Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Frčí lépe než na benzin, tankuje totiž u zásuvky. Ale stojí majlant

Zero je první opravdu použitelný elektrobike, který má srovnatelnou dynamiku, hmotnost i dojezd na jedno nabití jako benzinové motorky. Stále však naráží na hlavní problém elektrických vozidel: místo rychlého načerpání benzinu trvá „tankování“ elektřiny minimálně pár hodin a hned tak se to nezmění.
Zero SR v redakčním testu

Zero SR v redakčním testu | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

V Americe jsou elektromobily a elektrické motocykly hodně populární a každoročně zde vznikne několik nových značek elektrických motocyklů a skútrů. Bohužel zhruba stejný počet každý rok také zanikne. Výjimkou je vlastně jediná opravdu velká značka Zero Motorcycles, která se jako jediná výrazněji prosadila na trhu motocyklů. Díky firmě Eurocycles, která tyto stroje začala z Kalifornie dovážet do Česka, jsme mohli vyzkoušet nejsilnější model v její nabídce, Zero SR.

Na první pohled bez rozdílu

Motorka je úplně bez kapotáží a je poměrně malá, velikostně i rozvorem kol odpovídá zhruba dnešním pětistovkám. Drží si klasický vzhled naháče, takže má před sedlem plastovou „nádrž“, byť samozřejmě jde jen o kryt elektronických útrob.

Místo spalovacího motoru se mezi koleny jezdce schovává velká baterie, která je poměrně chytře oplastovaná černými kryty. Celá mašina tak vypadá jako klasická motorka a většina laiků ani nepozná, že před nimi stojí elektrobike. Samozřejmě tu úplně chybí výfuk, naopak zvláštností je převod výkonu z elektromotoru na zadní kolo pomocí ozubeného řemenu.

Až když se na zero podíváme pořádně zblízka, objevíme, že místo palivové nádrže ukrývá malé pouzdro na zip, kam si můžete schovat mobil a třeba sluneční brýle a lehčí bundu. Můžete si sem také osadit přídavnou baterii Power Tank, která navýší zásobu energie o 2,8 kWh na celkových 15,3 kWh. S tím pak při poklidné jízdě v městském rytmu lze dosáhnout dojezdu až 298 km. Baterie je přitom stavěná na zhruba deset tisíc nabíjecích cyklů, takže poklesu výkonu se s novými technologiemi opravdu nemusíte bát.

Zero SR v redakčním testu

Odpich, který si užijete

Po vyhoupnutí do sedla se budete marně snažit nahmátnout spojkovou páčku, řazení tady úplně odpadá, motocykl zkrátka má jedinou rychlost, která je neustále zařazená. Když u stojící motorky vezmete za plyn, je to skoro šok, když se ta tichá a klidná věc najednou s mohutným záběrem odpíchne z místa a s tichým bzučením zrychluje jako zběsilá.

Zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,3 sekundy sice zvládne i řada klasických silných motocyklů, ale vyžaduje to zkušeného pilota a hodně odvážné potrápení spojky. Zato s touto elektromotorkou si to za tři sekundy rozjede na stovku úplně každý a bez jakýchkoli problémů. Prvotní záběr a krouťák jsou konstantní a zero vás vytahá za ruce v padesátce stejně jako ve stovce.

Zero SR v redakčním testu

Zero SR má pouhých 188 kg a díky nízko umístěnému těžišti je ovladatelnost i při pomalých rychlostech perfektní, a to i přes relativně vyšší sedlo 807 mm nad zemí. Hodně luxusní odpružení od prestižní značky Showa v pohodě a s jistotou zvládá i rozbité české silnice, takže zatáčky si užijete a s bezpečným pocitem si můžete dát i pořádné náklony. Mašina je skvěle ovladatelná i ve městě, jen v menších rychlostech už se trochu moc tlačí do zatáčky a musíte trochu tlačit na řídítka, aby se nezavírala dovnitř oblouku.

Poměrně úzké pneumatiky, 110 mm vepředu a 140 mm vzadu, podporují lehké ovládání, ale na studeném podzimním asfaltu nám přece jen občas proklouzly, zvláště při pořádném otočení rukojeti akcelerátoru. I na brzdy to v zimě chtělo trochu opatrně. Zero má vepředu pouze jeden kotouč, ale zato až netypicky velký a brzdí opravdu výborně a díky ABS zvládá každý manévr. O zpomalování se přitom stará i samotný elektromotor, který třeba při sjezdech z hor ukládá energii pomocí rekuperace zpátky do baterie. Jen škoda, že výrobce zatím nepřišel s kontrolou trakce, takto se kvůli mohutnému krouťáku co chvíli nevyhnete proklouznutí zadního kola.

Dobijete i během oběda

Maximální rychlost je přibližně 170 km/h a ještě ve stodvacítce stroj dokáže citelně zrychlovat, uvadá až za stočtyřicítkou. Při opravdu agresivní jízdě s častým využitím nejvyšší rychlosti se dá dosáhnout dojezd kolem 140 km s přídavnou baterií, to už je slušná hodnota.

Údaje o stavu baterie, využití točivého momentu i průběhu dobíjení při brzdění si můžete přečíst na displeji, kde také můžete přepnout na úspornější režim Eco. To třeba když vám hrozí, že už byste nemuseli na baterii dojet až domů.

Zero SR v redakčním testu
Zero SR v redakčním testu

Po příjezdu pak motocykl připojíte k elektrické síti a přes noc (osm hodin) se opět dobije na plný stav. Ale je tu i možnost „tankování“ zkrátit pomocí speciálního dobíjecího adaptéru, který prázdnou baterii nabije za 2,5 hodiny a na 80 procent stavu ji dostane už za necelou hodinu. To už by se dalo vydržet i na cestách, třeba během oběda nebo pauzy.

Náklady na provoz jsou díky elektropohonu a bezúdržbové konstrukci hodně nízké a vyjdou na pár desetihaléřů na 100 km. Ale upřímně řečeno nemá příliš smysl tento údaj sledovat, protože s aktuální pořizovací cenou za verzi ZF12.5 ve výši zhruba 450 tisíc korun si tuto mašinu kvůli úspornému dojíždění asi kupovat nikdo nebude. Srovnatelný motocykl se dá pořídit do 200 tisíc korun a i když vám nenabídne tak mohutný odpich a pocit výjimečného svezení s tichým bzučením elektromotoru, je díky síti čerpacích stanic stále ještě nesrovnatelně praktičtější a využitelnější.

Zero SR

Výkon: 50 kW při 4 000 ot/min
Točivý moment: 144 Nm
Elektromotor
Chlazení: vzduchem
Sekundární převod: řemenem
Perimetrický rám z lehkých slitin
Úhel hlavy řízení 24°, závlek 80 mm, rozvor 1 410 mm
Brzdy vpředu: kotouč 320 mm
Kola a pneu: 110/70-17 vepředu, 140/70-17 vzadu
Výška sedla: 807 mm
Pohotovostní hmotnost: 188 kg
Zrychlení z 0 na 100 km/hod: 3,3 s
Maximální rychlost: 164 km/hod

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...