Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily mají stejný dopad na životní prostředí jako diesely

  10:30aktualizováno  10:30
Britský spotřebitelský magazín Which? zkoumal emise, které při výrobě elektřiny připadají na vrub elektromobilů. Zjistil, že rozdíl oproti dieselovým vozům je velmi malý.

Mitsubishi i-MiEV je jeden z nejúspornějších elektromobilů. | foto: Mitsubishi

Magazínu se nelíbí tvrzení výrobců elektromobilů o autech bez emisí. I když lokálně elektromobily žádné emise neprodukují, výrobou elektřiny, která je pohání, v drtivé většině emise vznikají.

Proto se rozhodl spočítat, kolik kysličníku uhličitého, který je považován za původce globálního oteplování, vlastně elektromobily takto zprostředkovaně vyrábí. A došel k závěrům, že rozdíl oproti nejmodernějším vznětovým motorům je jen velmi malý.

Tak například elektrický Smart Fortwo za cenu v přepočtu asi 600 000 korun spotřebuje na kilometr jízdy elektřinu, při jejíž výrobě elektrárna vyprodukuje zhruba 84 gramů CO2. Dieselový Fortwo vyprodukuje na kilometr jízdy 86 gramů CO2. Nissan Leaf, který je v Británii ještě asi o 90 000 korun dražší než smart, je při jízdě na elektřinu překvapivě o něco úspornější než městské mikroauto. Na kilometr jízdy je zodpovědný za produkci asi 81 gramů CO2. Odpovídající Golf 1.6 TDI BlueMotion vyprodukuje 107 gramů na kilometr.

Nejúspornější elektrický vůz v hledáčku spotřebitelského časopisu je Mitsubishi i-MiEV, které opět v Anglii stojí přes 700 000 korun. Vyprodukuje ekvivalent 68 gramů CO2 na kilometr jízdy. Which? Tento vůz porovnává se Suzuki Splash 1.3 Diesel, které na kilometru vyprodukuje 131 gramů plynu podílejícího se na skleníkovém efektu. V automobilové branži ale najdeme i úspornější malé vozy. Třeba Fiat Panda 1.3 MultiJet vyprodukuje 109 gramů na kilometr. Až napřesrok vyjede nová panda s benzinovým motorem 0,9 litru, bude jistě ještě úspornější. Pětistovka se stejným motorem vyrobí 95 gramů na kilometr, se stejným dieselem jako panda je to přitom 111 gramů.

Elektromobily tak sice jsou podle zjištěných čísel úspornější a jejich výhodou je, že emisemi nezamořují ulice měst, auta s klasickými spalovacími motory se jim ale velmi blíží. Na druhou stranu výroba elektromobilu je vzhledem k technologii baterií podstatně náročnější než výroba klasického vozu. Pozitivní dopad elektromobilů na životní prostředí je tak přinejmenším diskutabilní.

Velmi různorodé údaje u zcela rozdílně velikých elektromobilů navíc ukazují, jak jsou jejich výkony odlišné a dokazují, že jejich technologie je zatím na počátku. Je otázkou, zda se mohou elektromobily z hlediska spotřeby elektrické energie výrazně zlepšit. Pokrok, který zažily v poslední době spalovací motory, je ale asi nečeká.

Elektromobily tak možná nejsou celkově k životnímu prostředí tak šetrné, jak se snaží výrobci namluvit. Rozhodně ale své místo v dnešní produkci mají a jejich význam bude v budoucnosti růst. Především jako městská vozidla a druhá auta do domácnosti budou velmi zajímavou alternativou. Nejprve ale musí výrazně klesnout jejich cena.





Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Další z rubriky

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Maserati Ghibli Diesel
Maserati Ghibli Diesel

r.v. 2015, naj. 41 800 km, diesel
1 560 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.