Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Better Place

Elektromobily budou umět obchodovat s elektřinou

  • 27
Auto pronikne do elektrické sítě. Chytří elektromobilisté natankují levnou elektřinu v noci a prodají ji zpátky elektrárně, která ji bude potřebovat během odběrových špiček. I taková je budoucnost aut podle účastníků mnichovského kongresu elektromobilů.

"Auto se stane díky bateriím, které plní roli zásobníků energie, součástí energetického systému. Když například přijedou zaměstnanci do práce, připojí auto na parkoviště do nabíječek a firmě pomohou se startem továrních strojů," uvedl pro server AutemBezpečně.cz na mnichovském kongresu eCarTec Karl Josef Kuhn ze společnosti Siemens.

Přes nabíječku továrna odčerpá energii z baterií elektromobilu v době energetické špičky. Během dne zájem o elektřinu klesá, nabídka elektráren je levnější a v tu chvíli se začnou dobíjet auta na parkovišti. Podle zástupce Siemensu na tom vydělá továrna i její zaměstnanci.

Akumulátory jsou slabým článkem elektromobilu kvůli malému jízdnímu dosahu. Běžná osobní auta neumožní podle expertů ještě minimálně 10 let dojezd delší než 150 až 200 kilometrů na plně nabité baterie.

Druhou možností, jak získávat novou energii do elektromobilů, je výměna baterií. Ty je sice možné dobíjet, ale také vyměňovat ve speciálních stanicích připomínajících myčku aut. Na tento systém chce vsadit firma Better Place, která pomáhá zavádět auta na elektřinu v řadě zemí. Pro Dánsko a Izrael objednala 100 tisíc elektrických renaultů.

"Jelikož jsou baterie zatím drahé, nabídne zájemcům o auto na elektřinu jejich pronájem. Zákazník si tak koupí auto bez baterií. Ty mu Better Place bude pronajímat po čtyři roky za pevnou cenu domluvenou při nákupu auta," uvádí AutemBezpečně.cz.

Budoucnost je elektrická

Auto tankující u zásuvky zatím nenabízí žádná z velkých automobilek. V česku se ale například pracuje na projektu elektrického roomsteru a chystá se i Škoda Superb jezdící na baterky.

"Budoucnost elektromobility začíná právě teď. Máme tady přes 50 aut na elektřinu, více než půlku jde koupit," říká Robert Metzger ze společnosti MunichExpo, která výstavu a kongres o elektroautech pořádá.

"V příštích letech ještě budou tato auta na silnicích výjimkou, až do roku 2020 se nic významně nezmění," říká Peter Bauer ze společnosti Zvei. Za deset let má podle záměru německé vlády jezdit na tamních silnicích milion aut na elektřinu.

Automobilky se nyní neobejdou bez spolupráce s vládami nebo představiteli regionů. Francie, Německo a další země dnes vymýšlejí cestu, jak pomoci v rychlém zavádění dobíjecích stanic, Německo plánuje první vlnu elektromobilů podpořit příspěvkem 5000 eur na každé auto.


Elektromobil