Zaklapnu stojánek maxiskútru, stisknu tlačítko startéru a ozve se jen silné pípnutí. Na barevném TFT displeji připomínajícím spíš tablet než přístrojovku blikne nápis Ready, ale stále je úplné ticho. Pak ale otočím plynovou rukojetí a elektrický maxiskútr BMW C-evolution se doslova katapultuje dopředu. Tak tohle jsem ještě nezažil.
Zkrocený výkon
Ten obrovský a zároveň tichý zátah velkého elektromotoru mě nikdy nepřestane bavit. Ve městě i na zakroucených silničkách v kopcích stále znovu a znovu beru za rukojeť plynu až nadoraz a užívám si náporu síly, kterou jsem si přes noc z našeho Temelína „přelil“ do baterií tvořících kostru celé motorky.
Špičkový výkon 48 koní je na skútr slušná hodnota, ale u tohoto elektrického speciálu je pro jistotu zkrocená omezovačem rychlosti na maximum 120 km/h.
To hlavní ale je krouťák. BMW C-Evolution posílá na zadní kolo pomocí zapouzdřeného ozubeného řemenu točivý moment 72 Nm, tedy o dost víc než největší benzinové maxiskútry na trhu. Hlavní vtip je v tom, že benzinové motory táhnou jinak v nízkých otáčkách a jinak uprostřed, aby pak vydaly největší výkon až v nejvyšším pásmu otáček. Tento elektromotor však dává maximální točivý moment ve všech otáčkách a v tom spočívá hlavní požitek z jízdy.
Dostatek důvěry
Obří a naprosto tichoučký zátah je tu prostě pořád stejný a pořád stejně masivní a nepolevuje od rozjezdu až do stovky, bez jediného výkyvu. Hodnoty akcelerace 0-50 km/h za 2,7 sekundy a 0-100 km/h za 6,2 sekundy ostatně hovoří samy za sebe.
Proto je dobře, že je tu kromě moderního ABS i kontrola trakce. Když najedete na silnici posypanou pískem a otočíte plynem, elektronika okamžitě ubere již při prvním náznaku prokluzu zadního kola. Jakmile si vyzkoušíte rychlou reakci kontroly trakce, máte pak dost důvěry k tomu, abyste mohli pořádně brát za plyn již na výjezdu ze zatáčky. BMW C evolution má kvůli bateriím stále pár kilo navíc, i když 265 kg provozní hmotnosti je vcelku přijatelná hodnota srovnatelná s ostatními maxiskútry.
Svěží bílo-zelená barevná kombinace a moderní design se tváří ekologicky. Že jde o vozidlo budoucnosti, prozrazuje také pěkně prosvětlené logo na boku skútru, podobně jako to mají na víku třeba notebooky Apple. Na displeji jsou údaje o rychlosti, stavu baterie, ukazatel okamžitého odběru energie či naopak míra rekuperace při brzdění. Na ukazateli baterie pak jedno procento zhruba odpovídá vzdálenosti jednoho kilometru, takže se dá počítat s reálným dojezdem kolem 100 km.
Testovaný skútr má dobře vyladěné odpružení a snadno se vodí mezi překážkami v malé i vysoké rychlosti. Přestože je vyšší hmotnost znát, odpružení i pevné řízení ji zvládají krotit. Kola na hrbolech neskáčou, ale vzorně je přefiltrují díky malému poměru neodpružených hmot. Na rozdíl od většiny skútrů totiž na zadním kole neleží váha variátoru a motoru, výkon se sem přenáší po vzoru benzínových maxiskútrů BMW zapouzdřeným řemenem.
Hmotnost skútru se hned po rozjezdu díky hodně nízko posazenému těžišti stává vaším přítelem a usnadňuje navádění skútru do zatáček a dokonce i kličkování po městě. Speciální pneumatiky Metzeler Feelgreen se sníženým jízdním odporem drží dobře v náklonu i při brzdění a velká patnáctipalcová kola s obutím 120/70 vepředu a 160/60 vzadu jsou dobrým kompromisem mezi obratností ve městě a stabilitou na rychlejších silnicích.
Chytře znamená daleko
Dojezd 100 km v případě BMW není jen marketingová hodnota, které v reálném světě nelze dosáhnout. Bateriové moduly společně využívané i elektromobilem BMW i3 a hybridním sporťákem i8 lze nabíjet i z běžné zásuvky. Z úplně prázdného stavu je nabijete na 80 procent za dvě a čtvrt hodiny.
Skútr půjčený k testu vydržel jezdit po městě celý den jen s jednou pauzou na nabíjení, což zhruba odpovídá udávanému nájezdu. Fyziku ale neošálíte, a pokud byste najeli na dálnici a chtěli co nejrychleji, tedy maximálkou 120 km/h, dojet třeba z Prahy do Plzně, dojde vám „šťáva“ už po ujetí 70 km někde u Rokycan. Prostě elektrika zatím patří jen do města.
Větší dojezd než udávaných 100 km dosáhnete, pokud zvolíte nižší rychlost, spořivý režim, zapomenete na brzdy a budete důsledně využívat rekuperaci. Volit můžete režimy Road, Dynamic, Eco pro a Sail podle toho, jak moc chcete využívat brzdný účinek motoru a jak moc chcete jet pouze „na dojezd“ nebo naopak „na výkon“. Ještě před vrácením skútru si na levém řídítku mačkám režim „R“, který neznamená ani Rain, ani Race. Jde o režim Reverse, tedy couvání. A už si to pomalu šinu pozadu a snažím se udržet rovnováhu. A není to vůbec jednoduché.
BMW C evolution je hodně povedený průkopník do světa elektromobility a jen těžko mu lze něco vytknout. Snad jen hodně vysoké cenou (v přepočtu přes 400 tisíc korun), kvůli které se s ním zatím bohužel nepočítá pro český trh.
BMW C evolutionMotor: permanentně magneticky synchronní elektromotor s kapalinovým chlazením. |