Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

aktualizováno 
Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Podle analýzy společnosti Sanford C. Bernstein zveřejněné Bloombergem mohou v Hongkongu elektromobily nepřímo vypouštět až o dvacet procent víc oxidu dusíku než klasická benzinová auta. To staví do jiného světla snahy města dostat do ulic více „zelených“ ekologických aut.

Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde.

Hongkong totiž podle analytika Neila Beveridge, který se zabývá petrochemickým průmyslem, vyrábí v uhelných elektrárnách přes polovinu elektrické energie. „Město by se mělo zaměřit na změnu orientace směrem k zemnímu plynu a obnovitelným zdrojům, než začnou pobízet různými daňovými zvýhodněními k používání elektromobilů,“ komentuje.

Elektromobily mají podle analytika smysl jen tam, kde při výrobě elektřiny vzniká jen málo uhlíkatých emisí. „V Hongkongu a obecně v celé Číně počet elektromobilů narůstá, ale nesnižuje se znečištění. A daňoví poplatníci jsou nuceni to dotovat,“ vysvětluje analytik.

V bývalé britské kolonii je registrováno přes čtyři tisíce elektromobilů. Analytik Sanford C. Bernstein srovnal Teslu S, jedno z nejslavnějších elektrických aut dneška, a benzinové BMW 320i. Zjistil, že za 150 tisíc ujetých kilometrů zatíží tesla životní prostředí 4,4 tunami CO2 víc než BMW. Do porovnání zahrnul výrobu elektřiny i akumulátorů, ale také těžbu, přepravu a rafinaci ropy.

Tesla reagovala prohlášením, že její Model S v Hongkongu vyprodukuje asi polovinu CO2 na kilometr v porovnání s benzinovým autem. „Kromě toho se neustále zvyšuje podíl energie ze solárních a větrných elektráren a CO2 z elektřiny klesá každým rokem,“ dodává.

Na nákup elektromobilu mají v Honkongu pobídky, takže osvobození od registračního poplatku zlevní Teslu S o necelých 20 tisíc dolarů (to je asi 1,2 milionu korun), zatímco u trojkového benzinového BMW zaplatíte asi o 38 procent ceny navíc, vyjádřeno penězi je to přes šest set tisíc korun.

Hongkong uvádí údaje o podílech zdrojů elektřiny za rok 2012. V tom roce vyrobil z uhlí 53 elektřiny, v elektrárnách vyrábějících energii s pomocí zemního plynu vyrobil 22 procent a v jaderných elektrárnách dalších 22 procent. Do roku 2020 chce ale výrazně přepřáhnout na zemní plyn. V celé Číně se vyrábí v uhelných elektrárnách přes šedesát procent energie, stejný podíl energie z tepelných elektráren mají mimochodem i nejrozvinutější země světa.

Elon Musk z Tesly Motors navštívil Hongkong letos v lednu v rámci své cesty do Číny při hledání partnera, který by vyráběl jeho elektromobily pro místní trh. Automobilka chce ve spolupráci s úřady také rozběhnout program domácích nabíječek pro elektromobily.

Zajímavý přístup uplatnili v přístupu k elektromobilům v Singapuru. Joe Nguyen si tam zrovna z Hongkongu přivezl vůbec první teslu ve městě loni v červenci. Jenže když ji šel přihlásit, úřady mu naúčtovaly poplatky, které odpovídají emisím auta se spotřebou 9,5 litru na sto kilometrů (ekvivalent 222 g CO2/km). Joe Nguyen tedy zaplatil skoro 11 tisíc dolarů, informuje CNBC. Singapurské úřady totiž i v tomto případě hodnotily emisní bilanci při výrobě elektřiny.

Autor:




Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

BMW X3 xDrive30d 2011 ·...
BMW X3 xDrive30d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 61 772 km, diesel
620 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.