Mitsubishi i-MiEV je jeden z nejúspornějších elektromobilů.

Mitsubishi i-MiEV je jeden z nejúspornějších elektromobilů. | foto: Mitsubishi

Elektromobily mají stejný dopad na životní prostředí jako diesely

  • 282
Britský spotřebitelský magazín Which? zkoumal emise, které při výrobě elektřiny připadají na vrub elektromobilů. Zjistil, že rozdíl oproti dieselovým vozům je velmi malý.

Magazínu se nelíbí tvrzení výrobců elektromobilů o autech bez emisí. I když lokálně elektromobily žádné emise neprodukují, výrobou elektřiny, která je pohání, v drtivé většině emise vznikají.

Proto se rozhodl spočítat, kolik kysličníku uhličitého, který je považován za původce globálního oteplování, vlastně elektromobily takto zprostředkovaně vyrábí. A došel k závěrům, že rozdíl oproti nejmodernějším vznětovým motorům je jen velmi malý.

Tak například elektrický Smart Fortwo za cenu v přepočtu asi 600 000 korun spotřebuje na kilometr jízdy elektřinu, při jejíž výrobě elektrárna vyprodukuje zhruba 84 gramů CO2. Dieselový Fortwo vyprodukuje na kilometr jízdy 86 gramů CO2. Nissan Leaf, který je v Británii ještě asi o 90 000 korun dražší než smart, je při jízdě na elektřinu překvapivě o něco úspornější než městské mikroauto. Na kilometr jízdy je zodpovědný za produkci asi 81 gramů CO2. Odpovídající Golf 1.6 TDI BlueMotion vyprodukuje 107 gramů na kilometr.

Nejúspornější elektrický vůz v hledáčku spotřebitelského časopisu je Mitsubishi i-MiEV, které opět v Anglii stojí přes 700 000 korun. Vyprodukuje ekvivalent 68 gramů CO2 na kilometr jízdy. Which? Tento vůz porovnává se Suzuki Splash 1.3 Diesel, které na kilometru vyprodukuje 131 gramů plynu podílejícího se na skleníkovém efektu. V automobilové branži ale najdeme i úspornější malé vozy. Třeba Fiat Panda 1.3 MultiJet vyprodukuje 109 gramů na kilometr. Až napřesrok vyjede nová panda s benzinovým motorem 0,9 litru, bude jistě ještě úspornější. Pětistovka se stejným motorem vyrobí 95 gramů na kilometr, se stejným dieselem jako panda je to přitom 111 gramů.

Elektromobily tak sice jsou podle zjištěných čísel úspornější a jejich výhodou je, že emisemi nezamořují ulice měst, auta s klasickými spalovacími motory se jim ale velmi blíží. Na druhou stranu výroba elektromobilu je vzhledem k technologii baterií podstatně náročnější než výroba klasického vozu. Pozitivní dopad elektromobilů na životní prostředí je tak přinejmenším diskutabilní.

Velmi různorodé údaje u zcela rozdílně velikých elektromobilů navíc ukazují, jak jsou jejich výkony odlišné a dokazují, že jejich technologie je zatím na počátku. Je otázkou, zda se mohou elektromobily z hlediska spotřeby elektrické energie výrazně zlepšit. Pokrok, který zažily v poslední době spalovací motory, je ale asi nečeká.

Elektromobily tak možná nejsou celkově k životnímu prostředí tak šetrné, jak se snaží výrobci namluvit. Rozhodně ale své místo v dnešní produkci mají a jejich význam bude v budoucnosti růst. Především jako městská vozidla a druhá auta do domácnosti budou velmi zajímavou alternativou. Nejprve ale musí výrazně klesnout jejich cena.


Elektromobil