Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parádní elektromobil českých studentů směřuje do výroby

aktualizováno 
Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů, to jsou jen některé z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX, který se pravděpodobně velmi brzy objeví na silnicích v hojnějším počtu.

Sportovní elektromobil značky StudentCar s označením SCX vznikal na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství. V průběhu čtyř let vyvinul tým odborníků a studentů celkem tři generační stupně prototypu tohoto vozu.

StudentCar SCX využívá koncepci čtyř pohonných jednotek bez převodovek, která je unikátní nejen v porovnání s českou konkurencí, ale také celosvětově. Srdcem elektropohonu je soubor baterií firmy EVC poháněný 300 kusy článků LiFe PO4 s kapacitou 17 kWh a napětím 320V.

StudentCar SCX

Výkon motorů je 220 kW. Díky nim se přímo přes poloosy přenáší na kola úctyhodných 2 100 Nm prakticky od nulových otáček. Automobil se dokáže katapultovat na rychlost 100 km/hod za 4,9 sekundy a na 150 km/hod za 9,2 sekundy.

SCX o hmotnosti 1 438 kilogramů využívá funkce aktivních elektronických diferenciálů, které vozidlu dodávají perfektní jízdní vlastnosti. Díky nim projíždí zatáčky bez problémů i ve vysokých rychlostech (s bočním přetížením více než 1 G).

Fotogalerie

Na projektu elektrosportu SCX spolupracovalo i několik soukromých firem a finančně ho výrazně podpořila Technologická agentura České republiky.

Vůz úspěšně prošel schvalovacím řízením k provozu na pozemních komunikacích a nyní je na řadě další krok. „Probíhají aktivity směřující k výrobě limitované série. Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit,“ říká doc. Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily VŠB-TU Ostrava.

StudentCar SCX

„Vývoj elektromobilů jde velmi rychle dopředu. Pokud nechceme zaostávat, musíme spojovat um našich lidí, v tomto případě šikovných studentů a jejich profesorů v Ostravě, s rozumně distribuovanou finanční podporou státu. Mám radost, že se nám to daří,“ říká předsedkyně Technologické agentury Rut Bízková.

Zájemci si automobil budou moci prohlédnout na letošním podzimním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.





Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.