Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Našli jsme jediný elektromobil Nissan Leaf v Česku

František Kubiš je nadšený elektromobilista. Auto, které by nabíjel elektřinou ze solárních článků na střeše svého domu, sháněl tenhle Rožnovan pět let. Nakonec ho získal na druhém konci Evropy, v Portugalsku. Na vlastní pěst si dovezl Nissan Leaf. Je jediný v Česku.

Tenhle většinou modrou metalízou lakovaný nissan se dokonce loni stal evropským autem roku. Ale koupit ho je dnes stále skoro nemožné. "V České republice dnes oficiální cestou Nissan Leaf ještě bohužel koupit nelze," říká Marek Vodička, tiskový mluvčí českého zastoupení japonské značky.

Poskytnout leafu základní servis by prý značkové servisy měly umět. Výjimkou je samotný elektrický systém vozu, na který musí být mechanici speciálně vyškoleni. "Vše se oficiálně rozběhne až příští rok, kdy zahájí továrna v britském Sunderlandu výrobu leafů pro středoevropské trhy," vysvětluje. "V únoru 2012 se vůz Nissan Leaf prodával na 11 trzích v Evropě, celkem u 110 dealerů. Do konce března 2013 se tento počet téměř zdesetinásobí a bude nabízen u 1 000 dealerů ve 23 zemích," slibuje Marek Vodička.

Nissan Leaf

Nissan Leaf v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor 4445 x 1770 x 1550 x 2700 mm
  • hmotnost  1612 kg
  • motor třídavý synchronní elektrický 80kW
  • točivý moment  280 Nm, v rozsahu 0 - 2730 ot/min
  • akumulátor  24 kWh, maximální zatížitelnost více než 90kW
  • maximální rychlost  145 km/h - elektronicky omezena
  • dojezd 175 km
  • topení  5 kW elektrické, přenos tepla kapalina-výměník

"Když jsem zjistil, že se dá na internetu registrovat do pořadníku, tak jsem neváhal a okamžitě se registroval. Ani jsem moc neřešil, jak ho z Portugalska dostanu do České republiky," líčí FrantišeK Kubiš. "Důležité bylo, že konečně existuje auto, které si můžu koupit."

V Portugalsku je elektrický nissan k mání hlavně kvůli tomu, že tamní vláda elektromobilitu výrazně podporuje, staví se ve velkém nabíjecí stanice a automobilky se snaží od počátku nabídnou své elektrické modely.

Před deseti lety si František Kubiš koupil poslední auto se spalovacím motorem, byl to Peugeot 307SW 2.0HDi. A sháněl elektromobil, poohlížet se po autě do zásuvky začal už v roce 2002. "Pokaždé, když jsem našel na internetu článek, že nějaká automobilka představila elektromobil, obratem psal dané automobilce s žádostí o zakoupení představovaného vozidla," popisuje propagátor elektromobilů.

Po rezervaci nakonec našel firmu, která mu auto přivezla; 30 212 eur platil v eurech a 148 tisíc doplácel v Česku na DPH. Celkem ho modrý nissan do zásuvky stál nějakých 895 tisíc korun. Na českých silnicích zůstává stále exotem.

Městský ideál

"Je dynamický, jezdí naprosto hladce, tiše. Člověk nevnímá, že má auto motor," líčí Kubiš. Používá ho nejčastěji na jízdy do padesáti kilometrů. Typicky najezdí asi 35 kilometrů denně. Kdo by chtěl jezdit dál, narazí na omezený dojezd.

Naftový peugeot teď stojí odložený a na vyjížďku vyrazí jen zřídka. Hlavně když jede majitel na delší cestu. S leafem se z Rožnova pod Radhoštěm ale odváží klidně i do Brna. Je to necelých sto padesát kilometrů, na to plně nabité baterky leafu stačí.

Doba nabíjení úplně vybitého nissanu je sedm hodin. Automobilka má ale i speciální nabíječku, která dokáže baterii dobít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut.

Výrobce uvádí dojezd 175 kilometrů, reálný je podle Kubiše tak do 150 km. "Na ideální dojezd bych se dostal, kdybych jezdil šedesátkou," popisuje majitel. Prý se tak dá ujet dokonce až 220 kilometrů. Při cestě na brněnské výstaviště ukázal počítač po příjezdu dojezd osm a půl kilometrů. Počítadlo dojezdu je podle Kubiše přesné. "Když víte, že vám zbývá pět kilometrů a auto píše, že ujede sedm, tak vás to netrápí, protože víte, že to ujedete."

Provoz auta majitele nestojí vlastně nic, František Kubiš má totiž na střeše svého domu solární panely. Kdyby nabíjel ze sítě, kilometr jízdy by ho ve špičce stál asi osmdesát haléřů. S lacinější sazbou, kterou dodavatelé elektřiny nabízejí, by to byla polovina.

Elektromobil prakticky nepotřebuje servis. Nemusíte měnit olej ani další komponenty. Taxa za povinné ručení je velmi nízká. Stejné jako u normálního auta je opotřebení pneumatik.

