Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakladatel Tesly se domnívá, že lidé za volantem budou zakázáni

aktualizováno 
Vizionář a snílek Elon Musk, který mimo jiné založil automobilku Tesla, si myslí, že v budoucnu už nebudou lidé moci auta řídit sami. Myslí si, že až dojde k pokroku v samořiditelných vozech, budou postupně klasická auta řízená lidmi zakázána. Prý proto, že člověk za volantem je příliš nebezpečný.

Tesla Model S | foto: Shutterstoc

Elon Musk si proti sobě popudil celou řadu motoristických fanoušků. Během vývojářské konference společnosti Nvidia totiž při rozpravě s šéfem firmy Jen-Hsun Huangem prohlásil, že auta řízená lidmi budou eventuálně zakázána.

„Nedomnívám se, že bychom se měli bát o budoucnost autonomních aut, je to jen jedna disciplína umělé inteligence,“ prohlásil Musk. A zároveň autonomní auta přirovnal k výtahům: „Ty také dřív měly obsluhu, pak jsme vyvinuli jednoduché obvody, které zajistí, že výtah automaticky přijede do patra, ve kterém jste. Auta budou přesně to samé,“ řekl.

Zároveň ovšem dodal, že přechod k autonomním autům bude zdlouhavá záležitost. Připomněl, že na světě jsou zhruba dvě miliardy automobilů, automobilový průmysl jich přitom ročně vychrlí asi 100 milionů. Pokud by tedy všechna auta měla být nahrazena autonomními, bude to trvat minimálně dvacet let. Skutečnost bude samozřejmě ještě delší.

Svá slova pak musel rozhořčené motoristické veřejnosti vysvětlovat. „Aby bylo jasné, Tesla silně podporuje to, aby lidé mohli svá auta řídit a aby tomu tak vždy bylo. Snad je to jasné,“ napsal na svém Twitteru. „Jenže, až budou samořiditelná auta bezpečnější než ta řízená lidmi, veřejnost může ta druhá jmenovaná zakázat. Snad k tomu nedojde,“ snažil se Musk situaci uklidnit.

Elon Musk tak opět ukázal kousek ze svých vizionářských myšlenek. Jeho automobilka se navíc na tuto budoucnost, ať už budou autonomní auta povinná, nebo ne, připravuje. Tesla během několika měsíců pro svůj typ Model S připraví softwarový update, který vozu dodá některé schopnosti samořízení. Příprava má zabrat tři až čtyři měsíce, k aktuálnímu adaptivnímu tempomatu přibude schopnost automatického řízení. Tesla tento způsob nazývá autopilotem. Novinku ovšem dostanou jen vozy vybavené patřičnou příplatkovou senzorovou výbavou.

Novinka bude fungovat jen při jízdě na dálnici, při nižších rychlostech a ve městě autopilot k dispozici nebude. Musk tvrdí, že nejtěžší je zajistit spolehlivé automatické řízení vozu v rychlostech mezi 15 a 50 mílemi za hodinu (tedy asi 24 – 80 km/h). Při těchto rychlostech existuje celá řada nečekaných situací, které zatím automatika není schopna řešit zcela spolehlivě. Právě zvládnutí množství netypických podnětů je zatím překážkou v rychlejším rozvoji autonomních vozů.

Třeba Nvidia ovšem pracuje na tom, aby v této oblasti došlo k pokroku. V květnu firma uvolní vývojářskou platformu s cenou asi 10 tisíc dolarů (zhruba čtvrt milionu korun). Nvidia Drive PX je založena na dvojici procesorů Tegra X1, které zpracovávají data z tuctu kamer v reálném čase. Rozpoznávat umí lidi, dopravní značení a další objekty.

Zakladatel Tesly také tvrdí, že další otázkou bezpečnosti autonomních aut je zabezpečení jejich elektronických systémů. Jen to, že budou tyto systémy bezpečné vůči útokům hackerů a že nedovolí, aby do nich mohli zasahovat sami uživatelé, zajistí bezproblémové fungování samořiditelných aut.





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.