Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily mají stejný dopad na životní prostředí jako diesely

  10:30aktualizováno  10:30
Britský spotřebitelský magazín Which? zkoumal emise, které při výrobě elektřiny připadají na vrub elektromobilů. Zjistil, že rozdíl oproti dieselovým vozům je velmi malý.

Mitsubishi i-MiEV je jeden z nejúspornějších elektromobilů. | foto: Mitsubishi

Magazínu se nelíbí tvrzení výrobců elektromobilů o autech bez emisí. I když lokálně elektromobily žádné emise neprodukují, výrobou elektřiny, která je pohání, v drtivé většině emise vznikají.

Proto se rozhodl spočítat, kolik kysličníku uhličitého, který je považován za původce globálního oteplování, vlastně elektromobily takto zprostředkovaně vyrábí. A došel k závěrům, že rozdíl oproti nejmodernějším vznětovým motorům je jen velmi malý.

Tak například elektrický Smart Fortwo za cenu v přepočtu asi 600 000 korun spotřebuje na kilometr jízdy elektřinu, při jejíž výrobě elektrárna vyprodukuje zhruba 84 gramů CO2. Dieselový Fortwo vyprodukuje na kilometr jízdy 86 gramů CO2. Nissan Leaf, který je v Británii ještě asi o 90 000 korun dražší než smart, je při jízdě na elektřinu překvapivě o něco úspornější než městské mikroauto. Na kilometr jízdy je zodpovědný za produkci asi 81 gramů CO2. Odpovídající Golf 1.6 TDI BlueMotion vyprodukuje 107 gramů na kilometr.

Nejúspornější elektrický vůz v hledáčku spotřebitelského časopisu je Mitsubishi i-MiEV, které opět v Anglii stojí přes 700 000 korun. Vyprodukuje ekvivalent 68 gramů CO2 na kilometr jízdy. Which? Tento vůz porovnává se Suzuki Splash 1.3 Diesel, které na kilometru vyprodukuje 131 gramů plynu podílejícího se na skleníkovém efektu. V automobilové branži ale najdeme i úspornější malé vozy. Třeba Fiat Panda 1.3 MultiJet vyprodukuje 109 gramů na kilometr. Až napřesrok vyjede nová panda s benzinovým motorem 0,9 litru, bude jistě ještě úspornější. Pětistovka se stejným motorem vyrobí 95 gramů na kilometr, se stejným dieselem jako panda je to přitom 111 gramů.

Elektromobily tak sice jsou podle zjištěných čísel úspornější a jejich výhodou je, že emisemi nezamořují ulice měst, auta s klasickými spalovacími motory se jim ale velmi blíží. Na druhou stranu výroba elektromobilu je vzhledem k technologii baterií podstatně náročnější než výroba klasického vozu. Pozitivní dopad elektromobilů na životní prostředí je tak přinejmenším diskutabilní.

Velmi různorodé údaje u zcela rozdílně velikých elektromobilů navíc ukazují, jak jsou jejich výkony odlišné a dokazují, že jejich technologie je zatím na počátku. Je otázkou, zda se mohou elektromobily z hlediska spotřeby elektrické energie výrazně zlepšit. Pokrok, který zažily v poslední době spalovací motory, je ale asi nečeká.

Elektromobily tak možná nejsou celkově k životnímu prostředí tak šetrné, jak se snaží výrobci namluvit. Rozhodně ale své místo v dnešní produkci mají a jejich význam bude v budoucnosti růst. Především jako městská vozidla a druhá auta do domácnosti budou velmi zajímavou alternativou. Nejprve ale musí výrazně klesnout jejich cena.





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Další z rubriky

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.