Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakladatel Tesly se domnívá, že lidé za volantem budou zakázáni

aktualizováno 
Vizionář a snílek Elon Musk, který mimo jiné založil automobilku Tesla, si myslí, že v budoucnu už nebudou lidé moci auta řídit sami. Myslí si, že až dojde k pokroku v samořiditelných vozech, budou postupně klasická auta řízená lidmi zakázána. Prý proto, že člověk za volantem je příliš nebezpečný.

Tesla Model S | foto: Shutterstoc

Elon Musk si proti sobě popudil celou řadu motoristických fanoušků. Během vývojářské konference společnosti Nvidia totiž při rozpravě s šéfem firmy Jen-Hsun Huangem prohlásil, že auta řízená lidmi budou eventuálně zakázána.

„Nedomnívám se, že bychom se měli bát o budoucnost autonomních aut, je to jen jedna disciplína umělé inteligence,“ prohlásil Musk. A zároveň autonomní auta přirovnal k výtahům: „Ty také dřív měly obsluhu, pak jsme vyvinuli jednoduché obvody, které zajistí, že výtah automaticky přijede do patra, ve kterém jste. Auta budou přesně to samé,“ řekl.

Zároveň ovšem dodal, že přechod k autonomním autům bude zdlouhavá záležitost. Připomněl, že na světě jsou zhruba dvě miliardy automobilů, automobilový průmysl jich přitom ročně vychrlí asi 100 milionů. Pokud by tedy všechna auta měla být nahrazena autonomními, bude to trvat minimálně dvacet let. Skutečnost bude samozřejmě ještě delší.

Svá slova pak musel rozhořčené motoristické veřejnosti vysvětlovat. „Aby bylo jasné, Tesla silně podporuje to, aby lidé mohli svá auta řídit a aby tomu tak vždy bylo. Snad je to jasné,“ napsal na svém Twitteru. „Jenže, až budou samořiditelná auta bezpečnější než ta řízená lidmi, veřejnost může ta druhá jmenovaná zakázat. Snad k tomu nedojde,“ snažil se Musk situaci uklidnit.

Elon Musk tak opět ukázal kousek ze svých vizionářských myšlenek. Jeho automobilka se navíc na tuto budoucnost, ať už budou autonomní auta povinná, nebo ne, připravuje. Tesla během několika měsíců pro svůj typ Model S připraví softwarový update, který vozu dodá některé schopnosti samořízení. Příprava má zabrat tři až čtyři měsíce, k aktuálnímu adaptivnímu tempomatu přibude schopnost automatického řízení. Tesla tento způsob nazývá autopilotem. Novinku ovšem dostanou jen vozy vybavené patřičnou příplatkovou senzorovou výbavou.

Novinka bude fungovat jen při jízdě na dálnici, při nižších rychlostech a ve městě autopilot k dispozici nebude. Musk tvrdí, že nejtěžší je zajistit spolehlivé automatické řízení vozu v rychlostech mezi 15 a 50 mílemi za hodinu (tedy asi 24 – 80 km/h). Při těchto rychlostech existuje celá řada nečekaných situací, které zatím automatika není schopna řešit zcela spolehlivě. Právě zvládnutí množství netypických podnětů je zatím překážkou v rychlejším rozvoji autonomních vozů.

Třeba Nvidia ovšem pracuje na tom, aby v této oblasti došlo k pokroku. V květnu firma uvolní vývojářskou platformu s cenou asi 10 tisíc dolarů (zhruba čtvrt milionu korun). Nvidia Drive PX je založena na dvojici procesorů Tegra X1, které zpracovávají data z tuctu kamer v reálném čase. Rozpoznávat umí lidi, dopravní značení a další objekty.

Zakladatel Tesly také tvrdí, že další otázkou bezpečnosti autonomních aut je zabezpečení jejich elektronických systémů. Jen to, že budou tyto systémy bezpečné vůči útokům hackerů a že nedovolí, aby do nich mohli zasahovat sami uživatelé, zajistí bezproblémové fungování samořiditelných aut.





Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.