Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elio je poloviční auto se spotřebou 2,8 litru. Má stát 150 tisíc korun

aktualizováno 
Spotřeba a cena vypadají báječně. Přesto je hodně pochybovačů, kteří nevěří, že start-upová „automobilka“ Elio Motors prorazí se svým konceptem ekonomického auta. Tedy auta v uvozovkách, je to spíš kapotovaná tříkolová motorka pro dva lidi a brašnu.

Kdyby elio bylo z Evropy, tak by to asi zapadalo do celoevropského šílenství po nízkých emisích, minimální spotřebě a malých rozměrech pro snazší průchod přeplněnými městy. Jenže Elio Motors je americký start-up, tedy začínající firma s nápadem, ale s nedostatkem vlastních financí. A svůj výtvor chce prodávat v USA.

Fotogalerie

Firma sází na mladou generaci Američanů odchovaných na internetu, která prahne po netradičních věcech. Kritici projektu však oponují, že firma vůbec neví, kdo by mohl být jejím zákazníkem, respektive kde firma najde masu lidí, kteří se začnou dopravovat něčím, co na amerických sinicích bude vypadat zcela poťouchle.

Přestože i americké silnice už dávno nejsou plné jen velkých korábů a běžně se po nich prohání i nám dobře známé malé vozy (Fiat 500, Toyota Yaris, Chevrolet Spark a podobné), tak Elio P4 (což je již několikátý pokus firmy) bude totální exot. Sice se o něm mluví jako o autě, ale je to v podstatě spíš kapotovaná motorka se třemi koly.

Elio má dlouhou a úzkou karoserii s jedněmi dveřmi. Přední dvě kola jsou umístěna mimo a jsou zakrytovaná. Vzadu je jedno kolo uprostřed a opět je zakrytované. Hodně vzdáleně a při slušné dávce fantazie může Elio připomínat rekordní Volkswagen XL1, což je ovšem plnohodnotné auto.

Elio P4

Americká tříkolka má pod přední kapotou tříválcový konvenční zážehový motor s objemem 0,9 litru a výkonem 40 kW. Výrobce neuvádí, kdo je jeho výrobcem, spekuluje se o agregátu od Suzuki.

Podstatné je, že by autíčko mělo být velmi úsporné. Při dálničním provozu by mu mělo stačit 2,8 litru na 100 kilometrů, ve městě pak těsně přes čtyři litry. To je samozřejmě velmi nízká spotřeba, ale některá evropská malá auta se tomu již papírově blíží a přitom to jsou plnohodnotná auta pro čtyři pasažéry s obstojným zavazadelníkem.

Dynamika Elia je obstojná, na stovku zrychlí pod deset sekund a maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu, což na americký provoz stačí bohatě. S nádrží na 30 litrů auto v nejlepším případě ujede na jedno natankování přes tisíc kilometrů.

Elio pojme dozadu jen příruční zavazadlo, kufr má na délku 63 centimetrů, na šířku 35 centimetrů a hloubku jen 25 centimetrů. Výrobce uvádí, že po sklopení zadního sedadla se dovnitř vejde i golfový bag. Zajímavostí je, že vzadu nemá elio okno, kufírek má plné víko. Uvnitř úzké kabiny (na šířku má asi 70 centimetrů) jsou dvě sedadla za sebou.

Elio P4

Autíčko je přitom poměrně dlouhé, na délku má těsně nad čtyři metry a výška je 1,37 metru. Rozvor má hodnotu 2,8 metru, šířku výrobce radši neudává a rozchod předních kol je 1,7 metru. Z propagačních snímků je jasné, že výrobce sází na snadné parkování, úzké auto se snadno vejde do míst, kde běžná auta nemají nárok. Zde je nutné uvést, že v USA jsou parkovací místa obvykle mnohem lépe dimenzovaná než je obvyklé v Evropě, takže Elio by se mohlo natlačit i mezi dvě běžně parkující auta.

Jestli se autíčka či kapotované motorky Elio začnou prodávat, záleží na financích. Zatím firma potřebné peníze nemá. Vedle investorů zkouší i státní půjčku na ekologické dopravní prostředky ve výši 185 milionů dolarů (asi 3,9 miliardy korun). Pokud se podaří peníze získat, plánuje Elio Motors produkci v továrně ve městě Shreveport ve státě Luisiana, kde by mělo vzniknout 1 500 pracovních míst. Továrna již existuje, ale výroba zatím neběží. Další tisíce lidí najdou práci v prodejnách a servisech značky.

Elio má stát 6 800 dolarů, což je v přepočtu asi 150 tisíc korun. Za tyto peníze samozřejmě v USA nové auto koupit nelze, nejlevnější supermini, jako je například Chevrolet Spark, stojí necelý dvojnásobek této ceny. Malá auta jsou totiž v USA všeobecně dražší než v Evropě, což je opačná situace než u modelů střední a vyšší třídy. Elio si můžete předběžně zarezervovat za 100 dolarů.

Autor:




Nejčtenější

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Toyota Avensis 1.6D ACTIVE WG
Toyota Avensis 1.6D ACTIVE WG

r.v. 2016, naj. 31 932 km, diesel
489 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.