Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volty místo oktanů: s elektrickým endurem můžete jezdit i pod vodou

aktualizováno 
Ochránci přírody mají proti motorkám jeden zásadní argument, a tím je hlučnost a emise motorek. Rakouská KTM přišla s řešením, které jim možná vezme vítr z plachet.

Projekt Freeride E se zrodil už před několika lety, ale kvůli problémům s baterií ho předběhla benzinová varianta. Po několika prototypech se ale konečně do prodeje dostává elektrická motorka, která se dokáže v mnoha ohledech vyrovnat benzinovým modelům.

KTM Freeride v číslech

  • výkon: 16kW při 4500 otáčkách
  • točivý moment: 42 Nm od 0 otáček
  • chlazení: kapalinou
  • baterie: Li-ion KTM PowerPack (vyjímatelná)
  • kapacita baterie: 2600 Wh
  • napětí: 260V 
  • nabíjecí napětí: 230V
  • hmotnost: 106kg vč. baterie
  • cena: 318 000,- Kč (verze se světly)/311 000,- Kč (verze SX), cena je včetně baterie a nabíječky. 
  • cena baterie: 90 000,- Kč
  • cena nabíječky: 22 000,- Kč

Freeride je jakýmsi volnočasovým endurem. Nemá ambice vyhrávat na závodních tratích, ale svou konstrukcí a jízdními vlastnostmi kombinuje trialovou motorku a klasické enduro. Rám i podvozek je stejný jako u benzinové verze. Vpředu najdeme upside-down vidlici od WP, stejná firma dodala i zadní tlumič. O kvalitu odpružení se tak rozhodně nemusíte bát. Rám je svařený z ocelových profilů v kombinaci s hliníkovými odlitky. To má blahodárný vliv na tuhost a hlavně váhu. V rámu je pak umístěný elektromotor s jednostupňovou převodovkou. Zadní kolo je roztáčeno klasickým řetězem. Na místě benzinového motoru a nádrže je umístěna baterie. Její demontáž trvá zhruba minutu.

KTM Freeride E - Vody se rozhodně bát nemusíte, Freeride můžete klidně celý potopit.

Zajímavě řešené jsou brzdy. Ty budou vyhovovat hlavně jezdcům, kteří na elektrický freeride přesedají z kola. Obě brzdy jsou totiž umístěné na řídítkách. Na rámu najdete přepínač tří jízdních módů. Ty omezují výkon elektromotoru a můžete jimi ovlivnit nejen jízdu, ale hlavně dojezd na baterii. Ten u terénní motorky neměříme na kilometry, ale spíše na dobu jízdy. 

Fotogalerie

KTM udává hodinu na plný výkon, což se nám zhruba potvrdilo. Pokud budete jezdit opravdu intenzivně, dokážete samozřejmě baterii vybít i rychleji, vše záleží na jízdním stylu. Freeride má samozřejmě i ochranný mechanismus, který po vybití baterie na 40 % přepne motor do úsporného režimu, na který ujedete zhruba deset kilometrů. Nabití baterie pak trvá zhruba dvě hodiny.

Volty místo oktanů

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Jízda na elektrické motorce je v první fázi rozhodně jednodušší než na benzinové. Odpadá tu řazení a práce se spojkou. Stačí freeride zapnout, otočit plynovou rukojetí a motorka se okamžitě dává do pohybu. Zrychlení je celkem působivé. Na svědomí ho má točivý moment elektromotoru, který je k dispozici už od nejnižších otáček. V terénu tak můžete snadno regulovat nástup výkonu a během celého testování se mi nestalo, že by se mi protočilo zadní kolo, když jsem nechtěl.

Odezva na otočení plynem je plynulá a nemusíte se bát žádné škubavé jízdy. Když ale otočíte plynem pořádně, není problém freeride třeba zvednout na zadní. I s elektromotorem a baterií si freeride udržel velmi příjemnou hmotnost 106 kg. Díky ní je motorka snadno ovladatelná a hravá. 

KTM Freeride E - K baterii a nabíjecímu konektoru je velmi snadný přístup.

KTM Freeride E - K baterii a nabíjecímu konektoru je velmi snadný přístup.

Před uvedením na trh se hodně diskutovalo o odolnosti motorky proti vlhkosti, což je u zařízení, které pracuje s velkými proudy, poměrně důležité. V KTM samozřejmě motorku odladili dokonale, takže může být celá pod vodou, aniž by došlo k jakémukoliv problému. Teoreticky tak můžete jet i s celým strojem pod vodou. To je poměrně značná výhoda oproti benzinové konkurenci, která po pádu do vody může nasát vodu do motoru. Při brodění navíc vodu neznečistíte olejem nebo palivem.

Freeride E je velmi zajímavá alternativa ke klasické terénní motorce. Do ruky snadno padne začátečníkům, ale i zkušenějším jezdcům. Cena kompletu je sice 318 000 včetně nabíječky a baterie, ale samotný provoz je pak velmi levný a stroj je prakticky bezúdržbový. Doba nabíjení a výdrže baterie už je také vhodná pro běžný provoz.

KTM Freeride E - Při konstrukci rámu byl kladen důraz na tuhost a hmotnost.

KTM Freeride E - Při konstrukci rámu byl kladen důraz na tuhost a hmotnost.

KTM Freeride E - Motor bez baterie.

KTM Freeride E - Motor bez baterie.

Pořád jde ale spíše o stroj, na kterém si zajedete potrénovat do lomu, nebo na endurovou trať, na dlouhé výlety zatím baterie bohužel nestačí. Díky nízkému hluku a nulovým emisím by také mohl být lépe přijat nemotoristickou veřejností. I když se jedná o elektrickou motorku, stále jde o motorové vozidlo, na které se vztahují stejné předpisy jako na benzinové stroje. 

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Další z rubriky

Motorky Michala Kubánka letos poprvé změří síly s benzinovými.
Motorkářům jde o emoce, ne o ekologii, říká úspěšný výrobce elektromotorek

Původně chtěl Michal Kubánek koupit motorku pro svou tříletou dceru. Když na trhu žádný vhodný stroj nenašel, rozhodl se zkonstruovat vlastní. Po více než...  celý článek

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Skútr Čezeta
Skútr Čezeta jezdil i v USA. A doktor Potužník ho přirovnal k tanku

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.