Německá ekologická organizace ve svých testech naměřila Renaultu Espace až pětadvacetinásobné překračování limitů emisí oxidů dusíku.

Německá ekologická organizace ve svých testech naměřila Renaultu Espace až pětadvacetinásobné překračování limitů emisí oxidů dusíku. | foto: DUH

Nová dieselgate na obzoru. Francie vyšetřuje Renault, zabavila počítače

  • 46
Vyšetřovatelé prohledali tři pracoviště francouzské automobilky Renault, aby prozkoumali technologii měření emisí. Značka i úřady prohlašují, že vyšetřovatelé nic nenašli. Zkoumání pokračuje.

Akce se uskutečnila 7. ledna. Podle renomovaného automobilového magazínu Quattroruote by mohly být v podezření řídicí jednotky turbodieselů objemu 1,6 litru Energy dCi ve výkonových verzích 130 a 160 koní, které používá loňská novinka, crossover Espace.

Razii ve svých kancelářích potvrdil samotný Renault. Automobilka však upozornila, že její auta měření emisí neobcházejí a že ani vyšetřovatelé žádné takové důkazy nenašli. Akcie firmy v reakci na to zpočátku zamířily prudce dolů a v jednu chvíli ztrácely více než pětinu hodnoty. Později se propad zmírnil.

Zástupci Renaultu uvedli, že vyšetřovatelé rozšířili dosavadní zkoumání a chtěli zkontrolovat způsob používání technologie na měření emisí výfukových plynů. Firma uvedla, že s úřady spolupracuje a že vyšetřovatelé žádný problém s emisemi nenašli.

„Několik kanceláří Renaultu prohledávali vyšetřovatelé, kteří se zaměřují na podvody,“ řekl Reuters představitel odborů Florent Grimaldi, který na razii upozornil. Podle agentury Bloomberg vyšetřovatelé ve firmě zabavili počítače. „Vedení nepotvrdilo, že je to kvůli emisím NOx, ale vzhledem k úsekům, ve kterých byla inspekce, si myslíme, že to s tím může být spojeno,“ řekl.

Vyšetřovatelé se podle něj zaměřili právě na ty části ve firmě, které mají co dělat se zkušebními normami a certifikacemi motorů. Podle toho je možné se domnívat, že se vyšetřování vztahuje k emisním standardům v souvislosti se skandálem ve Volkswagenu.

V podezření z překračování limitů vypouštěných emisí by mohl pravděpodobně být právě Renault Espace, u kterého německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) loni v listopadu naměřila, že v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku (NOx), než je povoleno (více čtěte zde).

Ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, která testy emisních technologií ve francouzských i zahraničních autech nařídila, uvedla, že na podvody v Renaultu nic neukazuje. „Akcionáři a zaměstnanci mohou být v klidu,“ řekla.

Speciálně zřízená komise (říká se jí „Komise Royal“) nyní testuje sto modelů aut, 25 z nich je od Renaultu. Ještě koncem loňského roku prověřila 11 vozidel, z toho čtyři renaulty. Předběžné výsledky podle ní ukázaly, že auta Renaultu a dvou zahraničních automobilek překračovala povolené emise oxidu uhličitého a oxidů dusíku, citoval ministryni server Le Figaro.

Francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron mezitím v Berlíně prohlásil, že inspekce na třech pracovištích Renaultu byly běžné prohlídky. Na Renaultu prý žádné zvláštní stigma neulpívá a jeho situace není v žádném případě srovnatelná se situací německého Volkswagenu, zasaženého emisním skandálem.

Akcie Renaultu se po uveřejnění informací o razii propadly až o 22 procent a podle agentury Reuters zaznamenaly nejhorší pokles od 17. listopadu 1994, kdy firma vstoupila na burzu. Tržní kapitalizace firmy, ve které má francouzský stát téměř pětinový podíl, se snížila o zhruba pět miliard eur (113,1 miliardy korun). Ale propad akcií se v průběhu dne zmírnil a čtvrteční obchodování uzavřely na ceně 77,75 eura se ztrátou 10,3 procenta.

Pozornost vyšetřovatelů se na výrobce automobilů zaměřila po oznámení amerických regulátorů z loňského září, že německý Volkswagen podváděl při testování emisí u svých vozů s naftovými motory.

Francouzské úřady pak oznámily, že začnou vyšetřovat, zda Volkswagen kvůli emisím nepodváděl majitele naftových vozů, a slíbily, že rozšíří vyšetřování na všechny automobilky včetně Renaultu a PSA Peugeot Citroën. Úřad pro životní prostředí pak samostatně začal náhodně testovat auta, aby zjistil rozdíly mezi údaji o emisích při laboratorním testování a reálnými čísly.

,