Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Míříte do Paříže? Nezapomeňte ekoplaketu, pořídíte ji on-line

aktualizováno 
Auta, která vjedou do Paříže, musí být označena speciální nálepkou - ekoplaketou. Ta ukazuje, jak moc dané auto znečišťuje ovzduší. A od dubna se toto opatření vztahuje i na vozy ze zahraničí. Bez ekoplakety hrozí ve francouzské metropoli vysoká pokuta. Nálepku lze objednat on-line.

Pařížská emisní známka Crit’Air | foto: Crit’Air

Pařížští policisté hodlají cizince pokutovat stejně přísně jako Pařížany. Za chybějící ekoplaketu hrozí pokuta od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla.

Letos v květnu se ve Francii koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži, mnoho fanoušků tak zřejmě zvažuje cestu do francouzské metropole. Jak ekoplaketu před cestou získat?

Co je ekoplaketa

Ekoplakety jsou speciální nálepky, díky kterým můžete ve velkoměstech vjet svým autem do nízkoemisní zóny. Kromě Paříže, kde je tamní radnice zavedla v červenci 2016, platí například v Berlíně. Od 1. ledna hrozí za absenci ekoplakety řidičům v Paříži pokuta 68 eur, pro nákladní auta a autobusy je to 135 eur.
Bez nálepky smějí vozy a motorky po městě jezdit jen o víkendech a v pracovní dny pouze v noci od 20:00 do 8:00 příštího dne. V případě většího znečištění ovzduší či smogu ve městě bude dočasně zakázáno jezdit těm vozidlům, která ovzduší znečišťují nejvíce.

Od letošního února to jde zařídit on-line. Na nákup známky až na místě řidiči spoléhat nesmí, pro cizince zde taková možnost není. „Ministerstvo životního prostředí, energetiky a moře připravilo nový on-line formulář pro vydávání emisních plaket pro zahraniční motoristy. Doba vydání a doručení známky je zpravidla do 30 dní,“ uvádí ÚAMK.

Formulář pro získání ekoplakety najdou řidiči mířící do Paříže zde. Do žádosti je třeba vyplnit registrační značku auta, datum první registrace vozu, kategorii vozidla (soukromé osobní vozidlo, firemní osobní vozidlo, motocykl, moped, nákladní vozidlo, autobus, karavan), a především palivo (diesel = nafta, petrol = benzin, GPL = LPG, natural gas = CNG, hydrogen = vodík). Dále po vás bude formulář žádat i zemi registrace, VIN kód, značku vozu a jeho typ. A naskenovaný velký technický průkaz - soubor musí být k žádosti přiložen pouze ve formátu jpg či png a nesmí přesáhnout velikost 200 kB.

Pak už stačí jen zadat adresu, kam má být známka zaslána. Cena ekoplakety je 4,80 eura (cca 129 korun) a zaplatíte ji ihned po zažádání platební kartou. Poté, co ve Francii ověří údaje o vozu a přijmou platbu, odešlou přidělenou ekoplaketu na vaši adresu. Stav žádosti nebo cestu zásilky s plaketou můžete sledovat zde.

Platí už napořád, nebo dokud jde přečíst

Paříž označuje auta a motorky šesti typy ekoplaket. Zelenou získávají elektrická auta a jiné dopravní prostředky bez emisí, tmavě šedé nálepky s pětkou ve středu naopak označují naftová auta, které vypouštějí nejvíce škodlivin. Zde najdete šablonu, která vám pomůže zjistit typ emisní plakety pro vaše auto. „Do připraveného formuláře je třeba zadat typ vozidla, druh paliva a emisní normu Euro 1-6,“ radí ÚAMK.

Ekoplaketa se v autech lepí podobně jako dálniční známka na vnitřní stranu čelního skla do pravého spodního rohu. Motorky se označují na přední straně vidlice. Policie toleruje pouze nálepku, e-mail potvrzující objednání vám rozhodně stačit nebude.

Plaketa už autu zůstane, tedy platí po celou dobu životnosti auta či motorky, případně do té doby, dokud bude čitelná. Jen pro přesnost: německá emisní plaketa není v Paříži akceptována.

Autor:




Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.