Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU chce odškodnění pro majitele aut z Dieselgate a přísnější testy

aktualizováno 
Evropský parlament se vyslovil pro přísnější pravidla kontroly automobilových emisí a pro odškodnění podvedených majitelů aut v aféře Dieselgate.

Ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Zpráva parlamentního výboru pro vyšetřování skandálu v automobilce Volkswagen, kterou europoslanci schválili na plenárním zasedání ve Štrasburku, je rovněž kritická vůči Evropské komisi a členským zemím za jejich liknavý přístup, neboť řadu let věděly o značných rozdílech v měření emisí oxidů dusíku v laboratorních podmínkách a v reálném provozu.

„Dnešní hlasování je pozitivním krokem k tomu, aby se aféra Dieselgate znovu neopakovala. Více než 19 měsíců po vypuknutí skandálu ve Volkswagenu je šokující, že se toho v automobilovém průmyslu i na úrovni úřadů členských států změnilo tak málo,“ uvedl zpravodaj Gerben-Jan Gerbrandy z poslaneckého klubu liberálů (vše o Dieselgate čtěte zde).

Mezi klíčovými doporučeními, pro která europoslanci hlasovali, je mimo jiné to, aby EU rychle přijala potřebná nařízení o emisních kontrolách ve skutečných podmínkách a aby tvorba emisních nařízení v rámci efektivnější přípravy připadla pod pravomoc jediného eurokomisaře.

Součástí seznamu doporučení je i výzva, aby se majitelé aut dočkali od výrobce finančního odškodnění a aby Evropská komise navrhla pravidla pro společný unijní systém odškodňování, což by posílilo ochranu spotřebitelů. Volkswagen nicméně dlouhodobě odmítá žádosti, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako majitele aut ve Spojených státech.

Europoslanci rovněž navrhují komisi i členským státům zvážit americkou praxi namátkového testování vozidel, která byla právě vyrobena, a také vozidel v provozu. Důslednější dohled na úrovni EU je podle Evropského parlamentu klíčem k prosazování unijních právních předpisů a k účinné kontrole unijního trhu.

Hlasování předcházela debata, ve které eurokomisař pro životní prostředí Karmenu Vella poslancům řekl, že unijní exekutiva zvažovala možnost zřízení nové evropské agentury, která by dohled nad emisními kontrolami převzala. Od tohoto řešení však Brusel s ohledem na vysoké náklady a kvůli co nejrychlejšímu prosazení nových pravidel nakonec ustoupil. Proti zřízení nové agentury byli také europoslanci.

Europoslanec Evžen Tošenovský z ODS, který souhlasí s jasnými pravidly pro schvalování vozidel a měření emisí včetně zkoušek v reálných podmínkách, kritizoval fakt, že zpráva vyšetřovacího výboru se soustředila na posilování pravomocí Evropské komise a Evropského parlamentu.

„Pokud chtěl vyšetřovací výbor skutečně něco udělat pro kvalitu ovzduší a modernizaci pravidel, měl podpořit náš návrh na sladění pravidel mezi Evropou a Spojenými státy. V Evropě jsme přísní, pokud jde o oxidy uhlíku, zatímco Američané se soustředí spíše na oxidy dusíku, které jsou mnohem škodlivější,“ vysvětlil Tošenovský.

Emisní aféra Volkswagenu označovaná jako Dieselgate vypukla předloni v září, když Volkswagen přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut nainstaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda. V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.