Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi ukázalo tlumiče vyrábějící elektřinu. Ideál na českou okresku

  14:14aktualizováno  14:14
Automobilka Audi se pochlubila dvojicí drobných technických novinek z oblasti, které na rozdíl od motorů není věnována tak velká pozornost. Ale i nové tlumiče a stabilizátory jsou řešení, které pomůže snížit spotřebu paliva. A to díky tomu, že umí generovat elektřinu.

Od vytváření elektřiny jsou tu především nové elektromechanické tlumiče, které u Audi nazývají eROT. Ty mají nahradit klasické hydraulické tlumiče či různé sofistikovanější varianty jako například magneto-reologické tlumiče. Pohyb ramena tlumiče je tu za pomoci sestavy ozubených kol převáděn k malému elektrickému motor-generátoru, který při tlumení vytváří elektrickou energii. Funguje to vlastně podobně jako rekuperace při brzdění, při generování elektrické energie klade tlumič mechanický odpor.

Může vás zajímat

Audi A6 3.2 FSI 2006 4x4

Audi A6 3.2 FSI 2006 4x4

Cena 250.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Díky tomu mají tyto elektromechanické tlumiče i proměnnou charakteristiku – míra rekuperace vlastně určuje míru tlumení, čím tužší budou tlumiče, tím více elektrické energie v tu chvíli generují. Při požadavku na dynamickou sportovní jízdu tak budou nové tlumiče eROT nejefektivnější. Zrovna tak vygenerují více elektrické energie na rozbitých cestách, jízda po rozmlácených českých okreskách nebo neopravených částech D1 by tak mohla mít konečně i nějaké výhody.

Audi udává, že v průměru má tento systém výstupní výkon 150 wattů, od tří wattů na hladké nové silnici až po 613 na rozmlácené cestě. Vyrobené množství elektrické energie pomůže snížit spotřebu paliva a emise CO2 – v případě emisí by mělo jít o pokles asi o 3 gramy skleníkového plynu na kilometr jízdy. Tlumiče eROT by také měly být lehčí než stávající klasické hydraulické tlumiče, což přinese další drobné úspory.

Zatím je ovšem nový způsob tlumení pouze ve fázi prototypu, do praxe se nejspíš dostane až za několik let. Jedním z důvodů je i to, že pro efektivní provoz vyžaduje 48voltový elektrický rozvod. První model Audi s tímto palubním napětím se objeví už příští rok, půjde o nový mild-hybrid, který dostane i již dříve představené elektrické turbodmychadlo.

U tohoto modelu se v sériovém provedení objeví i další technická novinka, kterou automobilka z Ingolstadtu představila – elektromechanické aktivní stabilizátory.

Stabilizátor využívá třístupňovou planetovou převodovku a elektromotor, které jsou vloženy mezi jeho dvě poloviny. V případě rozpojení obou částí funguje stabilizátor v komfortním režimu, větší propojení pak znamená dynamičtější režim. Elektromotor má výkon 1,5 kW a umí vyvinout točivý moment až 1 200 Nm. Tužší stabilizátor znamená menší náklony v zatáčkách a vyšší možnosti bočního zrychlení.

Stabilizátor opět umí generovat elektrickou energii, její vygenerované množství v podstatě pokryje potřeby systému pro pozdější dynamickou jízdu. Na rozdíl od stabilizátorů EAWS se zatím tlumiče eROT do výroby nedostanou, nejspíš si budeme muset počkat na další fázi 48voltových systémů od Audi.

Řešení, které Audi přinese příští rok, bude jenom začátkem. Základem totiž bude nadále 12voltový palubní systém i s dvanáctivoltovým alternátorem, napětí 48 voltů bude doplňkové a oba systému bude propojovat DC/DC převodník. Teprve v roce 2017 se pak máme dočkat modelu, který bude mít 48 voltů jako hlavní palubní napětí, bude s ním tedy pracovat alternátor a startér (pravděpodobně jako řešení dva v jednom v podobě motor-generátoru) a pro pohon dvanáctivoltových palubních přístrojů a dalšího příslušenství tu bude doplňkový okruh, opět propojený s tím základním převodníkem. Teprve tohle řešení by mělo umožnit bezproblémové nasazení nových elektromechanických tlumičů.

Napětí 48 voltů pak bude postupně využívat více a více palubních systémů, kromě kompresoru třeba i klimatizace nebo systémy převodovky. Napětí 48 voltů znamená možnosti využití tenčí kabeláže a tudíž dalších úspor hmotnosti.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.