Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU chce odškodnění pro majitele aut z Dieselgate a přísnější testy

aktualizováno 
Evropský parlament se vyslovil pro přísnější pravidla kontroly automobilových emisí a pro odškodnění podvedených majitelů aut v aféře Dieselgate.

Ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Zpráva parlamentního výboru pro vyšetřování skandálu v automobilce Volkswagen, kterou europoslanci schválili na plenárním zasedání ve Štrasburku, je rovněž kritická vůči Evropské komisi a členským zemím za jejich liknavý přístup, neboť řadu let věděly o značných rozdílech v měření emisí oxidů dusíku v laboratorních podmínkách a v reálném provozu.

„Dnešní hlasování je pozitivním krokem k tomu, aby se aféra Dieselgate znovu neopakovala. Více než 19 měsíců po vypuknutí skandálu ve Volkswagenu je šokující, že se toho v automobilovém průmyslu i na úrovni úřadů členských států změnilo tak málo,“ uvedl zpravodaj Gerben-Jan Gerbrandy z poslaneckého klubu liberálů (vše o Dieselgate čtěte zde).

Mezi klíčovými doporučeními, pro která europoslanci hlasovali, je mimo jiné to, aby EU rychle přijala potřebná nařízení o emisních kontrolách ve skutečných podmínkách a aby tvorba emisních nařízení v rámci efektivnější přípravy připadla pod pravomoc jediného eurokomisaře.

Součástí seznamu doporučení je i výzva, aby se majitelé aut dočkali od výrobce finančního odškodnění a aby Evropská komise navrhla pravidla pro společný unijní systém odškodňování, což by posílilo ochranu spotřebitelů. Volkswagen nicméně dlouhodobě odmítá žádosti, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako majitele aut ve Spojených státech.

Europoslanci rovněž navrhují komisi i členským státům zvážit americkou praxi namátkového testování vozidel, která byla právě vyrobena, a také vozidel v provozu. Důslednější dohled na úrovni EU je podle Evropského parlamentu klíčem k prosazování unijních právních předpisů a k účinné kontrole unijního trhu.

Hlasování předcházela debata, ve které eurokomisař pro životní prostředí Karmenu Vella poslancům řekl, že unijní exekutiva zvažovala možnost zřízení nové evropské agentury, která by dohled nad emisními kontrolami převzala. Od tohoto řešení však Brusel s ohledem na vysoké náklady a kvůli co nejrychlejšímu prosazení nových pravidel nakonec ustoupil. Proti zřízení nové agentury byli také europoslanci.

Europoslanec Evžen Tošenovský z ODS, který souhlasí s jasnými pravidly pro schvalování vozidel a měření emisí včetně zkoušek v reálných podmínkách, kritizoval fakt, že zpráva vyšetřovacího výboru se soustředila na posilování pravomocí Evropské komise a Evropského parlamentu.

„Pokud chtěl vyšetřovací výbor skutečně něco udělat pro kvalitu ovzduší a modernizaci pravidel, měl podpořit náš návrh na sladění pravidel mezi Evropou a Spojenými státy. V Evropě jsme přísní, pokud jde o oxidy uhlíku, zatímco Američané se soustředí spíše na oxidy dusíku, které jsou mnohem škodlivější,“ vysvětlil Tošenovský.

Emisní aféra Volkswagenu označovaná jako Dieselgate vypukla předloni v září, když Volkswagen přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut nainstaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda. V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Další z rubriky

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

Toyota Mirai je v Praze
VIDEO: Prahu brázdí auto na vodík, ale nemá kde tankovat

Je to jako s tou slepicí a vejcem - dokud nebude kde natankovat, nebudou ani jezdit auta na vodík. Jenže postavit plničku na palivo, které tankuje jen pár aut,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.