Nissan Leaf

V únorových mrazech jezdil nissan bez problémů. "Dokonce víc bez problémů než spalovací auto," říká Kubiš s úsměvem. "Nemohou se objevit problémy se startováním," dodává. Výrobce garantuje, že do minus 35 stupňů nebudou žádné potíže. "Jen dojezd s klesající teplotou klesá. Při minus patnácti až dvaceti stupních dojezd klesl někam k osmdesáti kilometrům," říká majitel jediného leafu v Česku, který si dokonce koncem března odvezl z veletrhu Amper, pořádaném na brněnském výstavišti, titul českého elektromobilu roku 2012.

František Kubiš má s Nissanem Leaf najeto sedm a půl tisíce kilometrů. Auto by prý doporučil každému, kdo jezdí na krátké vzdálenosti a má v záloze auto na dlouhé trasy. "Určitě bych si ho bez váhání koupil znova," říká a prozrazuje, že už má závazně objednaný krásný velký rodinný liftback Tesla S.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Továrna výrobce baterií ve švédském Vasteras (29. září 2021)

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to...

Pečovatelé využijí dva elektromobily, nákupu Velkému Meziříčí pomohla dotace

Zpráva z vašeho okresu

Pracovníci terénní pečovatelské služby, která funguje na Velkomeziříčsku již od ledna 2024, se nyní...

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Rekordní výroba osobních aut v Česku. Produkce elektrických vozů klesla

Největší domácí automobilka Škoda Auto navýšila produkci

Výroba osobních aut v Česku loni vzrostla meziročně o 3,9 procenta na rekordních 1 453 milionu...

Trh s ojetinami stále není rájem bez rizik. Na co si dát největší pozor

Nissan Leaf test ojetin

Pořízení ojetého vozu není a nikdy nebylo bez rizika. To platí i v případě moderních automobilů, u...

Nejčtenější

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

Superambiciózní čínská BYD má 120 tisíc inženýrů. Poráží Teslu a vstupuje do Česka

Čínská elektromobilka vznikla před 22 lety, dnes je největším výrobcem elektrifikovaných vozidel na světě, kromě osobáků produkuje nákladní vozy, dodávky i autobusy. A pro ně vlastní trakční baterie....

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

1. dubna 2025  14:31

Německá policie na baterky. Strážci zákona nyní úřadují při dobíjení

Nejen zákon a pořádek. Od policie v Bádensku-Württembersku se očekává, že bude chránit i klima. Proto její vozový park loni v červenci obohatily desítky elektromobilů. Jak se ukazuje, pro stíhání...

1. dubna 2025

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

1. dubna 2025

KVÍZ: Poznáte tato auta z nadhledu? Klidně si i tipněte

Auta v každodenní praxi vídáme ze všech stran. A z činžáku občas třeba i seshora. Že se potom jen těžko poznají? No ano, z této perspektivy na ně nejsme zvyklí. V našem kvízu si můžete vyzkoušet...

vydáno 1. dubna 2025

Prozkoumali jsme Škodu Kavarniq. Elektromobil přestavěný na pojízdnou kavárnu

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Unikátně pojatým enyaqem...

31. března 2025  10:30

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

31. března 2025

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

31. března 2025

Elektromobil ano, Elona ne. Majitelé tesel vyjadřují názory nálepkami

Za poslední měsíce na excesech Elona Muska tvrdě tratili akcionáři. A kdo na nich naopak ve velkém vydělává? Především výrobci všemožných nálepek a polepových folií, které pomáhají majitelům vozů...

30. března 2025

Ministerstvo hasí průšvih s řidičáky pro kardiaky. Byla to chyba v překladu

Jak to nakonec bude s kardiaky a řidičáky? Kardiaci opravdu budou muset na kontrolu, ale obvodní lékař postačí. Řešit to budou muset i autoškoláci, důchodci či profesionálové.

30. března 2025

V noci na neděli se posouvá čas. Řidiči musí dát pozor na jarní únavu

Chvíli to vypadalo, že je se střídáním letního a zimního času konec. V rámci Evropské unie se ale jednotlivé státy nebyly schopny dohodnout na tom, který čas by měl platit. Jarní střídání je tedy...

29. března 2025

Oblíbený sraz chtějí tunerům zatrhnout. Zavzpomínejte nad fotkami

Jeho oficiální název zní Car Wars, mezi příznivci tuningu je však známý jako Panenčák. Na letiště u Panenského Týnce se jich v nejlepších letech tohoto srazu, který má v současnosti již víc než...

29. března 2025

V autě: Evropa dál ztrácí. V Číně se maká šest dní v týdnu od devíti do devíti

Premium

V Číně pracují ve vývojových odděleních automobilek modelem 996 – od devíti do devíti, šest dní v týdnu, zazní v novém podcastu iDNES.cz, věnovanému autům, autoprůmyslu a všemu, co s tím souvisí,...

28. března 2025