Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektronika vyhrála nejnovější crash testy

aktualizováno 
Bez systémů, které hlídají řidiče a napravují jeho chyby, už dnes nové auto téměř ani nemůže vyrazit do provozu. ABS, ESP, hlídač zapnutých pásů, omezovač rychlosti - to jsou položky rozhodující o úspěchu v crash testech EuroNCAP. Auta jsou stále sofistikovanější a pětihvězdičkové bezpečí znamená také hromadu elektroniky.

Crash test Audi Q5 | foto: EuroNCAP

V nejnovější sérii crash testů EuroNCAP rozbili technici šest spíše menších aut. Zjišťovali bezpečnost Audi Q5, nové Hondy Jazz, konkurenta fabie - Hyundaie i20, stylové Kii Soul, bachratého crossoveru Peugeot 3008 a malinkatého Suzuki Alto, které se ovšem v Česku neprodává.

Právě poslední zástupce japonské automobilky dopadl v nárazových testech nejhůře, dosáhl na pouhé tři hvězdičky za ochranu posádky, ostatní se pyšní kompletní pěticí hvězdiček.

Crashtest Honda Jazz

Od letošního roku EuroNCAP změnilo metodiku hodnocení nárazových testů. Místo tří hodnocení vyjádřených hvězdičkovými hodnoceními zvlášť (ochrana posádky, chodců a ochrana dětí v doporučené autosedačce) dostávají rozbíjené modely nově jenom jednu sadu hvězdiček. K výsledkům je ovšem připojené podrobné rozklíčování rozdělené do čtyř parametrů a vyjádřené v procentech. Kromě původních tří kritérií se hodnotí nově ještě bezpečnostní výzbroj vozu 

V nově hodnocené šestici ochrání posádku nejlépe Audi Q5 - na 92 %, naopak Suzuki Alto jen na 55 %. Děti nejlépe chrání Kia Soul (86 %), chodce Hyundai i20 (64 %) a bezpečnostní asistenti jsou nejlepší v případě Peugeotu 3008 (97 %).

Crashtest Suzuki Alto

Crash test Suzuki Alto

Co všechno je třeba mít ve výbavě, aby auto mohlo dosáhnout na dobré hodnocení, ukazuje Hyundai i20, malé auto vyráběné v Indii. "Hyundai i20 získal šest z maximálních sedmi bodů v kategorii bezpečnostních asistenčních systémů, včetně plného počtu bodů za signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů a aplikaci elektronického stabilizačního systému ESP," uvádí Veronika Jakubcová, mluvčí českého zastoupení značky.

"Stabilizační systém ESP minimalizuje riziko smyku individuálním přibrzďováním jednotlivých kol, aby se vůz pohyboval v požadovaném směru. Pro udělení pěti hvězdiček požaduje organizace Euro NCAP, aby 85 % prodaných vozů bylo standardně vybaveno systémem ESP," vysvětluje.

Standardně má i20 šest airbagů, aktivní opěrky hlavy, předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBD. Stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem TCS jsou ve dvou nižších stupních výbavy za patnáctitisícový příplatek, v dalších dvou je v základní výbavě.

Propadlíkem nejčerstvějších crash testů je Suzuki Alto, které dosáhlo na pouhé tři hvězdy. Technici totiž odhalili mezery v ochraně posádky, nadšeni nebyli ani z nabídky bezpečnostních systémů. Po uveřejnění výsledků Suzuki doplnilo stabilizační systém ESP alespoň do příplatkové výbavy.

Crashtest Kia Soul

Test hlavových opěrek u Kii Soul

Komisaři EuroNCAP byli potěšeni úrovní ochrany chodců u Hondy Jazz a Hyundaie i20. Obě malá auta už splňují i požadavky ochrany, které se teprve připravují. U Kii Soul pak oceňují úroveň ochrany krční páteře, což je další z nových výrazně sledovaných parametrů ochrany posádky. "Jedná se o další významné ocenění, neboť soul se po cee´du stává druhým vozem automobilky Kia, který dosáhl tohoto maximálního hodnocení," uvádí tiskový mluvčí českého zastoupení značky Kia Patrik Fanc k pětihvězdičkovému zisku.

Výsledky crashtestů
Autor:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.