Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci elektromobilů mají problém: spekulanty s důležitým kobaltem

aktualizováno 
Zapomeňte na zlato, kobalt je vzácný materiál, který nyní hýbe světem. Vzácný materiál totiž vylepšuje vlastnosti Li-Ion baterií, které používáme nejen v noteboocích a mobilech, ale jezdí na ně i elektromobily. A hedgeové fondy se teď snaží vyšponovat ceny kobaltu co nejvíc to jde.

V li-ion bateriích elektromobilů je až deset kilogramů kobaltu. | foto: Volkswagen

Šest hedgeových fondů se do spekulací s kobaltem pustilo ve velkém. Skupina firem (mj. švýcarská Pala Investments a čínská Shanghai Chaos) skoupila během posledních let přibližně 6000 tun kobaltu, který má hodnotu přibližně 280 milionů dolarů a představuje 17 % z loňské celoroční produkce tohoto kovu.

Důvod? Poptávka po kobaltu vzrostla hlavně na straně dodavatelů čínských automobilek, které začaly nově využívat právě Li-Ion baterie vylepšené o kobalt. Do roku 2025 by se jejich poptávka měla zdvojnásobit.

Podobné plány má ale i Elon Musk, který na začátku roku zahájil výrobu baterií v „gigafactory“ v Nevadě. Letos v únoru předčila poptávka dostupné množství kobaltu o 900 tun a ročně by po příštích pět let měla růst o 20 %. Jen od listopadu vzrostla cena o 50 %, dnes se tak kilo kobaltu prodává přibližně za 42 dolarů.

Svůj podíl na tom má i to, že se kobalt celosvětově těží především (ze 60 %) v drsných podmínkách v Demokratické republice Kongo (dříve Zairu) a že se v minulosti snížilo množství dodávané z dalších zemí (Zambie, Ruska nebo Austrálie).

Fondy v tomto případě však také trochu riskují, obchodníci totiž varují, že otevření případného dalšího zdroje může ceny kovu opět srazit dolů. A navíc: i když k využití v automobilovém průmyslu putuje přibližně polovina roční produkce kobaltu, výrobci se mohou snažit o snížení množství, které potřebují. Bude to však těžké, kobalt zvyšuje kapacitu a stabilitu článků, v jednom elektromobilu ho najdete až 10 kg.

Kromě problémů s cenou a spekulanty je s kobaltem spojené i zneužívání pracovní síly při jeho těžbě. V dolech rudu rukama dobývají i děti, které jsou tak vystaveny jedovatým těžkým kovům. Jeden z největších výrobců baterií LG Chem proto už prohlásil, že kobalt z Konga kupovat nebude.

Mluví se i o tom, že společně s cínem, wolframem, tantalem a zlatem bude kobalt zařazen na seznam tzv. konfliktních kovů, u nichž musí američtí zpracovatelé dokazovat, že zisk z jejich těžby není určen k financování ozbrojených bojůvek a nedochází k potlačování lidských práv.

Autoři:




Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Maserati Granturismo S F1
Maserati Granturismo S F1

r.v. 2011, naj. 15 823 km, benzín
1 954 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.