Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NÁZOR: Elektromobily prý čeká zářivá budoucnost. Leda ve snu

  12:34aktualizováno  12:34
Kde má výfuk elektromobil? V prunéřovské hnědouhelné elektrárně. V době, kdy přes 60 procent produkce elektřiny nejrozvinutějších států světa pochází z tepelných elektráren a výroba elektřiny z atomu se utlumuje, je protežování a vyzdvihování elektromobilů nonsens a pokrytectví.

Renault Kangoo Z.E. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Je to hlavně zbožné přání salonních analytiků a geeků, kterým by elektromobil slušel stejně jako nejnovější smartphone a chytrá domácnost plná internetu věcí. Ovšem kde tu elektřinu na nabíjení všech elektromobilů, které mají podle předpovědí vyrazit na silnice, vezmou, neví. Mohla by to být příležitost pro ospravedlnění solárních elektráren, jejichž provoz dotujeme tou zlodějskou částkou v kolonce „podpora výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie“ na vyúčtování za elektřinu.

Fotogalerie

Je také jen otázkou času, kdy si erár uvědomí, že mu v elektromobilech ujíždí peníze za spotřební daň z paliva. Ten laciný provoz se dřív nebo později změní a elektromobily čeká nějaký způsob dalšího zpoplatnění, který zalepí díru po nevybrané dani. To už analytici v tom nadšení z elektromobility zapomněli domyslet.

Tesla garantuje ze svých supernabíječek plnění zdarma. Je ale otázkou, jak dlouho jí to vydrží. Časem si i na ni určitě vyšlápne Energetický regulační úřad a jeho ekvivalenty po celém světě a naúčtují jim speciální poplatek. Třeba podle nového systému rozúčtovávání elektřiny přichystaného pro podojení českých šetřílků.

Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model, nebo také Porsche P1

Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model, nebo také Porsche P1

Elektrorozvodná síť není na nabíjení velkého množství aut na baterky stavěná, kdo její posílení a přebudování zaplatí, je ve hvězdách. A ti, co bydlí v paneláku, si prodlužovačku z okna určitě natahovat nebudou. Kromě rozvodných sítí totiž nejsou na elektromobilitu uzpůsobené životy dnešních lidí ani infrastruktura jejich sídel. Nadšení elektromobilitou, na které se odvolávají plánovači a marketéři automobilek, totiž vede často v realitě každodenního života k vystřízlivění.

Auta nám po desítkách let začala opravdu sloužit bez toho, aby bylo nutné se přizpůsobovat jejich vrtochům a nedokonalostem. Jednoduše nastartujete a jedete kam chcete, kdykoliv chcete; a čas od času natankujete. S elektřinou v nádrži namísto benzinu se stáváte otrokem stroje a obětí jeho omezených limitů. Nebo vás baví být neustále ve střehu, kde je v dosahu zásuvka a nabíječka, abyste si dobili mobil?

Jsem možná zpátečník, ale já v doma mít elektromobil nebudu! A bude to tak co nejdéle.

Azkar DACHSER El Carrito

Elekromobilita je smysluplná jen ve velmi omezených segmentech. Tento „elektrický oslík“ rozváží náklad po historickém centru města.





Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Další z rubriky

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.