Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrorevoluce: hybridní toyota trénuje na 24hodinový maraton

  17:26aktualizováno  17:26
Hybridní toyota nemusí být jen nudné auto, které nejvíc ocení taxikáři. A největší vzrušení zažijete, když do práce dojedete jen na baterky. Elektrizující čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans letos pojede poprvé vůz s elektromotorem. O revoluční novinku se postarala právě Toyota, jež se tím vrací do závodů.

Budoucnost přichází tiše. Ohlašuje ji nenápadný zvuk podobný zvuku dětského autíčka jedoucího na setrvačník po podlaze. Tohle "autíčko" je však skutečné a po pár desítkách metrů jízdy je z budoucnosti zpět. Přechod z jednoho časového pásma do druhého je provázen řezavým burácením nadupaného osmiválce.

Zvukotěsná bublina, v níž se vůz nacházel, je propíchnuta jeho ostrým nosem a s rachotem praskne.

Toyota TS030 Hybrid

Tak zní přesný název prototypu, s nímž se automobilka vrací do motorsportu poté, co v roce 2009 odešla z formule 1. Vůz
s hybridním pohonem budou v Le Mans pilotovat bývalí jezdci F1 Japonec Nakadžima a Rakušan Wurz, který je zároveň dvojnásobným vítězem slavné čtyřiadvacetihodinovky, v roce 1996 se mu to povedlo jako nejmladšímu v historii, bylo mu 22.

Třetím členem posádky bude Francouz Lapierre, Toyota plánuje nasadit do závodu ještě jeden vůz. Před Le Mans (16. až 17. června) se hybrid představí 5. května v šestihodinovce v belgickém Spa.

"Když sešlápnete spojku a uslyšíte rachot spalovacího motoru, jako by se vám vrátil starý kamarád," usmívá se zkušený pilot Alex Wurz, který si asi ještě zcela nezvykl na počáteční netypickou nehlučnost závoďáku, v němž sedí.

"Ale pocity z auta jsou skvělé. Právě okamžik, kdy na elektromotor vyjíždíte z garáže, je velmi futuristický." Wurz je jedním z jezdců nově vytvořeného týmu Toyoty, jež se po odmlce vrací do motorsportu. A hned pod praporem revoluce: pro letošní ročník mytické čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans chystá vůz s hybridním pohonem, kromě klasického benzinového motoru tedy spoléhá i na elektromotor. Před pár dny proběhly na francouzském okruhu Paul Ricard ostré testy.

Před skokem

Budoucnost v pojetí Toyoty má podobu dravce, který se nejprve nenápadně vyplíží z doupěte a teprve pak s řevem vyrazí do útoku. Je však nejspíš přehnané očekávat, že ihned skolí velkou kořist. Vždyť na lov vyráží miminko, tak aspoň o vozu mluví vedoucí projektu hybridního pohonu Hisatake Murata.

Toyota TS030 Hybrid

A prezident závodního týmu Jošiaki Kinošita dodává: "V Le Mans bychom samozřejmě rádi zvítězili, ale jsme realisté a dobře víme, že nás čeká vývoj a získávání zkušeností, abychom mohli konkurovat těm nejsilnějším."

Kinošita hovoří a na Marseille padá soumrak, v něm se kontury jachet v místním přístavu začnou rozpouštět, až zmizí docela. V nastalé noci už muži z Toyoty myslí na ráno, kdy se z marseillského hotelu vydají na dráhu k testům vozu, který díky agresivnímu designu působí dojmem zvířete těsně před skokem.

Fotogalerie

Večer před vyjetím na trať jsou jezdci i bossové obklopeni novináři, na některé dotazy však odpovídají krčením ramen. Maximální rychlost? Spotřeba? "To zatím nevíme, údaje budeme teprve sbírat."

Od Toyoty bylo odvážné udělat z premiérového testu málo prověřeného vozu víceméně veřejnou záležitost, ale co v tomto projektu odvážné není? Nasadit auto "na baterku" do vytrvalostních závodů, k tomu před japonskou automobilkou
nikdo kuráž nesebral. Elektrizujícím závodem se tak bude poprvé řítit vůz s elektromotorem.

Brzdi, budeš rychlejší!

Někdy je třeba zvolnit, abyste mohli s novou energií vyrazit vpřed. Na životem prověřeném principu funguje i elektromotor Toyoty, s nulovými emisemi a nulovou spotřebou paliva.

"Díky hybridnímu systému můžeme schraňovat energii při brzdění a pak ji využívat ke zrychlování při výjezdu ze zatáček," líčí technický ředitel Pascal Vasselon, který
se do týmu báječně hodí, protože mluví svérázným hybridem angličtiny s francouzským přízvukem.

Vasselon a jeho lidé teprve rozhodnou, jakým způsobem využít sílu z "baterie" – zda jednorázově, nebo plynulým navýšením výkonu rozloženým do celého kola. "Je ale fajn mít v záloze energii navíc," líbí se Nicolasi Lapierrovi, který by se měl s Wurzem a japonským pilotem Nakadžimou v Le Mans v toyotě střídat. "Vůz se odlišuje od všeho, co jsem dosud řídil, protože kompletní filozofie je odlišná."

Kazuki Nakadžima zase hovoří o povznášejícím pocitu z vozu, to však není povedená metafora. Vznášet se hybrid rozhodně nebude.

"Hmotnost je náš největší nepřítel," prozrazuje Lapierre, protože auto logicky nese elektrický agregát navíc. Budoucnost v podání Toyoty  zkrátka nelze brát na lehkou váhu.

Toyota TS030 Hybrid

Svítání nad Toyotou

Nad Marseille druhý den svítá, z moře temnoty vplouvají jachty do přístavu světla. Muži z Toyoty však nemají na romantiku kdy: na nedalekém okruhu se od jitra chystají ke zkušebním kilometrům, za tři dny jich zvládnou přes dva tisíce.

"S testem jsme spokojeni," pronese po jejich odjetí šéf Kinošita. "Velmi dobře jsme využili čas strávený na trati," řekne technický ředitel Vasselon, jenže zásadní bude, jak se využije 24 hodin v LeMans. Ano, budoucnost přichází tiše. Její strůjci však doufají, že se o ní bude mluvit s hlasitým uznáním.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.