Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf | foto: Volkswagen

V Česku má být za rok 700 elektromobilů, v roce 2030 až čtvrt milionu

  • 82
Počet elektromobilů na českých silnicích by se měl příští rok zdvojnásobit na 700 vozidel. Jen letos jich v registru vozidel přibylo 140. Podle nejnovější studie by v Česku mohlo v roce 2030 jezdit až čtvrt milionu aut na elektřinu.

V říjnu bylo v Česku registrováno 30 nových elektromobilů, což je téměř tolik jako za celý loňský rok. „Zájem velkých automobilek o český trh elektromobility a rychlý rozvoj tuzemské infrastruktury dobíjecích stanic nás utvrzují v přesvědčení, že čas masového rozšíření této formy dopravy se blíží,“ uvedl manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík. Do projektu Elektromobilita ČEZ se již zapojily například značky Škoda Auto, BMW, Kia, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel nebo Peugeot.

V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit 250 tisíc osobních a lehkých užitkových elektromobilů. Jejich podíl na celkových ročních prodejích bude kolem 20 procent. Vyplývá to ze studie společnosti Roland Berger.

Česko má v „elektrifikaci“ vozového parku za západní Evropou zpoždění několik let. Rozvoj podle studie brzdí omezená nabídka elektromobilů, nízký počet nabíjecích stanic a malá zákaznická zkušenost. Případná státní podpora může rozvoj elektromobility výrazně urychlit.

Při přirozeném tržním vývoji bez podpory státu nebo veřejného sektoru předpokládá studie v roce 2020 roční prodej šest až sedm tisíc vozidel na elektrický pohon, což jsou asi tři procenta celkového trhu. V západní Evropě se ve stejné době čeká podíl mezi pěti a deseti procenty.

„Elektromobilita bude získávat na významu, a to především z dlouhodobého hlediska. Hlavním důvodem je stále se zpřísňující legislativa ovlivňující emise CO2 nově prodaných vozidel v Evropské unii, která bude vyžadovat zavádění elektromobilů,“ uvádí ředitel pražské kanceláře Roland Berger Roland Zsilinszky.

K výraznějšímu rozvoji elektromobility v celoevropském kontextu podle něj dojde až po roce 2020, protože bez masivnější elektrifikace již nebudou výrobci automobilů schopni dosáhnout navrhovaného nového emisního cíle pro rok 2025 na úrovni zhruba 75 g CO2 na kilometr.

ČEZ se podle Tomáše Chmelíka na rozvoj elektromobility připravuje a počítá s rozšířením sítě dobíjecích stanic tak, aby dokázala uspokojit řádově desítky tisíc elektromobilů. Celkové náklady na výstavbu takové sítě dobíjecích stanic i zajištění nezbytného příkonu mohou dosáhnout až dvě miliardy korun. ČEZ v současnosti provozuje 40 dobíjecích stanic, do konce roku by měl spustit až deset rychlodobíjecích míst a v příštím roce přibudou další desítky stanic. V roce 2020 by mělo být v ČR v provozu 500 až 1 000 stanic, z toho velká část rychlodobíjecích.

Elektromobilita a CNG (pohon na zemní plyn jako alternativa za benzin) jsou aktuálně dvě nejpokročilejší alternativní technologie pohonu vozidel a předpokládá se, že se v dalších letech budou spíše doplňovat než spolu soupeřit. Zatímco CNG je vhodné jako alternativa ke klasickým palivům primárně při vyšších denních nájezdech, elektromobily budou dominovat alternativním pohonům při kratších denních nájezdech a spíše městském použití. Podíl CNG v současnosti roste a v krátkodobém horizontu má pravděpodobně větší perspektivu než elektromobilita.

,

Elektromobil