Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci elektromobilů mají problém: spekulanty s důležitým kobaltem

aktualizováno 
Zapomeňte na zlato, kobalt je vzácný materiál, který nyní hýbe světem. Vzácný materiál totiž vylepšuje vlastnosti Li-Ion baterií, které používáme nejen v noteboocích a mobilech, ale jezdí na ně i elektromobily. A hedgeové fondy se teď snaží vyšponovat ceny kobaltu co nejvíc to jde.

V li-ion bateriích elektromobilů je až deset kilogramů kobaltu. | foto: Volkswagen

Šest hedgeových fondů se do spekulací s kobaltem pustilo ve velkém. Skupina firem (mj. švýcarská Pala Investments a čínská Shanghai Chaos) skoupila během posledních let přibližně 6000 tun kobaltu, který má hodnotu přibližně 280 milionů dolarů a představuje 17 % z loňské celoroční produkce tohoto kovu.

Důvod? Poptávka po kobaltu vzrostla hlavně na straně dodavatelů čínských automobilek, které začaly nově využívat právě Li-Ion baterie vylepšené o kobalt. Do roku 2025 by se jejich poptávka měla zdvojnásobit.

Podobné plány má ale i Elon Musk, který na začátku roku zahájil výrobu baterií v „gigafactory“ v Nevadě. Letos v únoru předčila poptávka dostupné množství kobaltu o 900 tun a ročně by po příštích pět let měla růst o 20 %. Jen od listopadu vzrostla cena o 50 %, dnes se tak kilo kobaltu prodává přibližně za 42 dolarů.

Svůj podíl na tom má i to, že se kobalt celosvětově těží především (ze 60 %) v drsných podmínkách v Demokratické republice Kongo (dříve Zairu) a že se v minulosti snížilo množství dodávané z dalších zemí (Zambie, Ruska nebo Austrálie).

Fondy v tomto případě však také trochu riskují, obchodníci totiž varují, že otevření případného dalšího zdroje může ceny kovu opět srazit dolů. A navíc: i když k využití v automobilovém průmyslu putuje přibližně polovina roční produkce kobaltu, výrobci se mohou snažit o snížení množství, které potřebují. Bude to však těžké, kobalt zvyšuje kapacitu a stabilitu článků, v jednom elektromobilu ho najdete až 10 kg.

Kromě problémů s cenou a spekulanty je s kobaltem spojené i zneužívání pracovní síly při jeho těžbě. V dolech rudu rukama dobývají i děti, které jsou tak vystaveny jedovatým těžkým kovům. Jeden z největších výrobců baterií LG Chem proto už prohlásil, že kobalt z Konga kupovat nebude.

Mluví se i o tom, že společně s cínem, wolframem, tantalem a zlatem bude kobalt zařazen na seznam tzv. konfliktních kovů, u nichž musí američtí zpracovatelé dokazovat, že zisk z jejich těžby není určen k financování ozbrojených bojůvek a nedochází k potlačování lidských práv.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Audi Q7  3,0 TDi  / 200 kW
Audi Q7 3,0 TDi / 200 kW

r.v. 2015, naj. 13 427 km, diesel
2 099 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.