Lightning GT

Lightning GT | foto: Lightning Car Company

Elektrický sporťák Lightning GT: baterie už nejsou problém

  • 18
Elektromobily jsou sice ekologické a mají slušný výkon, ale také řadu nevýhod. Britský supersportovní elektromobil Lightning GT však prakticky všechny zápory eliminuje.

Lightning GT je elegantní kupé vytříbených tvarů jasně britského střihu. Daleko zajímavější než jeho vzhled je ale použitá technika. Lightning, který by se měl k prvním zákazníkům dostat ještě letos, je totiž elektromobil s tou nejmodernější technikou pohonu.

Díky tomu odstraňuje zásadní nevýhody elektromobilů a je jedním z prvních vozů této třídy, který se svou praktickou použitelností bez problémů vyrovná současným autům se spalovacím motorem.

Hlavními nevýhodami elektromobilů bývají krátký dojezd, dlouhá doba nabíjení a omezená životnost baterií. Jenže právě tyto nedostatky jsou pro Lightning GT tabu.

Jeho baterie totiž používají technologii NanoSafe od americké společnosti Altairnano. Místo klasických uhlíkových komponent používají tyto baterie titanovou nanostrukturu. Díky tomu jsou baterie teplotně stabilní a nemusí používat žádné toxické materiály.

Lightning GT

Baterie NanoSafe poskytují více než dvojnásobnou energetickou hustotu než současné Li-Ion baterie. Díky tomu může Lightning využít výkon přes 700 koní a jeho dojezd činí 400 kilometrů. Akcelrace z nuly na 96 km/h mu trvá 4 sekundy.

Technoloie NanoSafe má ale ještě dvě další důležitější výhody. Při připojení na výkonný třífázový zdroj se totiž mohou baterie v automobilu dobít na plnou kapacitu už za 10 minut. Automobil lze ale dobíjet i z klasické jednofázové domácí sítě, pak ovšem počítejte s nabíjením přes noc.

Díky nové technologii mají baterie také podstatně větší životnost než ty současné. Výrobce slibuje životnost minimálně 12 let nebo 15 000 nabíjecích cyklů. Teprve potom klesne kapacita baterií pod 85 % původní hodnoty.

Lightning GT

Pohon GT zajišťují elektromotory instalované přímo v náboji kola, které současně slouží i k regenerativnímu brzdění. Díky eliminaci množství mechanických částí bude Lightning GT klást minimální nároky na údržbu a měl by se pyšnit ukázkovou spolehlivostí.

Přesnější technické specifikace automobilu prozatím nejsou k dispozici, ale první zájemci si již mohou svůj kus zamluvit. Výrobce požaduje zálohu 15 000 liber, tedy necelého půl milionu korun. Na výběr jsou dvě verze – GT a Sports. První zákazníci by měli své vozy dostat v druhé polovině roku. O celkové ceně vozu výrobce mlčí, ale je jasné, že rozhodně nebude nízká. Odhadujeme ji na zhruba desetinásobek zálohy.


Elektromobil

Témata: Elektromobil