémem, převisem poptávky, se potýká další nová americká "elektrická" značka Zero, sídlící ve slunné a ekologicky zaměřené Kalifornii nedaleko Santa Cruz.

Zatím jediným vyráběným modelem je Zero X. Off-road motocykly nebývají nikdy ověšeny zbytečnými serepetičkami, ale X je ještě jednodušší. Marně budete hledat výfuk, pedály, nádrž, oleje, filtry nebo převodovku.

Eelktrická motorka Zero

Základem je originální hliníkový rám, vážící 8 kg – u něj se objevila zajímavá zákulisní informace, že je vyroben z hliníku vyrobeného ve Spojených státech, který je údajně pevnější než hliníky z jiných (nejmenovaných) zemí. Ať tak či onak, zákazníka vždy potěší, když jde výrobci o kvalitu.

Na obvyklém místě spalovacího motoru se nachází elektromotor s maximálním výkonem 17 400 wattů neboli 23 koní. Ten je napájen sadou lithium-iontových článků s kapacitou 2 kWh. Při jejich úplném vybití je nutno nabíjet přibližně 2 hodiny, nabitá baterie stačí zhruba na hodinu řádění (výrobce udává také dojezd 40 mil – 64 km).

Podvozkové komponenty jako kotoučové brzdy nebo speciálně vyvinuté odpružení pocházejí ideově z horských kol, stejně jako řídítka.

Ze světa horských kol ostatně pochází i tvůrce Neal Saiki, který se několik let živil jako designér mountainbikových rámů (u značek Haro, Neal atd.) a za tuto činnost také obdržel také několik ocenění. Ještě předtím pracoval pro NASA.

Jízda na Zeru X má pro neznalého jedno zásadní překvapení. Zátah elektromotoru je okamžitý a masivní – i jezdci znalí ostrých dvoutaktů jsou překvapeni, jak snadno a rychle to jde "na záda".

Spojka zde není, jen brzdy. Zrychlení z 0 na 50 km/h trvá zhruba 2 sekundy. Svými výkonovými parametry je Zero X přirovnáváno k dvěstěpadesátce. Při rozjezdu je zkrátka třeba dávat si pozor. Není to však nic zase tak drastického, aby to nezvládla třeba blondýnka, jak je vidět na videu:

Další nárůst výkonu až do výkonové špičky je konstantní a hladký. Není zde žádný omezovač otáček, po dosažení vrcholu prostě stroj již dále nezrychluje.

Výrobce však Zero X vybavil krabičkou (Speed Controller), pomocí které lze omezit maximální rychlost na 48 km/h, což je tamější povolená rychlost pro motorizovaná kola na silnici. Jiným vypínačem lze trochu omezit počáteční ostrou akceleraci.

Další zajímavostí je nízká hmotnost, naložené bateriemi váží Zero X cca 63 kg. Z dalších podstatných technických údajů zmiňme rozměr obou ráfků 20 palců a rozvor 1 370 mm.

Dráhy odpružení jsou vpředu 178−203 mm, vzadu 229 mm. Tyto údaje zde uvádíme proto, že se velice rychle našli kalifornští testmeni, kteří jich neváhali využít na maximum při skocích dlouhých 20 metrů.

Slabinou některých pompězních ekologických projektů bývá fakt, že jejich výroba je energeticky a surovinově nákladnější než u zavedených technologií, což celé snažení trochu degraduje.

Zero X se v tomto ohledu může chlubit tím, že na výrobu jeho elektromotoru se spotřebuje desetina oceli a polovina mědi ve srovnání s běžným spalovacím motorem.

Kolik tedy tento zázrak stojí? Základní verze vyjde na 7 450 USD (necelých 120 tisíc korun), pokud byste mlsně zatoužili po ještě výkonnějším elektromotru německé provenience (o 10 procent vyšší výkon), připravte si 8 350 USD. Nejdražší součástkou je v případě Zero X baterie – za náhradní počítejte s 2 950 USD.

Protože prodej probíhá převážně zásilkovou metodou, je k tomu ještě nutno přičíst 300 USD za doručení v rámci USA nebo 1 000 USD za přepravu do Evropy. Záruka je jeden rok.

Podle posledních zpráv výrobce chystá na léto uvedení silničního modelu Zero S, který by měl být vybaven povinnými náležitostmi (světla, blinkry atd.).

Eelktrická motorka Zero

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.