První svezení s tichým silákem: elektrický skútr BMW C-Evolution

I když se s tímhle skútrem asi nikdy nevydáte na dlouhé meziměstské cesty, jízda na něm je zážitek, který příznivci benzinových motorů nikdy nepoznají. Rozumnou jízdou si můžete poměrně dlouho užívat parádní výkon ve všech otáčkách a pro pořádné městské floutky je připravené i pohodlné couvání.

Zaklapnu stojánek maxiskútru, stisknu tlačítko startéru a ozve se jen silné pípnutí. Na barevném TFT displeji připomínajícím spíš tablet než přístrojovku blikne nápis Ready, ale stále je úplné ticho. Pak ale otočím plynovou rukojetí a elektrický maxiskútr BMW C-evolution se doslova katapultuje dopředu. Tak tohle jsem ještě nezažil.

Zkrocený výkon

Ten obrovský a zároveň tichý zátah velkého elektromotoru mě nikdy nepřestane bavit. Ve městě i na zakroucených silničkách v kopcích stále znovu a znovu beru za rukojeť plynu až nadoraz a užívám si náporu síly, kterou jsem si přes noc z našeho Temelína „přelil“ do baterií tvořících kostru celé motorky.

Špičkový výkon 48 koní je na skútr slušná hodnota, ale u tohoto elektrického speciálu je pro jistotu zkrocená omezovačem rychlosti na maximum 120 km/h.

To hlavní ale je krouťák. BMW C-Evolution posílá na zadní kolo pomocí zapouzdřeného ozubeného řemenu točivý moment 72 Nm, tedy o dost víc než největší benzinové maxiskútry na trhu. Hlavní vtip je v tom, že benzinové motory táhnou jinak v nízkých otáčkách a jinak uprostřed, aby pak vydaly největší výkon až v nejvyšším pásmu otáček. Tento elektromotor však dává maximální točivý moment ve všech otáčkách a v tom spočívá hlavní požitek z jízdy.

Dostatek důvěry

Obří a naprosto tichoučký zátah je tu prostě pořád stejný a pořád stejně masivní a nepolevuje od rozjezdu až do stovky, bez jediného výkyvu. Hodnoty akcelerace 0-50 km/h za 2,7 sekundy a 0-100 km/h za 6,2 sekundy ostatně hovoří samy za sebe.

Otestovali jsme elektrický skútr BMW C-Evolution

Proto je dobře, že je tu kromě moderního ABS i kontrola trakce. Když najedete na silnici posypanou pískem a otočíte plynem, elektronika okamžitě ubere již při prvním náznaku prokluzu zadního kola. Jakmile si vyzkoušíte rychlou reakci kontroly trakce, máte pak dost důvěry k tomu, abyste mohli pořádně brát za plyn již na výjezdu ze zatáčky. BMW C evolution má kvůli bateriím stále pár kilo navíc, i když 265 kg provozní hmotnosti je vcelku přijatelná hodnota srovnatelná s ostatními maxiskútry.

Svěží bílo-zelená barevná kombinace a moderní design se tváří ekologicky. Že jde o vozidlo budoucnosti, prozrazuje také pěkně prosvětlené logo na boku skútru, podobně jako to mají na víku třeba notebooky Apple. Na displeji jsou údaje o rychlosti, stavu baterie, ukazatel okamžitého odběru energie či naopak míra rekuperace při brzdění. Na ukazateli baterie pak jedno procento zhruba odpovídá vzdálenosti jednoho kilometru, takže se dá počítat s reálným dojezdem kolem 100 km.

Otestovali jsme elektrický skútr BMW C-Evolution
Otestovali jsme elektrický skútr BMW C-Evolution

Testovaný skútr má dobře vyladěné odpružení a snadno se vodí mezi překážkami v malé i vysoké rychlosti. Přestože je vyšší hmotnost znát, odpružení i pevné řízení ji zvládají krotit. Kola na hrbolech neskáčou, ale vzorně je přefiltrují díky malému poměru neodpružených hmot. Na rozdíl od většiny skútrů totiž na zadním kole neleží váha variátoru a motoru, výkon se sem přenáší po vzoru benzínových maxiskútrů BMW zapouzdřeným řemenem.

