Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brusel: Automobilky hledají fígly, aby auta vypadala úspornější

Automobilky využívají nedokonalostí v definovaných podmínkách testů spotřeby a emisí, aby jejich auta vypadala úspornější a ekologičtější. Zjistila to nejnovější studie Evropské komise s tím, že až třetina z udávaného poklesu spotřeby jde na vrub vychytralým postupům při testech.
Že se údajům o spotřebě, které uvádějí automobilky nedá věřit, vědí motoristé už dlouho. Evropská komise to chce začít řešit.

Že se údajům o spotřebě, které uvádějí automobilky nedá věřit, vědí motoristé už dlouho. Evropská komise to chce začít řešit.

Standardizované homologační testy, testy spotřeby a emisí automobilů zdaleka neodpovídají kompletnímu rozsahu režimů, ve kterých se automobily používají v praxi. Jsou za to často kritizovány, protože automobilky své motory naladí tak, aby vyhověly v testovacích procedurách, ale v praxi už tak šetrné nejsou. Navíc normami přiškrcené moderní motory pak často mívají dost letargickou charakteristiku.

Evropské normy a nároky EU na snižování emisí vozidel jsou za to rovněž často kritizovány. Snaha šetřit palivo i životní prostředí se totiž v praxi míjí účinkem. Teď sama Evropská komise objevila další trhlinu ve vlastní spleti pravidel. Studie, kterou si nechala vypracovat, totiž ukázala, že automobilky při testech tak trochu podvádějí. Jenže vlastně v mezi pravidel, využívají mezer v definicích testovacích procedur, podobně třeba jako týmy formule 1 hledají skuliny v pravidlech.

Mezi lety 2002 a 2010 poklesly udávané průměrné emise CO2 na kilometr z původních 167,2 gramu na 140,4 gramu, hladina vypouštěných emisí je přitom přímo úměrná spotřebě paliva (1 g/CO2 odpovídá přibližně 0,04 l paliva na 100 km). Studie EK však zjistila, že asi 9,1 gramu z tohoto poklesu, tedy víc než třetina proklamovaných úspor, se děje vlastně jenom virtuálně a je vykazována jenom kvůli mezerám v definici testovacích postupů.

Automobilky při testech například používají speciální pneumatiky nebo provádí simulace na neobvykle hladkých vozovkách. V Bruselu jsou z tohoto zjištění rozladěni a tvrdí, že zákazníci by měli být také. V průměru totiž Evropané zaplatili za palivo při průměrném nájezdu 14 000 kilometrů u nových aut asi o 135 eur (téměř 3 500 korun) víc, než kolik by museli zaplatit, pokud by úspory udávané automobilkami byly reálné. Komise to nazývá klamáním spotřebitelů.

Autoři studie se navíc obávají, že podíl laboratorních úspor na vykazovaných hodnotách emisí CO2 a spotřeby by mohl ještě vzrůst s tím, jak EU plánuje zavést limit 95 CO2 gramů na kilometr do roku 2020. V současnosti je platný cíl 130 gramů do roku 2015. Evropští zákonodárci sice plánují i změny v samotných předpisech závazných při testech, ovšem zdaleka všechny kličky tím asi neodstraní a navíc se mohou objevit i některé nové. Nové zkušební metody mají být do praxe uvedeny v roce 2016.

Padají i návrhy, které volají například po různých formách testování vozů při jejich uvedení do provozu včetně jakési úvodní technické prohlídky. V USA se například některé testy provádí za definovaných podmínek v provozu a testovacích tratích namísto v laboratořích. Německé sdružení automobilového průmyslu například  uvádí, že opravdu unifikované a jednotné testy, které by všichni výrobci prováděli shodným způsobem, jsou potřebné a že automobilky na metodikách spolupracují.

Žádná forma testů však stejně nebude dokonalá. Bohužel dnešní tlak EU, kvůli kterému se hraje doslova o každou kapku spáleného paliva, vytváří situaci, kdy automobilky často musí sáhnout k různým opatřením, aby přísné limity splnily. Tyto kroky přitom zdaleka vždy nemusí být ku prospěchu samotných zákazníků a uživatelů i životního prostředí, což přitom byl původní záměr současné přísné regulace.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...