Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení s tichým silákem: elektrický skútr BMW C-Evolution

aktualizováno 
I když se s tímhle skútrem asi nikdy nevydáte na dlouhé meziměstské cesty, jízda na něm je zážitek, který příznivci benzinových motorů nikdy nepoznají. Rozumnou jízdou si můžete poměrně dlouho užívat parádní výkon ve všech otáčkách a pro pořádné městské floutky je připravené i pohodlné couvání.

Zaklapnu stojánek maxiskútru, stisknu tlačítko startéru a ozve se jen silné pípnutí. Na barevném TFT displeji připomínajícím spíš tablet než přístrojovku blikne nápis Ready, ale stále je úplné ticho. Pak ale otočím plynovou rukojetí a elektrický maxiskútr BMW C-evolution se doslova katapultuje dopředu. Tak tohle jsem ještě nezažil.

Zkrocený výkon

Ten obrovský a zároveň tichý zátah velkého elektromotoru mě nikdy nepřestane bavit. Ve městě i na zakroucených silničkách v kopcích stále znovu a znovu beru za rukojeť plynu až nadoraz a užívám si náporu síly, kterou jsem si přes noc z našeho Temelína „přelil“ do baterií tvořících kostru celé motorky.

Fotogalerie

Špičkový výkon 48 koní je na skútr slušná hodnota, ale u tohoto elektrického speciálu je pro jistotu zkrocená omezovačem rychlosti na maximum 120 km/h.

To hlavní ale je krouťák. BMW C-Evolution posílá na zadní kolo pomocí zapouzdřeného ozubeného řemenu točivý moment 72 Nm, tedy o dost víc než největší benzinové maxiskútry na trhu. Hlavní vtip je v tom, že benzinové motory táhnou jinak v nízkých otáčkách a jinak uprostřed, aby pak vydaly největší výkon až v nejvyšším pásmu otáček. Tento elektromotor však dává maximální točivý moment ve všech otáčkách a v tom spočívá hlavní požitek z jízdy.

Dostatek důvěry

Obří a naprosto tichoučký zátah je tu prostě pořád stejný a pořád stejně masivní a nepolevuje od rozjezdu až do stovky, bez jediného výkyvu. Hodnoty akcelerace 0-50 km/h za 2,7 sekundy a 0-100 km/h za 6,2 sekundy ostatně hovoří samy za sebe.

Otestovali jsme elektrický skútr BMW C-Evolution

Může vás zajímat

BMW C 650 GT

BMW C 650 GT

Cena 209.500,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Proto je dobře, že je tu kromě moderního ABS i kontrola trakce. Když najedete na silnici posypanou pískem a otočíte plynem, elektronika okamžitě ubere již při prvním náznaku prokluzu zadního kola. Jakmile si vyzkoušíte rychlou reakci kontroly trakce, máte pak dost důvěry k tomu, abyste mohli pořádně brát za plyn již na výjezdu ze zatáčky. BMW C evolution má kvůli bateriím stále pár kilo navíc, i když 265 kg provozní hmotnosti je vcelku přijatelná hodnota srovnatelná s ostatními maxiskútry.

Svěží bílo-zelená barevná kombinace a moderní design se tváří ekologicky. Že jde o vozidlo budoucnosti, prozrazuje také pěkně prosvětlené logo na boku skútru, podobně jako to mají na víku třeba notebooky Apple. Na displeji jsou údaje o rychlosti, stavu baterie, ukazatel okamžitého odběru energie či naopak míra rekuperace při brzdění. Na ukazateli baterie pak jedno procento zhruba odpovídá vzdálenosti jednoho kilometru, takže se dá počítat s reálným dojezdem kolem 100 km.

Otestovali jsme elektrický skútr BMW C-Evolution
Otestovali jsme elektrický skútr BMW C-Evolution

Testovaný skútr má dobře vyladěné odpružení a snadno se vodí mezi překážkami v malé i vysoké rychlosti. Přestože je vyšší hmotnost znát, odpružení i pevné řízení ji zvládají krotit. Kola na hrbolech neskáčou, ale vzorně je přefiltrují díky malému poměru neodpružených hmot. Na rozdíl od většiny skútrů totiž na zadním kole neleží váha variátoru a motoru, výkon se sem přenáší po vzoru benzínových maxiskútrů BMW zapouzdřeným řemenem.

