Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobily podle Renaultu: baterie se nebudou dobíjet, ale vyměňovat

Francouzská automobilka Renault chce do tří let začít prodávat elektromobily a ve Frankfurtu na autosalonu ukázala, jak by mohla fungovat stanice pro výměnu vybitých baterií.

Renault v roce 2011 spustí podle svého šéfa Carlose Ghosna výrobu tří elektroaut – jedno bude vycházet z modelu Fluence, který je sedanem odvozeným od řady Mégane. Druhým bude elektrický lehký užitkový vůz na základech modelu Kangoo a třetím malé městské vozítko. O rok později se přidá další elektromobil s logem Renaultu.

Carlos Ghosn počítá s tím, že v roce 2020 dosáhne podíl elektromobilů na prodejích nových aut až k deseti procentům. "Každý může mít jiný odhad. Já ale sázím na mé čtyři miliardy eur," řekl Ghosn v narážce na skepsi některých konkurentů, kteří nevěří tomu, že se auta na elektřinu dokážou tak rychle prosadit. Čtyři miliardy eur představují částku, kterou francouzská značka do vývoje aut s novým pohonem investuje.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Největším handicapem elektroaut jsou velké baterie s nedostatečnou kapacitou. Řidiči jsou dnes zvyklí, že na natankování plné nádrže ujedou 600, 800 a někdy i tisíc kilometrů. Elektroauto zvládne mnohem menší porci.

Renault Fluence, který se podle oznámení automobilky ve Frankfurtu za dva roky objeví v sériové produkci jako elektromobil, bude schopen ujet na jedno plné nabití 160 kilometrů. Pak bude muset zamířit k zásuvce. Anebo k výměnné stanici.

Renault na autosalonu ve Frankfurtu ukázal, jak by mohlo toto nové zařízení nahrazující benzinová čerpadla vypadat.
Auto přijede pro nové baterie ke speciální stanici a zaparkuje na přesně vyznačeném místě. Jako dneska vozy zajíždějí do myček. Robot poté v podlaze auta povolí čtyři šrouby a vytáhne prázdné akumulátory ven. Baterie zmizí v podlaze. V podzemním skladu zamíří k dobíjení a auto mezitím dostane jiné akumulátory. Operace má trvat stejně dlouho jako dnešní tankování. Okolo tří minut.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Druhou možností bude nabíjení baterií na parkovištích nebo doma v garáži. Nabíjecí automaty se podobají parkovacím hodinám. "Už máme v nabídce tarifů takzvaný automobilový proud," řekl ve Frankfurtu Jürgen Grossman, ředitel elektrárenské společnosti RWE.

Řidič se u nabíjecího automatu identifikuje prostřednictvím karty, která jej propojí s jeho účtem. Za tankování elektřiny pak zaplatí spolu s útratou za spotřebu v domácnosti.

Podle Carlose Ghosna se dnešní baterie nabijí během půl hodiny na 80 procent své kapacity. Pravidelné rychlé nabíjení však snižuje životnost akumulátorů. Plné nabití trvá nejméně čtyři hodiny.

Elektrická budoucnost Renaultu čtyřikrát jinak

Renault přivezl do Frankfurtu hned čtyři koncepty se zkratkou Z.E. (zero emission):

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Nový sedan Renault Fluence si odbyl ve Frankfurtu světovou premiéru. Do výroby se ale chystá i elektrické provedení Z.E.. Pohon obstarává elektromotor s výkonem 70 kW a 226 Nm krouticího momentu. Li-ion akumulátory ukusují místo kufru, do kterého se pak vejde 327 litrů nákladu. Renault Fluence je dlouhý 4 820 mm, široký je 188 centimetrů a na výšku má 152 cm. Rozvor je 2 696 mm.

O něco menší je bachraté čtyřmístné kupé Zoe Z.E. Zaujme nezvykle otevíranými dveřmi. Motor je stejný jako v sedanu Fluence. Koncept je dlouhý 41 decimetrů, spočívá na 21palcových kolech a podle obsazenosti odveze 150 až 500 litrů nákladu. Při rychlostech nad 90 km/h se vysouvá zadní spojler, maximální rychlost je 140 km/h.

Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z.E.

Na praktickou strunu hraje Kangoo Z.E. Elektrická dodávka se stejným motorem jako předchozí dva koncepty vychází z druhé generace Renaultu Kangoo. Vypadá jako přerostlý hatchback, ale měří necelé čtyři metry (395 cm). Interiér je dvoumístný, vzadu je místo pro náklad. Karoserie je tepelně izolována a nalakována barvou pohlcující světlo; v prostoru mezi dvěma stěnami proudí vzduch ochlazující interiér a vyrovnávající teplotní výkyvy.

Palubní techniku a klimatizaci napájejí solární články. Za pozornost stojí i nárazníky vyrobené z polyuretanového gelu, které odolávají městským šťouchancům.

Nejufoidnější renault: Twizzy Z.E.
Skleněná modrá bublina na čtyřech kolech vytrčených ven z karoserie patří k tomu nejfuturističtějšímu, co je ve Frankfurtu k vidění. Ve 2,3 metru dlouhém přibližovadle (šířka 1,13 metru a výška 1,5 m) sedí dvojice cestujících za sebou, s sebou si mohou vzít nejvýš 50 litrů zavazadel. I s bateriemi má twizzy 420 kilo, o pohyb se stará 15kW motor. Maximálně umí kapesní renault frčet pětasedmdesátkou. Lithium-iontové baterky stačí na sto kilometrů jízdy, nabíjení z domácí zásuvky tvá 3,5 hodiny.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...