Autofotka týdne: Elektromobil na ledu překonal hranici 250 km/h

  • 64
Se zimou už je amen. Můžete přezout na letňáky, v neděli končí povinnost mít na autě zimní gumy. Ovšem ve Finsku si jízdu na zimních pneumatikách vychutnávají pořád, a to v dost vysokých rychlostech. Elektromobil studentů finské univerzity pokořil světový rekord na zamrzlém jezeře.

Na zamrzlém jezeře Ukonjärvi v severním cípu Finska poblíž městečka Inari v půlce března vytvořili rychlostní rekord v jízdě elektromobilem na ledu. Elektrovůz Electric RaceAbout (E-RA), který postavili studenti na Univerzitě užitých věd v Helsinkách, dosáhl na zamrzlém jezeře průměrné rychlosti ve dvou jízdách 252,09 km/h.

"Tímto experimentem jsme chtěli dokázat, že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí, tak ve vysokých rychlostech na ledě," říká Sami Ruotsalainen, vedoucí výzkumného týmu E-RA. "Prolomením této bariéry zrychlí technologický vývoj a zákazníci z něj budou mít nepochybně velký užitek."

Electric RaceAbout

Prozatím ale elektroautům není moc dobře v zimě. Rapidně klesá dojezd když si chcete zatopit. Více čtěte v mrazivém testu Mitrubishi i-MIEV ZDE.

Při testu se měřil čas a rychlost na kilometrovém úseku v obou směrech, výsledný rekord je průměrem naměřených hodnot z obou jízd. Kromě finských studentů se na ustavení rekordu podílel výrobce pneumatik Nokian. Použité zimní pneumatiky Hakkapeliitta 7 s hřeby musí být v rámci pravidel volně přístupné na trhu v zemi, kde byl rekord pokořen.

Auto ve skutečnosti dosáhlo max. okamžité rychlosti 260 km/h, nicméně uznaný údaj je průměrem rychlosti na cestě tam a zpět . Ani tak ale rekord nemohl být uznán a zapsán do Guinnessovy knihy rekordů, protože pro tento typ vozidel zatím neexistuje správná kategorie.

Elektromobil E-RA o výkonu 375 koní spotřebuje minimálně 14,5 kWh/100 km. Elektřina se ukládá v lithium-titanátových bateriích, pohání čtyři elektromotory silou až 3 200 Nm. Prototyp s hmotností 1,7 tuny pokoří stovku za šest sekund a na jedno nabití ujede kolem dvou set kilometrů.

Při rychlostním testu pilotoval nejrychlejší elektromobil Janne Laitinen, který si na ledu už jeden rekord připsal. V březnu 2011 se mu podařilo na zamrzlém zálivu Bothnia dosáhnout s benzinovým autem rychlosti 331,61 km/h.

Při vrcholovém výkonu na zamrzlém jezeře spotřebovala E-RA přibližně 1 250 Wh na kilometr.

Electric RaceAbout

Ani pro Electric RaceAbout to nebyla první rekordní jízda. Už loni na podzim se elektrický speciál finských studentíků proháněl po slavné severní smyčce okruhu Nürburgring a svým časem pokořil i časy továrních týmů Toyoty a Peugeotu.

,

Elektromobil