Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

aktualizováno 
Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Podle analýzy společnosti Sanford C. Bernstein zveřejněné Bloombergem mohou v Hongkongu elektromobily nepřímo vypouštět až o dvacet procent víc oxidu dusíku než klasická benzinová auta. To staví do jiného světla snahy města dostat do ulic více „zelených“ ekologických aut.

Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde.

Hongkong totiž podle analytika Neila Beveridge, který se zabývá petrochemickým průmyslem, vyrábí v uhelných elektrárnách přes polovinu elektrické energie. „Město by se mělo zaměřit na změnu orientace směrem k zemnímu plynu a obnovitelným zdrojům, než začnou pobízet různými daňovými zvýhodněními k používání elektromobilů,“ komentuje.

Elektromobily mají podle analytika smysl jen tam, kde při výrobě elektřiny vzniká jen málo uhlíkatých emisí. „V Hongkongu a obecně v celé Číně počet elektromobilů narůstá, ale nesnižuje se znečištění. A daňoví poplatníci jsou nuceni to dotovat,“ vysvětluje analytik.

V bývalé britské kolonii je registrováno přes čtyři tisíce elektromobilů. Analytik Sanford C. Bernstein srovnal Teslu S, jedno z nejslavnějších elektrických aut dneška, a benzinové BMW 320i. Zjistil, že za 150 tisíc ujetých kilometrů zatíží tesla životní prostředí 4,4 tunami CO2 víc než BMW. Do porovnání zahrnul výrobu elektřiny i akumulátorů, ale také těžbu, přepravu a rafinaci ropy.

Tesla reagovala prohlášením, že její Model S v Hongkongu vyprodukuje asi polovinu CO2 na kilometr v porovnání s benzinovým autem. „Kromě toho se neustále zvyšuje podíl energie ze solárních a větrných elektráren a CO2 z elektřiny klesá každým rokem,“ dodává.

Na nákup elektromobilu mají v Honkongu pobídky, takže osvobození od registračního poplatku zlevní Teslu S o necelých 20 tisíc dolarů (to je asi 1,2 milionu korun), zatímco u trojkového benzinového BMW zaplatíte asi o 38 procent ceny navíc, vyjádřeno penězi je to přes šest set tisíc korun.

Hongkong uvádí údaje o podílech zdrojů elektřiny za rok 2012. V tom roce vyrobil z uhlí 53 elektřiny, v elektrárnách vyrábějících energii s pomocí zemního plynu vyrobil 22 procent a v jaderných elektrárnách dalších 22 procent. Do roku 2020 chce ale výrazně přepřáhnout na zemní plyn. V celé Číně se vyrábí v uhelných elektrárnách přes šedesát procent energie, stejný podíl energie z tepelných elektráren mají mimochodem i nejrozvinutější země světa.

Elon Musk z Tesly Motors navštívil Hongkong letos v lednu v rámci své cesty do Číny při hledání partnera, který by vyráběl jeho elektromobily pro místní trh. Automobilka chce ve spolupráci s úřady také rozběhnout program domácích nabíječek pro elektromobily.

Zajímavý přístup uplatnili v přístupu k elektromobilům v Singapuru. Joe Nguyen si tam zrovna z Hongkongu přivezl vůbec první teslu ve městě loni v červenci. Jenže když ji šel přihlásit, úřady mu naúčtovaly poplatky, které odpovídají emisím auta se spotřebou 9,5 litru na sto kilometrů (ekvivalent 222 g CO2/km). Joe Nguyen tedy zaplatil skoro 11 tisíc dolarů, informuje CNBC. Singapurské úřady totiž i v tomto případě hodnotily emisní bilanci při výrobě elektřiny.

Autor:




Nejčtenější

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.