Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakladatel Tesly se domnívá, že lidé za volantem budou zakázáni

aktualizováno 
Vizionář a snílek Elon Musk, který mimo jiné založil automobilku Tesla, si myslí, že v budoucnu už nebudou lidé moci auta řídit sami. Myslí si, že až dojde k pokroku v samořiditelných vozech, budou postupně klasická auta řízená lidmi zakázána. Prý proto, že člověk za volantem je příliš nebezpečný.

Tesla Model S | foto: Shutterstoc

Elon Musk si proti sobě popudil celou řadu motoristických fanoušků. Během vývojářské konference společnosti Nvidia totiž při rozpravě s šéfem firmy Jen-Hsun Huangem prohlásil, že auta řízená lidmi budou eventuálně zakázána.

„Nedomnívám se, že bychom se měli bát o budoucnost autonomních aut, je to jen jedna disciplína umělé inteligence,“ prohlásil Musk. A zároveň autonomní auta přirovnal k výtahům: „Ty také dřív měly obsluhu, pak jsme vyvinuli jednoduché obvody, které zajistí, že výtah automaticky přijede do patra, ve kterém jste. Auta budou přesně to samé,“ řekl.

Zároveň ovšem dodal, že přechod k autonomním autům bude zdlouhavá záležitost. Připomněl, že na světě jsou zhruba dvě miliardy automobilů, automobilový průmysl jich přitom ročně vychrlí asi 100 milionů. Pokud by tedy všechna auta měla být nahrazena autonomními, bude to trvat minimálně dvacet let. Skutečnost bude samozřejmě ještě delší.

Svá slova pak musel rozhořčené motoristické veřejnosti vysvětlovat. „Aby bylo jasné, Tesla silně podporuje to, aby lidé mohli svá auta řídit a aby tomu tak vždy bylo. Snad je to jasné,“ napsal na svém Twitteru. „Jenže, až budou samořiditelná auta bezpečnější než ta řízená lidmi, veřejnost může ta druhá jmenovaná zakázat. Snad k tomu nedojde,“ snažil se Musk situaci uklidnit.

Elon Musk tak opět ukázal kousek ze svých vizionářských myšlenek. Jeho automobilka se navíc na tuto budoucnost, ať už budou autonomní auta povinná, nebo ne, připravuje. Tesla během několika měsíců pro svůj typ Model S připraví softwarový update, který vozu dodá některé schopnosti samořízení. Příprava má zabrat tři až čtyři měsíce, k aktuálnímu adaptivnímu tempomatu přibude schopnost automatického řízení. Tesla tento způsob nazývá autopilotem. Novinku ovšem dostanou jen vozy vybavené patřičnou příplatkovou senzorovou výbavou.

Novinka bude fungovat jen při jízdě na dálnici, při nižších rychlostech a ve městě autopilot k dispozici nebude. Musk tvrdí, že nejtěžší je zajistit spolehlivé automatické řízení vozu v rychlostech mezi 15 a 50 mílemi za hodinu (tedy asi 24 – 80 km/h). Při těchto rychlostech existuje celá řada nečekaných situací, které zatím automatika není schopna řešit zcela spolehlivě. Právě zvládnutí množství netypických podnětů je zatím překážkou v rychlejším rozvoji autonomních vozů.

Třeba Nvidia ovšem pracuje na tom, aby v této oblasti došlo k pokroku. V květnu firma uvolní vývojářskou platformu s cenou asi 10 tisíc dolarů (zhruba čtvrt milionu korun). Nvidia Drive PX je založena na dvojici procesorů Tegra X1, které zpracovávají data z tuctu kamer v reálném čase. Rozpoznávat umí lidi, dopravní značení a další objekty.

Zakladatel Tesly také tvrdí, že další otázkou bezpečnosti autonomních aut je zabezpečení jejich elektronických systémů. Jen to, že budou tyto systémy bezpečné vůči útokům hackerů a že nedovolí, aby do nich mohli zasahovat sami uživatelé, zajistí bezproblémové fungování samořiditelných aut.





Nejčtenější

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.