Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel zametá stopy. Svolává diesely a přehrává jim software

  14:30aktualizováno  14:30
Aféra dieselgate odhalující potíže výrobců aut s plněním emisních limitů v reálném provozu odstartovala před 4 měsíci. Od začátku se čeká, kdy se k pranýřovanému Volkswagenu přidají další značky. Trvalo to déle, než se čekalo. Renault oznámil, že svolá do servisu až 700 tisíc aut. Další na řadě bude podle všeho Opel.

Opel Zafira Tourer | foto: Opel

Německá značka patřící do amerického koncernu General Motors totiž už několik měsíců láká do servisů na nestandardní svolávací akci. Vše odhalil belgický novinář Luc Pauwels, kterému na podzim přišla pozvánka do servisu k úpravě vozu na účet Opelu. Když tam se svou naftovou astrou zamířil, vzal si s sebou skrytou kameru a zachytil na ni svůj rozhovor s technikem. Ten mu prozradil, že probíhá svolávací akce na Opel Zafira s turbodieselem 1,6 litru, který vypouští příliš mnoho oxidů dusíku.

Pauwels sehnal další dva majitele naftových zafir, které pozval Opel do servisu. Ještě než tam zamířili, nechal v laboratoři pod dohledem belgických a britských expertů změřit emise obou vozidel. Poté, co autorizovaný servis provedl úpravu (podle odhadů experta vyměnili řídící jednotku systému SCR, což je systém odlučování NOx pomocí roztoku močoviny AdBlue), emisní test zopakoval. Při druhém měření na válcové zkušebně obě auta vykázala mnohem nižší hodnoty emisí, u první zafiry poloviční, u druhé třetinové, ovšem stále vysoko nad platným emisním limitem. Reportáž televize VRT NEWS zde

Dieselgate je ve Francii

Renault Captur

Renault Captur

„U servisní akce 15-P-044 se od 2. listopadu 2015 v Německu na 2 316 Opelech Zafira a Insignia s motorem 1,6 nebo 2,0 l diesel z roku výroby 2015 měnila řídící jednotka pro vstřikování močoviny před SCR katalyzátor. Údajně se tím řeší problém selhání funkce a rozsvícení kontrolky,“ popisuje na svém blogu na iDNES.cz expert na měření emisí a autodiagnostiku Libor Fleischhans.

Podle automobilky je třeba potřeba vyloučit možný výpadek systému, který byl při interní zkušební jízdě výrobcem náhodou zjištěn (rozsvícená kontrolka a údajně chybná funkce měření hladiny AdBlue). „To ovšem nevysvětluje, proč má auto před a po svolávací akci rozdílné emise,“ upozorňuje Fleischhans.

Opel a Renault už loni na podzim německá ekologická organizace obvinila z toho, že některé jejich modely (přesněji Renault Espace a právě Opel Zafira) překračují v reálném provozu limity emisí NOx (čtěte tady). Měření provedla na základě aféry dieselgate - speciální příloha zde

Opel vydal prohlášení, která na zjištění belgické stanice VRT News reaguje. Servisní akce prý nemá nic společného se změnou hladiny emisí. Opel prý v roce 2015 nevyhlásil žádnou svolávací akci zaměřenou na vylepšení emisních výsledků a servisní update 15-P-044 měl být schválen Německým spolkovým úřadem pro motorová vozidla (KBA). V Belgii se svolávací akce týká 309 vozů.

Značka stále opakuje, že nepoužívá software, který rozpozná stav, kdy je auto podrobováno emisnímu testu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.