Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku má být za rok 700 elektromobilů, v roce 2030 až čtvrt milionu

  16:01aktualizováno  16:01
Počet elektromobilů na českých silnicích by se měl příští rok zdvojnásobit na 700 vozidel. Jen letos jich v registru vozidel přibylo 140. Podle nejnovější studie by v Česku mohlo v roce 2030 jezdit až čtvrt milionu aut na elektřinu.

Volkswagen e-Golf | foto: Volkswagen

V říjnu bylo v Česku registrováno 30 nových elektromobilů, což je téměř tolik jako za celý loňský rok. „Zájem velkých automobilek o český trh elektromobility a rychlý rozvoj tuzemské infrastruktury dobíjecích stanic nás utvrzují v přesvědčení, že čas masového rozšíření této formy dopravy se blíží,“ uvedl manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík. Do projektu Elektromobilita ČEZ se již zapojily například značky Škoda Auto, BMW, Kia, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel nebo Peugeot.

V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit 250 tisíc osobních a lehkých užitkových elektromobilů. Jejich podíl na celkových ročních prodejích bude kolem 20 procent. Vyplývá to ze studie společnosti Roland Berger.

Česko má v „elektrifikaci“ vozového parku za západní Evropou zpoždění několik let. Rozvoj podle studie brzdí omezená nabídka elektromobilů, nízký počet nabíjecích stanic a malá zákaznická zkušenost. Případná státní podpora může rozvoj elektromobility výrazně urychlit.

Při přirozeném tržním vývoji bez podpory státu nebo veřejného sektoru předpokládá studie v roce 2020 roční prodej šest až sedm tisíc vozidel na elektrický pohon, což jsou asi tři procenta celkového trhu. V západní Evropě se ve stejné době čeká podíl mezi pěti a deseti procenty.

„Elektromobilita bude získávat na významu, a to především z dlouhodobého hlediska. Hlavním důvodem je stále se zpřísňující legislativa ovlivňující emise CO2 nově prodaných vozidel v Evropské unii, která bude vyžadovat zavádění elektromobilů,“ uvádí ředitel pražské kanceláře Roland Berger Roland Zsilinszky.

K výraznějšímu rozvoji elektromobility v celoevropském kontextu podle něj dojde až po roce 2020, protože bez masivnější elektrifikace již nebudou výrobci automobilů schopni dosáhnout navrhovaného nového emisního cíle pro rok 2025 na úrovni zhruba 75 g CO2 na kilometr.

ČEZ se podle Tomáše Chmelíka na rozvoj elektromobility připravuje a počítá s rozšířením sítě dobíjecích stanic tak, aby dokázala uspokojit řádově desítky tisíc elektromobilů. Celkové náklady na výstavbu takové sítě dobíjecích stanic i zajištění nezbytného příkonu mohou dosáhnout až dvě miliardy korun. ČEZ v současnosti provozuje 40 dobíjecích stanic, do konce roku by měl spustit až deset rychlodobíjecích míst a v příštím roce přibudou další desítky stanic. V roce 2020 by mělo být v ČR v provozu 500 až 1 000 stanic, z toho velká část rychlodobíjecích.

Elektromobilita a CNG (pohon na zemní plyn jako alternativa za benzin) jsou aktuálně dvě nejpokročilejší alternativní technologie pohonu vozidel a předpokládá se, že se v dalších letech budou spíše doplňovat než spolu soupeřit. Zatímco CNG je vhodné jako alternativa ke klasickým palivům primárně při vyšších denních nájezdech, elektromobily budou dominovat alternativním pohonům při kratších denních nájezdech a spíše městském použití. Podíl CNG v současnosti roste a v krátkodobém horizontu má pravděpodobně větší perspektivu než elektromobilita.

Autoři: ,




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Další z rubriky

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.