Hmotnost skútru se hned po rozjezdu díky hodně nízko posazenému těžišti stává vaším přítelem a usnadňuje navádění skútru do zatáček a dokonce i kličkování po městě. Speciální pneumatiky Metzeler Feelgreen se sníženým jízdním odporem drží dobře v náklonu i při brzdění a velká patnáctipalcová kola s obutím 120/70 vepředu a 160/60 vzadu jsou dobrým kompromisem mezi obratností ve městě a stabilitou na rychlejších silnicích.

Chytře znamená daleko

Dojezd 100 km v případě BMW není jen marketingová hodnota, které v reálném světě nelze dosáhnout. Bateriové moduly společně využívané i elektromobilem BMW i3 a hybridním sporťákem i8 lze nabíjet i z běžné zásuvky. Z úplně prázdného stavu je nabijete na 80 procent za dvě a čtvrt hodiny.

Skútr půjčený k testu vydržel jezdit po městě celý den jen s jednou pauzou na nabíjení, což zhruba odpovídá udávanému nájezdu. Fyziku ale neošálíte, a pokud byste najeli na dálnici a chtěli co nejrychleji, tedy maximálkou 120 km/h, dojet třeba z Prahy do Plzně, dojde vám „šťáva“ už po ujetí 70 km někde u Rokycan. Prostě elektrika zatím patří jen do města.

Otestovali jsme elektrický skútr BMW C-Evolution

Větší dojezd než udávaných 100 km dosáhnete, pokud zvolíte nižší rychlost, spořivý režim, zapomenete na brzdy a budete důsledně využívat rekuperaci. Volit můžete režimy Road, Dynamic, Eco pro a Sail podle toho, jak moc chcete využívat brzdný účinek motoru a jak moc chcete jet pouze „na dojezd“ nebo naopak „na výkon“. Ještě před vrácením skútru si na levém řídítku mačkám režim „R“, který neznamená ani Rain, ani Race. Jde o režim Reverse, tedy couvání. A už si to pomalu šinu pozadu a snažím se udržet rovnováhu. A není to vůbec jednoduché.

BMW C evolution je hodně povedený průkopník do světa elektromobility a jen těžko mu lze něco vytknout. Snad jen hodně vysoké cenou (v přepočtu přes 400 tisíc korun), kvůli které se s ním zatím bohužel nepočítá pro český trh.

BMW C evolution

Motor: permanentně magneticky synchronní elektromotor s kapalinovým chlazením.
Maximální otáčky: 9 200 ot/min
Nominální výkon: 11 kW (15 koní) (homologace pro řidičské oprávnění sk. A1)
Maximální výkon: 35 kW (48 koní)
Největší točivý moment: 72 Nm od 0 do 4 500 ot/min
Maximální rychlost: 120 km/h (elektronický omezovač)
Zrychlení 0-100 km/h: 6,2 s
Dojezd ve smíšeném využití: 100 km (režim Road)
Prodloužení dojezdu při využití automatické rekuperace při zpomalování: 10-20 %
Baterie: vzduchem chlazená lithium-ionová s vnitřním ventilátorem 8 kWh (3 moduly, dvanáct 60 Ah článků na modul)
Nominální napětí: 133 V
Nabíjení: cca 4 h na 100%; 80% za 2:45 h
Rám: hybridní hliníková skříň s baterií jako nosná část
Odpružení: vidlice Upside-down Ø 40 mm vepředu, jednostranná kyvná vidlice s nastavením předpětí vzadu
Rozvor kol: 1,594 mm
Pneumatiky vpředu: 120/70 R 15
Pneumatiky vzadu: 160/60 R 15
Délka: 2 190 mm
Výška sedla: 780 mm
Hmotnost prázdného vozidla, připraveného k jízdě: 265 kg

Autoři:


Témata: Rokycany, silnice, BMW, Plyn, Plzeň


Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.