Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejsou emise jako emise. STK měří něco jiného než homologace

  16:38
Emisní skandál Volkswagenu se týká toho, jak získal výrobce homologaci, tedy schválení k provozu na pozemních komunikacích. Nemá v podstatě nic společného s emisním měřením v rámci technických kontrol, kterým řidiči musí auta pravidelně podrobovat (STK).

Když výrobce připravuje příchod nového modelu na trh, musí splnit celou řadu podmínek a pravidel. Jednou z podmínek pro to, aby se auto mohlo začít prodávat, je získat takzvanou homologaci, tedy schválení pro provoz. Homologace říká, že je auto v daném provedení technicky způsobilé a splňuje všechny podmínky.

Samotná homologace je poměrně komplikovaný proces. Probíhá v nezávislých a k tomu schválených zkušebnách, kterých je po celé Evropě v podstatě poskrovnu. „Homologaci vydává vždy národní autorita. Podkladem je technické schválení, které provádí technická zkušebna pověřená národní autoritou. Pokud je homologace vydána jedním státem EU, uznává se i v ostatních zemích unie. Pro tovární značku Škoda probíhá homologace pro evropský trh ve Velké Británii. Škoda si Velkou Británii zvolila ještě v době, kdy Česká republika nebyla v EU a návazně tam homologaci provádí dodnes,“ popisuje proces Tomáš Neřold, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy.

Součástí homologace je i proces měření emisí, který v současnosti probíhá podle tolik diskutovaného cyklu NEDC (New European driving cycle). Ten je podle mnohých zastaralý a dovoluje automobilkám využívat určité skuliny, které ústí v nižší deklarované emise i spotřebu, než jaké hodnoty auta vykazují v reálném provozu. Automobilky to dělají ovšem proto, aby splnily přísné emisní normy.

Maximální povolené množství škodlivin v gramech vypouštěných motorem na 1 km jízdy
normaplatnost od NOxCOuhlovodíky + NOxčástice (PM)částice (počet na kilometr)
Euro 1 červenec 1992 -2,720,970,14-
Euro 2leden 1996-1,00,70,08-
Euro 3leden 20000,50,640,560,05-
Euro 4leden 20050,250,50,30,025-
Euro 5azáří 20090,1800,50,230,005-
Euro 5bzáří 20110,1800,50,230,0056 x 1011
Euro 6 září 2014 0,0800,50,1700,0056 x 1011

Cyklus NEDC se testuje na dynamometru a má jasně předepsaný průběh, i proto je jeho případná identifikace, kterou měl Volkswagen svým softwarem v řídící jednotce provádět, relativně jednoduchá. Celý cyklus trvá 1 180 sekund a auto při něm ujede na válcích celkem 11,06 kilometru. To znamená průměrnou rychlost 33,6 km/h. Přesně definovány jsou hodnoty zrychlení i rychlosti v jednotlivých fázích cyklu. Auto se většinou pohybuje v nízkých rychlostech, které simulují městský provoz, pro jejich napodobení slouží čtvero opakování úseků o délce 195 sekund, v každém z nich auto třikrát zrychlí a zase zastaví. Pak následuje rychlejší úsek, ve kterém auto na krátkou dobu zrychlí na 120 km/h, celá tato rychlejší fáze trvá 400 sekund.

Standardizovaný cyklus NEDC, podle kterého se měří emise automobilů

Během celého tohoto cyklu se měří nejen množství vypouštěného oxidu uhličitého, ale také emise ostatních škodlivin. Ty musí vyhovět v dané době aktuální normě, současnou je přísná Euro 6. Z množství emisí se také dopočítá spotřebované množství paliva a určí se tabulková spotřeba.

Na STK měří jen kouřivost

Samotné měření emisí během pravidelné technické kontroly je zcela jiný proces, který s tím homologačním úplně nesouvisí. I proto se nemusí řidiči obávat, že by pro ně měla aféra nějaké negativní důsledky třeba v tom smyslu, že auto neprojde další STK. „Ze zatím zjištěných informací neplynou pro provozovatele žádné povinnosti, svá vozidla mohou nadále normálně provozovat. Zjištěné nedostatky se vztahují k homologační zkoušce, která je navíc v USA přísnější než v Evropě. Homologační zkouška se provádí při schválení vozidla jako typu, před jeho uvedením na trh. Něco jiného je pak emisní kontrola, která prověřuje stav konkrétního vozidla v provozu,“ vysvětluje Neřold.

Měření na STK je oproti tomu homologačnímu mnohem jednodušší. Konkrétně u moderních turbodieselů začíná proces vizuální kontrolou – motoru, sání, výfuku a podobně. Výfuk nesmí být děravý, vizuální kontrola by mohla odhalit třeba chybějící katalyzátor. Následuje kontrola diagnostiky vozidla a to, zda funguje správně. Pak teprve následuje samotné měření emisí. To se u dieselů provádí takzvanou metodou volné akcelerace, kdy na provozní teplotu zahřátý motor zrychluje z volnoběžných otáček do maximálních na plný plyn a v těchto maximálních otáčkách při měření setrvá tři sekundy, pak se nechá motor zpomalit opět na volnoběh. Tato procedura se opakuje minimálně pětkrát. Auto má přitom zařazený neutrál. Otáčky musí souhlasit s tím, co udává výrobce, co se emisí týče, měří se u vznětových motorů jen kouřivost. Ta se zjišťuje opacimetrem, pro konečný výpočet se použije čtveřice měření, první slouží k vyčištění výfukového systému.

Limitní hodnoty kouřivosti jsou pak ve vyhlášce určeny zvlášť pro auta dle roku výroby, starší vozy mají volnější předpisy, u novějších aut se nesmí kouřivost o určitou hodnotu odchýlit od toho, co udává výrobce, který získal referenční hodnotu stejným způsobem a deklaruje ji při homologaci.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...