V li-ion bateriích elektromobilů je až deset kilogramů kobaltu. | foto: Volkswagen

Výrobci elektromobilů mají problém: spekulanty s důležitým kobaltem

  • 33
Zapomeňte na zlato, kobalt je vzácný materiál, který nyní hýbe světem. Vzácný materiál totiž vylepšuje vlastnosti Li-Ion baterií, které používáme nejen v noteboocích a mobilech, ale jezdí na ně i elektromobily. A hedgeové fondy se teď snaží vyšponovat ceny kobaltu co nejvíc to jde.

Šest hedgeových fondů se do spekulací s kobaltem pustilo ve velkém. Skupina firem (mj. švýcarská Pala Investments a čínská Shanghai Chaos) skoupila během posledních let přibližně 6000 tun kobaltu, který má hodnotu přibližně 280 milionů dolarů a představuje 17 % z loňské celoroční produkce tohoto kovu.

Důvod? Poptávka po kobaltu vzrostla hlavně na straně dodavatelů čínských automobilek, které začaly nově využívat právě Li-Ion baterie vylepšené o kobalt. Do roku 2025 by se jejich poptávka měla zdvojnásobit.

Podobné plány má ale i Elon Musk, který na začátku roku zahájil výrobu baterií v „gigafactory“ v Nevadě. Letos v únoru předčila poptávka dostupné množství kobaltu o 900 tun a ročně by po příštích pět let měla růst o 20 %. Jen od listopadu vzrostla cena o 50 %, dnes se tak kilo kobaltu prodává přibližně za 42 dolarů.

Svůj podíl na tom má i to, že se kobalt celosvětově těží především (ze 60 %) v drsných podmínkách v Demokratické republice Kongo (dříve Zairu) a že se v minulosti snížilo množství dodávané z dalších zemí (Zambie, Ruska nebo Austrálie).

Fondy v tomto případě však také trochu riskují, obchodníci totiž varují, že otevření případného dalšího zdroje může ceny kovu opět srazit dolů. A navíc: i když k využití v automobilovém průmyslu putuje přibližně polovina roční produkce kobaltu, výrobci se mohou snažit o snížení množství, které potřebují. Bude to však těžké, kobalt zvyšuje kapacitu a stabilitu článků, v jednom elektromobilu ho najdete až 10 kg.

Kromě problémů s cenou a spekulanty je s kobaltem spojené i zneužívání pracovní síly při jeho těžbě. V dolech rudu rukama dobývají i děti, které jsou tak vystaveny jedovatým těžkým kovům. Jeden z největších výrobců baterií LG Chem proto už prohlásil, že kobalt z Konga kupovat nebude.

Mluví se i o tom, že společně s cínem, wolframem, tantalem a zlatem bude kobalt zařazen na seznam tzv. konfliktních kovů, u nichž musí američtí zpracovatelé dokazovat, že zisk z jejich těžby není určen k financování ozbrojených bojůvek a nedochází k potlačování lidských práv.

18. listopadu 2016


Elektromobil