Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volty místo oktanů: s elektrickým endurem můžete jezdit i pod vodou

Ochránci přírody mají proti motorkám jeden zásadní argument, a tím je hlučnost a emise motorek. Rakouská KTM přišla s řešením, které jim možná vezme vítr z plachet.

Projekt Freeride E se zrodil už před několika lety, ale kvůli problémům s baterií ho předběhla benzinová varianta. Po několika prototypech se ale konečně do prodeje dostává elektrická motorka, která se dokáže v mnoha ohledech vyrovnat benzinovým modelům.

KTM Freeride v číslech

  • výkon: 16kW při 4500 otáčkách
  • točivý moment: 42 Nm od 0 otáček
  • chlazení: kapalinou
  • baterie: Li-ion KTM PowerPack (vyjímatelná)
  • kapacita baterie: 2600 Wh
  • napětí: 260V 
  • nabíjecí napětí: 230V
  • hmotnost: 106kg vč. baterie
  • cena: 318 000,- Kč (verze se světly)/311 000,- Kč (verze SX), cena je včetně baterie a nabíječky. 
  • cena baterie: 90 000,- Kč
  • cena nabíječky: 22 000,- Kč

Freeride je jakýmsi volnočasovým endurem. Nemá ambice vyhrávat na závodních tratích, ale svou konstrukcí a jízdními vlastnostmi kombinuje trialovou motorku a klasické enduro. Rám i podvozek je stejný jako u benzinové verze. Vpředu najdeme upside-down vidlici od WP, stejná firma dodala i zadní tlumič. O kvalitu odpružení se tak rozhodně nemusíte bát. Rám je svařený z ocelových profilů v kombinaci s hliníkovými odlitky. To má blahodárný vliv na tuhost a hlavně váhu. V rámu je pak umístěný elektromotor s jednostupňovou převodovkou. Zadní kolo je roztáčeno klasickým řetězem. Na místě benzinového motoru a nádrže je umístěna baterie. Její demontáž trvá zhruba minutu.

KTM Freeride E - Vody se rozhodně bát nemusíte, Freeride můžete klidně celý...

Zajímavě řešené jsou brzdy. Ty budou vyhovovat hlavně jezdcům, kteří na elektrický freeride přesedají z kola. Obě brzdy jsou totiž umístěné na řídítkách. Na rámu najdete přepínač tří jízdních módů. Ty omezují výkon elektromotoru a můžete jimi ovlivnit nejen jízdu, ale hlavně dojezd na baterii. Ten u terénní motorky neměříme na kilometry, ale spíše na dobu jízdy. 

KTM udává hodinu na plný výkon, což se nám zhruba potvrdilo. Pokud budete jezdit opravdu intenzivně, dokážete samozřejmě baterii vybít i rychleji, vše záleží na jízdním stylu. Freeride má samozřejmě i ochranný mechanismus, který po vybití baterie na 40 % přepne motor do úsporného režimu, na který ujedete zhruba deset kilometrů. Nabití baterie pak trvá zhruba dvě hodiny.

Volty místo oktanů

Jízda na elektrické motorce je v první fázi rozhodně jednodušší než na benzinové. Odpadá tu řazení a práce se spojkou. Stačí freeride zapnout, otočit plynovou rukojetí a motorka se okamžitě dává do pohybu. Zrychlení je celkem působivé. Na svědomí ho má točivý moment elektromotoru, který je k dispozici už od nejnižších otáček. V terénu tak můžete snadno regulovat nástup výkonu a během celého testování se mi nestalo, že by se mi protočilo zadní kolo, když jsem nechtěl.

Odezva na otočení plynem je plynulá a nemusíte se bát žádné škubavé jízdy. Když ale otočíte plynem pořádně, není problém freeride třeba zvednout na zadní. I s elektromotorem a baterií si freeride udržel velmi příjemnou hmotnost 106 kg. Díky ní je motorka snadno ovladatelná a hravá. 

KTM Freeride E - K baterii a nabíjecímu konektoru je velmi snadný přístup.

Před uvedením na trh se hodně diskutovalo o odolnosti motorky proti vlhkosti, což je u zařízení, které pracuje s velkými proudy, poměrně důležité. V KTM samozřejmě motorku odladili dokonale, takže může být celá pod vodou, aniž by došlo k jakémukoliv problému. Teoreticky tak můžete jet i s celým strojem pod vodou. To je poměrně značná výhoda oproti benzinové konkurenci, která po pádu do vody může nasát vodu do motoru. Při brodění navíc vodu neznečistíte olejem nebo palivem.

Freeride E je velmi zajímavá alternativa ke klasické terénní motorce. Do ruky snadno padne začátečníkům, ale i zkušenějším jezdcům. Cena kompletu je sice 318 000 včetně nabíječky a baterie, ale samotný provoz je pak velmi levný a stroj je prakticky bezúdržbový. Doba nabíjení a výdrže baterie už je také vhodná pro běžný provoz.

KTM Freeride E - Při konstrukci rámu byl kladen důraz na tuhost a hmotnost.

KTM Freeride E - Motor bez baterie.

Pořád jde ale spíše o stroj, na kterém si zajedete potrénovat do lomu, nebo na endurovou trať, na dlouhé výlety zatím baterie bohužel nestačí. Díky nízkému hluku a nulovým emisím by také mohl být lépe přijat nemotoristickou veřejností. I když se jedná o elektrickou motorku, stále jde o motorové vozidlo, na které se vztahují stejné předpisy jako na benzinové stroje. 

Autoři:
Témata: KTM, elektromotor, Enduro, Plyn
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...