Hmotnost skútru se hned po rozjezdu díky hodně nízko posazenému těžišti stává vaším přítelem a usnadňuje navádění skútru do zatáček a dokonce i kličkování po městě. Speciální pneumatiky Metzeler Feelgreen se sníženým jízdním odporem drží dobře v náklonu i při brzdění a velká patnáctipalcová kola s obutím 120/70 vepředu a 160/60 vzadu jsou dobrým kompromisem mezi obratností ve městě a stabilitou na rychlejších silnicích.

Chytře znamená daleko

Dojezd 100 km v případě BMW není jen marketingová hodnota, které v reálném světě nelze dosáhnout. Bateriové moduly společně využívané i elektromobilem BMW i3 a hybridním sporťákem i8 lze nabíjet i z běžné zásuvky. Z úplně prázdného stavu je nabijete na 80 procent za dvě a čtvrt hodiny.

Skútr půjčený k testu vydržel jezdit po městě celý den jen s jednou pauzou na nabíjení, což zhruba odpovídá udávanému nájezdu. Fyziku ale neošálíte, a pokud byste najeli na dálnici a chtěli co nejrychleji, tedy maximálkou 120 km/h, dojet třeba z Prahy do Plzně, dojde vám „šťáva“ už po ujetí 70 km někde u Rokycan. Prostě elektrika zatím patří jen do města.

Otestovali jsme elektrický skútr BMW C-Evolution

Větší dojezd než udávaných 100 km dosáhnete, pokud zvolíte nižší rychlost, spořivý režim, zapomenete na brzdy a budete důsledně využívat rekuperaci. Volit můžete režimy Road, Dynamic, Eco pro a Sail podle toho, jak moc chcete využívat brzdný účinek motoru a jak moc chcete jet pouze „na dojezd“ nebo naopak „na výkon“. Ještě před vrácením skútru si na levém řídítku mačkám režim „R“, který neznamená ani Rain, ani Race. Jde o režim Reverse, tedy couvání. A už si to pomalu šinu pozadu a snažím se udržet rovnováhu. A není to vůbec jednoduché.

BMW C evolution je hodně povedený průkopník do světa elektromobility a jen těžko mu lze něco vytknout. Snad jen hodně vysoké cenou (v přepočtu přes 400 tisíc korun), kvůli které se s ním zatím bohužel nepočítá pro český trh.

BMW C evolution

Motor: permanentně magneticky synchronní elektromotor s kapalinovým chlazením.
Maximální otáčky: 9 200 ot/min
Nominální výkon: 11 kW (15 koní) (homologace pro řidičské oprávnění sk. A1)
Maximální výkon: 35 kW (48 koní)
Největší točivý moment: 72 Nm od 0 do 4 500 ot/min
Maximální rychlost: 120 km/h (elektronický omezovač)
Zrychlení 0-100 km/h: 6,2 s
Dojezd ve smíšeném využití: 100 km (režim Road)
Prodloužení dojezdu při využití automatické rekuperace při zpomalování: 10-20 %
Baterie: vzduchem chlazená lithium-ionová s vnitřním ventilátorem 8 kWh (3 moduly, dvanáct 60 Ah článků na modul)
Nominální napětí: 133 V
Nabíjení: cca 4 h na 100%; 80% za 2:45 h
Rám: hybridní hliníková skříň s baterií jako nosná část
Odpružení: vidlice Upside-down Ø 40 mm vepředu, jednostranná kyvná vidlice s nastavením předpětí vzadu
Rozvor kol: 1,594 mm
Pneumatiky vpředu: 120/70 R 15
Pneumatiky vzadu: 160/60 R 15
Délka: 2 190 mm
Výška sedla: 780 mm
Hmotnost prázdného vozidla, připraveného k jízdě: 265 kg

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...